پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
بیش فعالی یك بیماری عصبی رشدی است/ ذهن آگاهی چگونه به کودکان بیش فعال کمک می‌کند؟

زهره عرب زاده کوپائی مترجم کتاب «فعالیت‌های ذهن آگاهی (مایندفولنس) برای کودکان مبتلا به بیش فعالی» می‌گوید: بیش فعالی یك بیماری عصبی رشدی است که بخش‌هایی از مغز ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

زهره عرب زاده کوپائی مترجم کتاب «فعالیت‌های ذهن آگاهی (مایندفولنس) برای کودکان مبتلا به بیش فعالی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: این کتاب فراتر از سایر کتاب‌های بیش فعالی برای کودکان است و‌ با یک داستان تعاملی به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه ذهن آگاهی می‌تواند به رشد آنها کمک کند.

او افزود: مخاطبان این کتاب والدین کودکان مبتلا به بیش فعالی و همچنین مربیان و مشاوران مدرسه و درمانگران (اجرا به صورت فردی  و یا به صورت گروهی ) هستند. این کتاب باید در قفسه کتاب‌های هر متخصص بهداشت روانی باشد که به والدین/مراقبان کودکان مبتلا به بیش فعالی خدمات ارائه می‌کند.

او با بیان اینکه دکتر گراند کتاب کار عمیقی در مورد ذهن آگاهی برای کودکان نوشته است که ماهرانه از داستان‌ها و فعالیت‌ها برای آموزش طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های ذهن آگاهی استفاده می‌کند عنوان کرد: از طریق داستان‌ها و شخصیت‌های جذاب، علائم بیش فعالی با گرمی‌و شفقت به تصویر کشیده می‌شود و تکنیک‌های ذهن‌آگاهی با علائم خاص تطبیق داده می‌شوند. بدین سبب مربیان و مشاوران مدرسه و درمانگران و هر خانواده‌ای که کودک آنها مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده شده است، در این مسیر، این کتاب آنها و کودکان را از طریق یک دوره آموزش کوتاه  با داستان‌ها و فعالیت‌های مستمر همراهی می‌کند.

عرب زاده کوپائی گفت: متخصصان این امر بیان داشتند این کتاب به بسیاری از ویژگی‌های کودکی می‌پردازد که با چالش‌های زندگی با بیش فعالی مواجه می‌شود و همچنین راه‌های مؤثری برای والدین/ مربیان / مشاوران مدرسه /درمانگران  برای رسیدگی به این چالش‌ها از طریق فعالیت‌های دوستانه ارائه می‌شود. فعالیت‌ها نشان می‌دهند که چگونه  والدین/ مربیان / مشاوران مدرسه / درمانگران  می‌توانند با نزدیک شدن به موقعیت‌های چالش برانگیز با یک سری مراحل ساده، از کودک حمایت کرده و به او کمک کنند.


به گفته این مترجم، کتاب حاضر منبع مفیدی برای همه کودکان و دانش‌آموزان قابل استفاده است، نه فقط آن‌هایی که بیش‌فعالی دارند. به طور مثال: حتی می‌توان از آن برای کودکان و دانش آموزانی که دارای اضطراب هستند و هم از آن برای درس دادن در کلاس استفاده کرد. در این کتاب سه داستان (ماجراهای حیواناتی که دوست هستند) را دنبال می‌کند که برخی از نشانه‌های متنوع بیش فعالی را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، فیگ پرنده پرانرژی، سریع صحبت،تکانشی و بر روی حشرات بسیار متمرکزشده است. فرن (روباه) بیشتر یك «خیال پرداز» است به راحتی حواسش پرت می‌شود و تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرد و می‌تواند در افکار خودگم شود.

او افزود: لوسی بانی و  لوسی پاپی در حالی که آنها حرکات باله انجام می‌دهند تا انرژی اضافی خود را آزاد کنند و یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را نامگذاری کنند تا بتوانند خود را بهتر درک کنند. با استفاده از داستانها، انواع فعالیتهای ذهن آگاهی را پیدا خواهید کرد تا به( فرزند / مراجع / دانش آموز) خود مهارتها و فن‌های مدیریت بیش فعالی را بیاموزید و پرسشهایی مطرح می‌شود تا درک آن‌ها از تجربیات را تقویت کند. در پایان، با تجزیه وتحلیل برخی از مهمترین فن‌ها همراه با یك فرصت سرگرم کننده برای آنها و اینکه چگونه می‌توانید از آنها در زندگی روزمره خود بهره ببرید، و تمرین تکلیف شب برای بزرگسالان نتیجه‌گیری آنچه آنها آموخته اند به شما نشان می‌دهد.

این محقق با بیان اینکه بیش فعالی یك بیماری عصبی رشدی است که بخشهایی از مغز ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد توضیح داد: مسئول خودکنترلی، سازماندهی، برنامه ریزی، توجه و حافظه و سایر موارد است. هنگامی که یك کودک با این نوع کارکردهای اجرایی دست وپنجه نرم می‌کند، ممکن است ببینید که آنها در شروع کارها، سازماندهی، حفظ توجه، مدیریت زمان، تغییر تمرکز، یا کنترل احساسات خودمشکل دارند. کودکان ممکن است با وظایفی که به توجه مداوم نیاز دارند، مانند تکالیف مدرسه دست وپنجه نرم کنند، اما وقتی با چیزی که از آن لذت می‌برند درگیر می‌شوند، ممکن است این توانایی را داشته باشند که تمرکز خود را بسیار بالا ببرند، حتی اگر این کار برای ما دشوار به نظر برسد.

او تاکید کرد: ذهن آگاهی ابزار فوق العاده‌ای است که به ما می‌آموزد که چگونه رعایت کنیم و تمرکز خود را پیدا کنیم؛ و برای کودکان مبتلابه بیش فعالی بسیار مهم نشان داده شده است، زیرا که توانایی آنها در مشاهده خود، آموزش توجه آنها، کاهش تکانش گری و کنار آمدن باتجربه‌های استرس زا را بهبود می‌بخشد.

عرب زاده کوپائی با بیان اینکه این کتاب، متناسب با سطح رشد کودک شما طراحی شده است عنوان کرد: داستان‌ها را زودتر از موعد، مطالعه کنید تا آمادگی لازم برای روبرو شدن با مسائل کودکان و دانش آموزان را داشته باشید. در داستان زرنگ مثل روباه، باهوش مثل پرنده! فرن روباه و فیگ پرنده  از ژست‌های آرام‌بخش یوگا و قدرت بینایی و بویایی خود برای غلبه بر ترس‌های خود و کشف مکان جدید استفاده می‌کنند. در داستان «دم» دو لوسی لوسی بانی و  لوسی پاپی حرکات باله انجام می‌دهند تا انرژی اضافی خود را آزاد کنند و یاد بگیرند که چگونه احساسات خود را نامگذاری کنند تا بتوانند خود را بهتر درک کنند. در داستان بیلی ژان، نازک نارنجی؟ کشف می‌کنید که بیلی ژان چی هوآهوآ چگونه با معلمش کار می‌کند تا در مدرسه و دوستانش منظم و متمرکز بماند.
 
کتاب «فعالیت‌های ذهن‌آگاهی (مایندفولنس) برای کودکان مبتلا به بیش‌فعالی: داستان‌ها و تمرین‌های جذاب برای یادگیری و پیشرفت‌تان» نوشته شارون گراند به ترجمه زهره عرب زاده کوپائی، لیلا سادات سجادی و فرشته سلمانی از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها