یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
حمایت وزارت علوم از جشنواره‌های اقوام

قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از حمایت این وزارتخانه از جشنواره‌های اقوام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در خرم‌آباد، رشید جعفرپور صبح یکشنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری اقوام ایران زمین در دانشگاه لرستان با بیان اینکه حوادث و مناسبت‌های مهمی مانند روز مقاومت مردم دزفول و آزادسازی خرمشهر در خردادماه در تاریخ کشور رخ داده است، عنوان کرد: تفرقی در آغاز جنگ تحمیلی به‌دلیل واگذاری فرماندهی قوا به بنی‌صدر وجود داشت و خرمشهر در اوایل جنگ به‌دلیل حاکمیت این فضا به‌دست رژیم بعث افتاد.
 
قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه هماهنگی بین نیروهای نظامی پس از برکناری بنی‌صدر ایجاد شد، افزود: اقوام مختلف همه‌ با یکدیگر همراه شدند و در کنار هم، حماسه‌ آزادسازی خرمشهر را در سال ۱۳۶۱ رقم زدند.
 
جعفرپور با اشاره به نگاه تهدیدآمیز رضاخان به اقوام و کوچ اجباری که برای برخی از قومیت‌ها به‌وجود آورده بود، عنوان کرد: شخصیت‌های بزرگی در تاریخ اقوام ایران همچون میرزا کوچک‌خان جنگلی، ستارخان و باقرخان از کیان ایران دفاع کرده‌اند.
 
جعفرپور با بیان اینکه امام خمینی(ره) جنگ تحمیلی را با ایجاد وحدت میان مردم مدیریت کردند، افزود: دوران دفاع مقدس حاصل همراهی تمام قومیت‌ها برای دفاع از میهن بود.
 
وی با اشاره به وجود شخصیت‌های برجسته‌ای مانند آیت‌الله کمالوند و آیت‌الله بروجردی در تاریخ لرستان افزود: برای توسعه و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هویتی در مرکز لرستان‌شناسی باید از ظرفیت استادان و دانشجویان استفاده شود.
 
جعفرپور با اشاره به اینکه مجموعه وزارت علوم از جشنواره‌های معرفی‌کننده اقوام ایرانی حمایت می‌کند، گفت: گویش‌ها، لهجه‌ها، آداب، فرهنگ‌ها، فولکور و همه عناصر تشکیل‌دهنده فرهنگ ایران به قوام هویت ملی کمک می‌کند.
 
قائم‌مقام معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه ایران فرش خوش‌رنگ و خوش‌نقش هویت‌ها و قومیت‌های مختلف است، افزود: اقوام ایرانی مانند نقش‌ها در فرش هویت ملی هستند و زیبایی خیره‌کننده‌ای را در کنار یکدیگر به‌وجود می‌آورند.
 
به گزارش ایبنا، تقدیر از برگزیدگان دو بخش عکس و تایپوگرافی نام ایران، برپایی نمایشگاه آثار برگزیده، برپایی نمایشگاه لباس‌های تلفیقی ـ سنتی، تجلیل از خانواده شهید مدافع امنیت روح‌الله عجمیان، برپایی نمایشگاه فرهنگ و اقوام ایران‌زمین، اجرای گروه موسیقی، اجرای گروه آیینی  بهزاد پاکدل و اجرای گروه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای از بخش‌های این برنامه بود.
 
در برگزاری جشنواره سراسری اقوام ایران‌زمین مرکز لرستان‌شناسی، جهاد دانشگاهی واحد لرستان، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان مشارکت داشتند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها