پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
کتاب با وجود فضای مجازی علمداری می‌کند

با وجود فضای مجازی، کتاب همچنان علمداری می‌کند. هرچند امروز قیمت کتاب بسیار گران شده اما باید تمهیداتی بشود که قیمت کتاب پایین بیاید.

سیدکمال‌الدین عمادی تنظیم‌کننده نهایی کتاب «قاعده الشرط الفقیهه» در نهمین روز از نمایشگاه کتاب تهران به حمیدرضا حافظی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: با توجه به شرایطی که فضای مجازی به وجود آورد آینده کتاب تا حدودی زیر سوال رفت اما من که به نمایشگاه آمدم استقبال بالایی را مشاهده کردم و امیدوار شدم که مردم همچنان به کتاب توجه دارند. با وجود فضای مجازی، کتاب همچنان علمداری می‌کند. هرچند امروز قیمت کتاب بسیار گران شده اما باید تمهیداتی بشود که قیمت کتاب پایین بیاید.

وی ادامه داد: گرانی کتاب خریداران را کاهش می‌دهد. اگر دولت بتواند در زمینه کاغذ و حمایت از ناشران کاری انجام دهد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
 
عمادی بیان کرد: ما تا کنون بیشتر روی کتاب کردن آثار تدریسی علامه جوادی آملی کار کرده‌ایم. 80 جلد، شامل 35 سال درس دادن ایشان کتاب می‌شود. کار جدید ما بیشتر روی استخراج موضوعات جدید از این منابع است. به نوعی می‌توان اینطور تعبیر کرد که علامه خشت طلا را تولید کرد و ما مشغول تولید کردن چیزهای دیگری از این خشت طلا هستیم.
 
وی اضافه کرد: ما سعی داریم با نگرش جدید در آثار ایشان غور کنیم و بر اساس نیاز جامعه برویم پاسخ‌هایی را استخراج کنیم و در گروه‌های مختلف اسرا اقدام به انتشارشان کنیم.
 
عمادی با اشاره به کار کردن روی آثار فقهی علامه جوادی آملی بیان کرد: ما در حال حاضر درس‌محور پیش‌رفته‌ایم اما مسئله‌محور خواهیم شد و در آینده قرار است بیشتر به مسائل بپردازیم.
 
وی به مسئله امروز جامعه ایران اشاره کرد و گفت: ما به عنوان کسانی که لباس دین به تن کرده‌ایم باید کاری کنیم که مردم به دین امیدوارتر شوند. ما باید در این راستا تلاش‌مان را بیشتر کنیم. خداوند در قرآن می‌فرمایند که هر کسی بیشتر زحمت بکشد بیشتر برداشت خواهد کرد.
 
عمادی با اشاره به تهاجم فرهنگی بیان کرد: حوزه باید تهاجمات فرهنگی و شبیخون‌های فرهنگی را شناسایی کند و روی آن‌ها کار کند. حوزه باید روی مسائل جوان امروز کار کند. امروزه حتی جوانانی که ادعای بی‌دینی می‌کنند نیز در عمق وجودشان دین‌دارند. مثل خاکستری که روی آتش را گرفته باشد، ما باید سعی کنیم این خاکستر را کنار بزنیم. ایرانی بودن به نوعی با دیندار بودن عجین شده است.
 
وی درباره کتاب «بیع» علامه بیان کرد: بیع یعنی خرید و فروش و تجارت. این کتاب مربوط به اقتصاد است. اینکه شرایط بیع به چه شکل است و دیگر موارد مرتبط به بیع چیست. مسئله بیع یک مسئله عقلایی است. مباحث فقهی ما بعضی سبقه عبادی دارد و بیشتر به روایات و آیات کار دارد. ولی در مسائلی مانند بیع، مسئله عقلایی است و روایات ما کم است. هرچه فقیه نگاه عقلایی را بیشتر بشناسد در فقه موفق‌تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها