شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۸
تعریف دوباره قدرت از دریچه سه انقلاب بزرگ قرن بیستم

در کتاب «سه انقلاب»، سایمون هال با روایتی تحلیلی مسیر سه انقلاب بنیادین روسیه، چین و کوبا را به تصویر می‌کشد و مفاهیم قدرت سیاسی را در بستر تحولات قرن بیستم بازخوانی می‌کند. این اثر نشان می‌دهد چگونه سفرهای سرنوشت‌ساز رهبران و نقش‌آفرینی روزنامه‌نگاران توانست تعریف قدرت را در دوران مدرن دگرگون سازد.

سرویس بین‌الملل خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - الهه شمس: کتاب «سه انقلاب»، تازه‌ترین اثر پژوهشی سایمون هال، در یک ساختار منسجم و با تکیه بر روایت‌های شاهدان عینی تلاش می‌کند سه کانون تحول‌ساز قرن بیستم—انقلاب‌های روسیه، چین و کوبا—را از زاویه‌ای نو بازخوانی کند. این کتاب نه تنها به سرگذشت رهبران انقلابی می‌پردازد، بلکه نقش روزنامه‌نگاران جسوری را منعکس می‌سازد که با حضور در خط مقدم این تحولات، سهم عمده‌ای در شکل‌دهی ادبیات تاریخی و حتی افکار عمومی جهانی داشتند. اثر حاضر با ترکیب روایت‌های سیاسی و شخصی، هر انقلاب را در نسبت با سفری نمادین و تحول‌آفرین بازمی‌کاود و بدین ترتیب، از روایت تک‌ساحتی سه انقلاب فاصله می‌گیرد و آن‌ها را در بستر شبکه‌ای از روایت‌های هم‌ارز بازمی‌سازد.

کتاب، از همان ابتدا با ترسیم صحنه خیابان‌های پتروگراد در پاییز ۱۹۱۷، خواننده را با جوّ اجتماعی و بحران‌زده دوره تلاقی می‌دهد، جایی که «سلسله‌مراتب کهنه از بین می‌رود و طبقه کارگر به قدرت می‌رسد». در ادامه، روایت بازگشت ولادیمیر لنین از تبعید در سوئیس و نقش تعیین‌کننده او در سمت و سوی انقلاب روسیه برجسته می‌شود. سایمون هال در این بخش کوشیده است با ارجاع به سفر لنین، نه‌فقط یک رهبر سیاسی، بلکه منطقاً روند شکل‌گیری جریان انقلابی را واکاوی کند. تأکید لنین بر ناکافی بودن انقلاب فوریه و تلاش او برای جهش نظری و عملی به سمت انقلاب اکتبر، در این بخش با استناد به اسناد، مکاتبات و مشاهدات جان رید و دیگران مستند می‌شود.

در بخش مربوط به چین، محور تمرکز کتاب «راهپیمایی بزرگ» مائو زدونگ و یارانش است—حرکتی که به رغم کوچ اجباری، در نهایت به تثبیت رهبری مائو انجامید. هال این سفر ۹۰۰۰ کیلومتری را نه‌تنها یک عقب‌نشینی، بلکه نمونه‌ای از شکل‌گیری هویت سیاسی در شرایط دشوار و جابه‌جایی‌های جغرافیایی و فکری تفسیر می‌کند. او با ارجاع به روایت ادگار اسنو—روزنامه‌نگاری که نزدیک‌ترین ارتباط ممکن را با نیروهای کمونیست چین در این دوران برقرار کرد—ابعاد مغفول‌مانده‌ای از فرهنگ سیاسی و اجتماعی انقلاب چین را آشکار می‌کند، در حالی که با فاصله گرفتن از تبلیغات رسمی، به واقعیات تلخ تصفیه‌های داخلی نیز نظر دارد.

در روایت کوبا، مسافرت فیدل کاسترو و گروه اندکش بر عرشه کشتی فرسوده «گرانما» از مکزیک تا ساحل کوبا واجد جایگاهی محوری است. هال این حرکت را بیشتر چون «غرق‌شدنی نمادین» ترسیم می‌کند تا صرفاً یک فرود نظامی موفق، و قدرت روایتی جریان‌یافته از دل این سفر را در تداوم جنبش انقلاب کوبا و سرنگونی باتیستا پی می‌گیرد. خواننده در این بخش ضمن بررسی آرمان‌گرایی کاسترو و تصویربرداری دقیق متیوز از شخصیت او، با فرآیند شکل‌گیری اسطوره سیاسی کاسترو مواجه می‌شود.

وجه ابتکاری کتاب در فصل‌های میانی و پایانی، برجسته‌سازی نقش ژورنالیست‌هایی چون جان رید، اسنو و متیوز است که هر یک روایت‌گر لحظاتی کلیدی از انقلاب‌های معاصر بودند. این سه‌گانه، کتاب را از محدودیتی که معمولاً روایت‌های صرفاً سیاسی دارند، رها می‌کند و امکان ارزیابی تأثیر متقابل روزنامه‌نگاری و رخدادهای عظیم تاریخی را فراهم می‌سازد. هال نشان می‌دهد چگونه گزارش‌های رید و اسنو به ساخت تصویر بین‌المللی انقلاب‌ها یاری رسانده و گزارش‌های متیوز درباره کاسترو حتی جهت افکار عمومی را در مقاطعی تغییر داده‌اند.

رویکرد تحلیلی و محتوای پژوهشی کتاب

برخلاف آثار کلیشه‌ای یا صرفاً روایی، سایمون هال در «سه انقلاب» رویکردی تحلیلی-تطبیقی را در پیش می‌گیرد که هدف آن آشکارسازی عمیق‌تر ریشه‌های مشترک و وجوه تمایز سه انقلاب بزرگ معاصر است. هال ترکیب ایده ساختاری «سفرهای حماسی» را نه تنها به عنوان فصل مشترک رهبران سیاسی (لنین، مائو، کاسترو) بلکه به عنوان بستری برای بررسی تأثیرگذاری روزنامه‌نگاری غربی برجسته می‌کند. فصل‌های کتاب با اتکا بر شواهد آرشیوی، نامه‌ها، گزارش‌های مطبوعاتی و اسناد دیداری، لایه‌های تازه‌ای از تحولات اجتماعی و پیامدهای قدرت سیاسی را آشکار می‌سازد.

نویسنده در بخش اصلی، روایت‌های هر انقلاب را به مثابه نمونه تحلیلی تغییرات بنیادی در ساختار قدرت، سازمان اجتماعی و قالب‌های روایت تاریخی بررسی می‌کند. به طور مثال، مسئله ورود توده‌ها به عرصه حکمرانی در روسیه، یا شکل‌گیری رهبری شخصی و فرقه‌ای در چین و انتقال سریع مشروعیت اجتماعی و سیاسی به کاسترو در کوبا، هر یک از منظر تحلیل هال تبیین می‌شود. روایت‌های کتاب صرفاً به نقل‌قول یا گزارش‌های دست‌دوم بسنده نمی‌کند، بلکه با تحلیل انتقادی ماهیت قدرت و پیامدهای اعمال آن—اعم از تصفیه‌ها، جابه‌جایی‌های جمعی، یا بازتعریف مرزهای اجتماعی—به ساحت پژوهش‌های مقایسه‌ای تاریخ مدرن افزوده می‌شود.

همچنین در این کتاب، نقطه قوت عمده در عبور از روایت‌هایی با بار احساسی و تبلیغاتی و رسیدن به تحلیلی مبتنی بر داده‌های مستند و ارزیابی پیچیدگی‌های بوروکراتیک و ایدئولوژیک سه انقلاب نهفته است. هال از طریق کنش شخصیت‌ها و متون ژورنالیستی برآشوب، به شکلی چندلایه، گسست‌ها و پیوست‌های شکل‌گیری حقیقت تاریخی را بازنمایی می‌کند و امکان فهم استقرار قدرت رادیکال را در بستر ساختار جهانی برجسته می‌سازد.

درباره نویسنده: تخصص، آثار و رویکرد

سایمون هال دانش‌آموخته تاریخ از دانشگاه‌های شفیلد و کمبریج و برنده بورسیه فوکس اینترنشنال از دانشگاه ییل است. او هم‌اکنون استاد تاریخ مدرن در دانشگاه لیدز بریتانیا است و آثار پژوهشی‌اش عمدتاً معطوف به تحولات عمیق اجتماعی و سیاسی قرن بیستم است. هال با تکیه بر کارنامه‌ای شامل پژوهش‌هایی چون «۱۹۵۶: جهان در شورش» و «ده روز در هارلم: فیدل کاسترو و شکل‌گیری دهه ۱۹۶۰»، رویکردی ترکیبی را پیش می‌برد که روایت تحلیلی تاریخ و مطالعه شخصیت‌محور را در هم می‌تند. شناخت چندجانبه او از جنبش‌های مقاومت اجتماعی و برخورد انتقادی با روایت‌های رسمی، این امکان را فراهم آورده که حتی موضوعات پرتکراری چون انقلاب‌های کمونیستی را از معبری نوین و ژورنالیستی به مخاطب عرضه کند.

واکاوی نقدها و جایگاه کتاب در ادبیات تاریخی

انتشار کتاب در سپتامبر ۲۰۲۵ با استقبال گسترده محافل تخصصی مواجه شد. منتقدان معتبر، از جمله پابلیشرز ویکلی، کتاب را «روایتی جذاب از سه انقلابی و خبرنگاران جسوری که داستان‌های آنان را به جهان رساندند» توصیف کرده‌اند. کرکس ریویو بر وجه «پژوهشی قوی و سرگرم‌کننده» کتاب و تلاش نویسنده برای ارائه تصویری غیرکلیشه‌ای از عصر جنگ سرد تأکید دارد. نشریه نیویورک ژورنال آو بوکز کتاب را «مطالعه‌ای متمرکز و روشنگر» دانسته که گوشه‌های ناشناخته نقشه سیاسی قرن بیستم را روشن می‌سازد.

نکته مهم در نقدها، توجه ویژه به روش هال در برجسته‌سازی تعامل انقلاب و روزنامه‌نگاری است؛ امری که به خواننده کمک می‌کند نقش رسانه در شکل‌دهی حقیقت تاریخی و افکار عمومی نسبت به تحولات بزرگ قرن بیستم را بازبینی کند. تلفیق روایت‌های ژورنالیستی و پژوهش‌های تاریخ‌پژوهان، اثر را به نمونه‌ای کم‌نظیر در ادبیات تطبیقی انقلاب‌های معاصر بدل می‌کند.

در مقام جمع‌بندی، «سه انقلاب» نه صرفاً روایتی تازه، بلکه الگویی برای مطالعه تمدنی تحولات معاصر به شمار می‌رود؛ الگویی که امکان طرح پرسش‌های ریشه‌ای درباره قدرت، ایدئولوژی و زبان تاریخ را در اختیار پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان تاریخ سیاسی قرار می‌دهد.
منابع: آمازون و گاردین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین