یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
کتابفروشی‌ها باید در فضای فیزیکی نمایشگاه کتاب حاضر شوند

مدیر کافه کتاب «دوست» ساری گفت: کتابفروشی عملی حضوری است و حضور کتابفروشی‌ها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران، فضای ارتباط بین مخاطب و کتابفروش را فراهم نمی‌کند از این رو کتابفروشی‌ها باید در فضای فیزیکی نمایشگاه کتاب حاضر شوند.

میثم امیری در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابفروشی عملی حضوری است و حضور کتابفروشی‌ها در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1402، فضای ارتباط بین مخاطب و کتابفروش را فراهم نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه معتقد به فضای مجازی هستم به ویژه در ایام کرونا، مردم بیشتر کارهای خود را به بخش مجازی منتقل کردند، افزود: اما آداب گفت و گو در نمایشگاه مجازی کتاب، چه اندازه شکل می‌گیرد، آیا فضایی برای هم‌کلامی با فروشندگان کتاب دارد، آیا خریدار کتاب، می‌تواند کتاب را ورق بزند، به نظر می‌رسد در نمایشگاه مجازی، مفاهمه شکل نمی‌گیرد.
 
مدیر کافه کتاب «دوست» ساری درباره گسترش عدالت فرهنگی با راه‌اندازی بخش مجازی نماشگاه کتاب، گفت:  اگر بخش مجازی از همه امکانات نمایشگاهی برخوردار باشد می‌تواند به عدالت فرهنگی منجر شود و با راه‌اندازی این بخش موافقم، اما این بخش اکنون فروشگاه مجازی است، باید فضایی برای خریدار کتاب در فضای مجازی وجود داشته باشد که در کارگاه‌های بخش جنبی شرکت کند، با فروشندگان کتاب، فضای گفت و گو فراهم باشد، در غیر این صورت، نمایشگاه مجازی کتاب در رقابت با فروشگاه‌های مجازی که کتاب می‌فروشند بازنده خواهد بود.
 
نویسنده کتاب «داغ دلربا» تصریح کرد: آنچه اکنون نام بخش جنبی نمایشگاه کتاب نامیده می‌شد باید بخش اصلی باشد، بخش آموزش نمایشگاه باید تقویت شده و در فضای مجازی هم ارائه شود.
 
امیری با بیان اینکه نمایشگاه کتاب محلی برای نقد، مرور، معرفی کتاب و آموزش‌های شهروندی است، ادامه داد: شکل برگزاری نمایشگاه کتاب باید تغییر یابد، بخش آموزشی و دانشگاهی ارتباطی با بخش عمومی نمایشگاه ندارد، کتاب‌های عمومی به معنای مخاطب عمومی کتاب، باید در این نمایشگاه‌ها ارائه شود، اگرچه راه‌اندازی بخش نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی هم لازم تا مخاطبان از تولیدات جدید این حوزه بهره‌مند شوند.
 
وی با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب تهران، چند ایراد دیده می‌شود، افزود: نمایشگاه کتاب 1402 هنوز حالت ویترین کتاب و نمایشگاه کتاب ندارد، در حالی که باید به گونه‌ای برگزار شود تا مردم کتاب‌ها را ببینند، در نشست‌ها و برنامه‌های گفت و گوی با نویسنده، مترجم و ناشر شرکت کنند و بعد کتاب را سفارش دهند و دریافت کنند.
 
مدیر کافه کتاب «دوست» ساری خاطرنشان کرد: ناشر نباید فروشنده کتاب باشد، فروشندگی کتاب، پیشه جداگانه‌ و مهارت خاصی است، ناشر از این مهارت برخوردار نیست، کار ناشر، نشر کتاب است نه فروش آن، حتی  پخش کتاب هم کار تخصصی است اما مشاهده می‌کنیم که سه کار تخصصی را در یک نمایشگاه گرد هم می‌آوردند و هر سه را از بین می‌برند در حالی که هر یک از اینها باید به تخصص خود بپردازند.
 
نویسنده کتاب «باخ» اظهار کرد: در نمایشگاه کتاب، ناشر نقش فروشنده را ایفا می‌کند، فروشندگان کتاب در نمایشگاه کتاب جایگاهی ندارند، ارتباط فروشنده کتاب باید با مخاطبان حفظ شود در حالی که در نمایشگاه مجازی، این اتفاق رخ نمی‌دهد.
 
امیری افزود: معتقدم ناشر باید در بخش مجازی و فروشندگان کتاب هم در بخش حضوری نمایشگاه شرکت کنند تا مخاطب با اطلاعاتی که از کتابفروش‌ها دریافت می‌کند با آرامش خاطر بیشتری کتاب خود را تهیه کند.
 
وی درباره قیمت‌گذاری کتاب با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری کتاب هم مانند قیمت‌گذاری سایر کالاهایی است که جامعه امروز با آن درگیر است، گفت: ناشر وقتی کاغذ را گران خریداری می‌کند نرخ کتاب هم افزایش می‌یابد، قیمت هر صفحه از کتاب در حال رسیدن به هزار تومان است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها