به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب خلق جلوه های دراماتیک با دوربین به بررسی تکنیکهای فیلمسازی و چگونگی خلق جلوههای دراماتیک با استفاده از دوربین میپردازد. کتاب با تحلیل تصاویر و صحنههای کلاسیک سینما، روشهای مختلف دوربینگذاری، ترکیببندی، نورپردازی و حرکت دوربین را شرح میدهد و تأثیر این تمهیدات را بر روایت داستان و احساسات مخاطب بررسی میکند. این اثر برای علاقهمندان به سینما و فیلمسازی، از مبتدی تا حرفهای، منبعی ارزشمند محسوب میشود.
این کتاب ارائهدهنده بینشی از پتانسیل تمهیدات مختلف دوربین برای داستانگویی به خواننده است و نشان میدهد که این تمهیدات چگونه میتوانند لحظات زنده و قانعکنندهای را روی پرده ایجاد کنند. نویسندگان کتاب با تجزیه و تحلیل دقیق بیش از ۹۰ فیلم تولیدشده در بیش از ۳۰ کشور، دریچهای را به این موضوع باز میکنند که چگونه استادان فیلمسازی بیشترین استفاده را از تعامل بین داستان و دوربین بردهاند.
در بخشی از کتاب چنین میخوانیم: «فیلم هنوز هم توان برانگیختن جلوههای دراماتیکی را دارد که از به کار گرفتن تمهیداتی خاص منتج شدهاند. این بهکارگیری، یک خط مشی کلی است که عناصر دراماتیک داستان را پیش چشم میآورد (شخصیت، پیرنگ، مضمون) و نیز لحن و سبک را. داستان و تکنیک با کنش متقابل دست به دست هم میدهند تا برای فیلم، جهانی خاص خلق کنند.»
نویسنده کتاب گیل سگال استاد هنر در بخش تحصیلات تکمیلی فیلم و تلویزیون در دانشکده هنر تیش دانشگاه نیویورک آمریکا است.
«خلق جلوه های دراماتیک با دوربین» با ترجمه محمد ارژنگ و انتشارات چتر فیروزه به بازار کتاب آمده است.
نظر شما