پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب به شرط عدم فروش توسط ناشران تحول‌آفرین است

مدیر کتابفروشی «سیتک» عسلویه، حضور کتابفروشی‌ها را در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تحول‌آفرین دانست، اما به‌شرطی که ناشران در این نمایشگاه، فروش نداشته باشند و بخش فروش فقط به کتابفروشی‌ها اختصاص بیابد.

رسول سرابی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: حضور کتابفروشی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نخستین بار می‌تواند سرآغاز نیکی برای حمایت از کتابفروشی‌ها به‌ویژه کتابفروشی‌های خرد در شهرهای دور باشد.

وی ادامه داد: اما حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1402 در شرایط کنونی، برای ما که کتابفروشی‌های خرد محسوب می‌شویم، هیچ توجیه اقتصادی ندارد. تنها زمانی این حضور دل‌گرم‌کننده است که ناشران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، صرفا آثار خود را به‌ویژه تازه منتشرشده‌ها را به نمایش بگذارند و بخش فروش آن به کتابفروشی‌ها واگذار شود. در صورت تحقق این مهم، هم ناشران بهره خود را می‌‌برند و هم کتابفروشی‌ها، افزون بر این، مردم هم با قیمت مناسب و تخفیف ویژه کتاب‌های موردنظر خود را تهیه می‌کنند.

 مدیر کتابفروشی «سیتک» عسلویه افزود: متاسفانه امروزه، کتاب به یک کالای منزوی در خانه‌ها مبدل شده و به ورطه کالاوارگی افتاده است؛ این اتفاق، ارزش‌ها و نقش موثر آن را در خردورزی و آگاهی‌بخشی زیرسوال برده است. این را بر اساس حضوری که در فروش مجازی در سایت دی‌جی‌کالا تجربه کردم، می‌گویم. بنابراین باید کاری کنیم که کتاب به همان معنای اصیل خودش؛ یعنی ابزار دانایی و محصول فرهنگی به خانه‌ها راه بیابد.

به گفته وی، کتابفروشی‌ «سیتک» که در عسلویه فعالیت می‌کند، با وجود اینکه صنایع بزرگ نفت و گاز در این منطقه مستقر هستند و سالانه بالغ بر 20 میلیاردتومان بن خرید کتاب از سوی این صنایع به کارکنان و کارگران آن‌ها تعلق می‌گیرد؛ اما سهم ما که تنها کتابفروشی این شهرستان هستیم، به جرات می‌گویم «هیچ» است. این رویه موجب شده که صددرصد به ضرردهی برسیم ولی تا این‌جا با عشق و دغدغه ادامه دادیم؛ اما نمی‌دانیم تا کی کتابفروشی می‌تواند در این بی‌توجهی محض، به حیات خود ادامه دهد؟!
 

سرابی تاکید کرد: تنها اگر بخشی از بن‌های کتابی که صنایع به پرسنل خود می‌دهد، در کتابفروشی محلی هزینه شود، قطعا حیات این کتابفروشی حفظ می‌شود اما این بن‌ها همه در تهران هزینه می‌شود. بنابراین برای ما انگیزه‌ای برای حضور در بخش مجازی نمایشگاه هم نماند؛ چون امکان رقابت با تولیدکنندگان کتاب که اغلب ناشران قدری هستند و با تخفیف بسیار بالایی آثار تولیدی خود را به نمایش می‌گذرند، عملا وجود نداشت.

وی گفت: البته مشارکت‌دادن دیگر حلقه‌های کتاب در نمایشگاه کتاب 1402 نوید تحول اساسی در ماهیت نمایشگاه و پیش رفتن آن به سمت نزدیک شدن به استانداردهای جهانی را می‌دهد. چون پیش از این، فقط ناشران در نمایشگاه حضور داشتند و بازار بزرگی بود برای آن‌ها به‌ویژه ناشران مرکزنشین پرنفوذ.

سرابی تاکید کرد: امیدوارم نمایشگاه کتاب به فضایی برای تبادل نظر، گفت‌وگو و معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جامعه کتاب کشور تبدیل شود؛ یعنی بستری شود که در آن میزهای متنوعی با عناوین و کارکرد مشخص برای  گفت‌وگو و تبادل نظر و تجربه ناشران مرکز با ناشران شهرستان، نویسندگان و پدیدآورندگان اثر با ناشران، ناشران با کتابفروشی‌ها، کتابفروشی‌ها با موزعان کتاب، نویسنده با مخاطب، مخاطب با ناشر، موزعان با ناشران و... تعریف شود.

وی یادآور شد: بدین‌شکل خواه ناخواه نمایشگاه به معنای حقیقی خود و ویترین بزرگی برای معرفی تازه‌های نشر ایران نزدیک شده و ظرفیت‌های مغفول‌مانده این جامعه به خودی خود بازشناسی می‌شوند. بعد فروشگاهی آن هم برعهده کتابفروش‌ها گذاشته می‌شود و این‌طوری دولت هم دیگر لازم نیست که حمایت خاصی برای افزایش توان کتابفروشی‌ها برای حضور در نمایشگاه داشته باشد. همین که بخش فروش به آن‌ها سپرده شود، همه حلقه‌های کتاب در آن سهیم خواهند شد.

به گزارش ایبنا، سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 20 تا 30 اردیبهشت با شعار «آینده خواندنی‌است» در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها