سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳
شهدای شاخص ارتش جمهوری اسلامی ایران در آینه کتاب

ارتش جمهوری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب و در دوران دفاع مقدس با خلق حماسه‌های عظیم و به یادماندنی افتخارات ویژه‌ای در دفتر تاریخ سراسر حماسه قیام ملت ایران افزود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - محمدمهدی شیخ‌صراف؛ ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا)؛ در ۲۶ فروردین ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) به صورت قاطع از ارتش حمایت کرد و در پیامی ۲۹ فروردین را روز ارتش نام‌گذاری کردند. پیام امام خمینی (ره) به مناسبت نام‌گذاری روز ارتش به این شرح است: «روز ۲۹ فروردین، روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.»

اینفوگرافیک زیر به معرفی شهدای شاخص ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.
 

طبیعتاً حفظ و نشر خاطرات و زندگی‌نامه این شهدا ارزشمند بوده و به‌عنوان گنجینه‌ای گران‌بها می‌توان از آن استفاده کرد. کتاب‌هایی برای برخی از این شهدای شاخص ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است که به‌صورت اختصار معرفی می‌شوند.

شهید سید محمدولی قرنی: «ناگفته‌هایی از زندگی سپهبد قرنی»، «مرزبان»، «تحلیلی بر وصیت‌نامه شهید قرنی»، «اجر جهاد شهادت است» و «دغدغه‌های شهید قرنی برای نسل جوان».
کتاب «ناگفته‌هایی از زندگی سپهبد قرنی»، در سال ۸۲ منتشر شد. این کتاب شامل شرح و بررسی مفصلی از زندگی شهید قرنی است و زندگی خانوادگی، مراحل تحصیل نظامی و غیر نظامی، دریافت تشویق و تنبیه در ارتش از جمله محورهای این کتاب است. ضمن اینکه درباره این شخصیت دیدگاه‌هایی از نویسندگان تاریخ معاصر و اسناد ساواک هم جمع‌آوری و عرضه شده است.
 

شهید عباس بابایی: «شهید عباس بابایی»، «پرواز تا بی‌نهایت»، «پرواز سفید»، «آشیانه بر اوج»، «لبیک در آسمان» و «من و عباس بابایی».
کتاب «پرواز تا بی‌نهایت» در سه فصل به زندگانی، رشادت‌ها و محسنات اخلاقی سرلشکر شهید عباس بابایی، اعم از تواضع، دین‌داری، بی‌ریایی و … می‌پردازد. روایت‌های این کتاب از زبان همسر، مادر، نزدیکان و همکاران نظامی و غیرنظامی بیان می‌شود. از ویژگی‌های برجسته «پرواز تا بی‌نهایت»، موجز و مفید بودن حکایت‌های متن است که مخاطب را با تنوع روبه‌رو می‌کند. سرلشکر شهید عباس بابایی، در مردادماه سال ۱۳۶۶ - مصادف با عید قربان - و در ۳۷ سالگی، در حین یک عملیات برون‌مرزی به شهادت رسید.
 

شهید منصور ستاری: «از تبار آسمان»، «روایت ناتمام»، «مرد ابر پوش»، «پاکباز عرصه عشق».
«مرد ابر پوش» عنوان کتابی است که براساس زندگی سرلشکر شهید منصور ستاری؛ فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش تنظیم شده است. این کتاب جلد شانزدهم از مجموعه‌ «قصه فرماندهان»، تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است. کتاب در نوزده بخش، قصه‌هایی را از زندگی شهید منصور ستاری در دوران مختلف روایت می‌کند. «نغمه‌های آسمانی»، «عطش یادگیری»، «قرص نان»، «قدرت اراده»، «کتاب یا لباس نو»، «رؤیای دست‌یافتنی و…» «مرد ابرپوش» ازجمله بخش‌های این محسوب می‌شود.
 

شهید حسین لشکری: «روزهای بی‌آینه»، «۶۴۱۰»، «در خلسه‌های پرواز».
«روزهای بی‌آینه» به‌روایت ناگفته‌هایی از جنگ تحمیلی می‌پردازد و چگونگی انتخاب‌های یک زن در نبود همسرش و به دوش کشیدن بار زندگی توسط دختری هجده ساله به همراه فرزند چهار ماهه‌اش را شرح می‌دهد که روایت آن به صورت اول شخص و در قالب مستندداستانی است که به دلیل واقعی بودن آن سنگینی بار مستند در این کتاب بیشتر به چشم می‌خورد.
 

شهید علی صیاد شیرازی: «در کمین گل سرخ»، «شهید صیاد شیرازی»، «افلاکیان زمین»، «تا کوچه‌های آسمان»، «ناگفته‌های جنگ»، «آخرین گلوله صیاد»، «یادداشت‌های سفر صیاد شیرازی»، «عاشق‌ترین صیاد»، «منش فرماندهی».
کتاب «عاشق‌ترین صیاد» مشتمل بر چهار بخش است و نویسنده کتاب تلاش نموده تا زندگی شهید بزرگوار صیاد شیرازی را برای دوست‌داران او نوشته شده است. از بهترین مجاری دست‌یابی به هویت انقلاب اسلامی ایران و شناخت آن، بررسی زندگی و اندیشه‌های ناب مجاهدان و عناصر فعال و تأثیرگذار پس از انقلاب می‌باشد. یکی از این مجاهدین و فعالان امیر سپهبد صیاد شیرازی می‌باشد.
 

شهید عباس دوران: «بمبی در کابین»، «شکوه دوران»، «زندگی‌نامه عباس دوران».
کتاب «شکوه دوران» از مجموعه «سرداران ایران» است و دربردارند داستانی بر اساس زندگی شهید «عبّاس دوران» است. در این داستان زوایای مختلف زندگی شهید برای آشنایی مخاطب با چهره‌های حماسه‌ساز در دوران دفاع مقدّس تهیّه شده است.
 

شهید مصطفی نامجو: «مدرسه عشق».
این کتاب، نخست به زندگی‌نامه شهید امیر سرلشکر نامجو اشاره می‌کند. سپس فعالیت‌های ایشان بعد از انقلاب را ذیل دو بخش از انقلاب تا تجاوز دشمن بعثی، و از آغاز تجاوز دشمن تا شهادت بازگو می‌کند. گزارشی از لحظات سقوط هواپیمای سی ۱۳۰ و شهادت شهید نامجو بیان شده است. در ادامه شخصیت ایشان از منظر مسئولین، یاران و نزدیکانش تبیین می‌شود. در بخشی از کتاب تحت عنوان «نکته‌ها» خاطراتی درباره شهید نامجو بیان شده است. همچنین ویژگی‌های شهید نامجو در شعر شاعران منعکس می‌شود.
 

شهید مسعود منفرد نیاکی: «فرمانده دلیر».
این کتاب، نگاهی به زندگی سراسر حماسی سرلشکر شهید «مسعود منفرد نیاکی» است. مسعود منفرد نیاکی سرهنگ زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده لشکر ۹۲ زرهی اهواز از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ بود. او در جنگ ایران و عراق و در عملیات طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر و رمضان، حضوری فعال داشت. وی در مردادماه سال ۱۳۶۴ در خلال اجرای رزمایش آموزشی، بر اثر اصابت ترکش خمپاره خودی، به شهادت رسید.
 

شهید جواد فکوری: «چشمی در آسمان»، «جواد فکوری»، «بالاتر از پرواز».
داستان کتاب «بالاتر از پرواز» بر اساس زندگی شهید امیر سرتیپ جواد فکوری نگاشته شده است. شهید جواد فکوری متولد تبریز و دانش آموخته دانشکده خلبانی دانشگاه نیروی هوایی ایران و آمریکا بود. او پس از انقلاب ۱۳۵۷، مجدداً به خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد و با شروع جنگ ایران و عراق به عنوان یکی از طراحان عملیاتهای نیروی هوایی ایران به کار خود ادامه داد. جواد فکوری در طراحی عملیات کمان ۹۹ و عملیات اچ -۳ و عملیات اوسیراک شرکت داشت. وی در مهرماه ۱۳۶۰ در حین بازگشت از جبهه جنوبی جنگ به تهران، بر اثر سقوط هواپیمای حامل به همراه جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه، تیمسار سرلشکر فلاحی، سرهنگ نامجو، سرداران کلاهدوز و جهان آرا، به شهادت رسید.
 

شهید علیرضا یاسینی: «جلد ۱۲ نیمه پنهان ماه»، «انتخابی دیگر»، «علیرضا یاسینی».
کتاب «زندگی‌نامه شهید خلبان علیرضا یاسینی»، داستان زندگی این خلبان شجاع و نابغه را از آغاز جوانی و حضور در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ و زمان شهادتش به تصویر می‌کشد. شهید یاسینی در طول عمر خود غیر از خلبانی هواپیمای اف۴ در زمینه‌های دیگری نیز از جمله فرمانده عملیات پایگاه سوم شکاری همدان، افسر هماهنگ کننده آموزش خلبانان ایرانی در پاکستان، فرمانده پایگاه‌های شکاری همدان و چابهار، مدیریت جنگ الکترونیک، فرمانده منطقه هوایی شیراز و رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش فعالیت داشت.
 

شهید مصطفی اردستانی: «اعجوبه قرن»، «ستاره دنباله‌دار».
کتاب «اعجوبه قرن» در سه فصل خاطرات امیر شهید سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی را بازگو می کند. در پایان کتاب تصاویری از ایشان نیز گردآوری شده است.
 

شهید حسین خلعتبری: «شکارچی»، «تا اوج با آسمانیان».
کتاب «شکارچی» روایتی از زندگی یکی از خلبانان شهید دوران جنگ هشت ساله به نام سرلشکر حسین خلعتبری است. در این اثر ضمن بیان گوشه‌هایی از زندگانی این شهید، به ابعادی از اخلاق و رفتار فردی و اجتماعی او اشاره شده است. علاقه وی به قرآن و اهل‌بیت (ع) و زیارت ایشان، تواضع وی در مقابل دیگران، علاقه وی به جبهه و جنگ و خلبانی، اخلاق خوب وی با خانواده و دوستان خویش، توصیف گوشه‌هایی از شجاعت و رزمندگی وی، علاقه او به شهادت در راه دفاع از دین و مملکت، مهارت‌های وی در زمینه‌های مختلف جنگاوری به ویژه در بخش هوانیروز، عشق وی به امام حسین (ع) و کربلا، بیان بخش‌هایی از رشادت‌های وی در شکارکردن هواپیماهای عراقی و توصیف کیفیت شهادت سرلشکر خلبان حسین خلعتبری از مندرجات اصلی این کتاب است.
 

شهید ایرج نصرت‌زاد: «برگ‌های عاشقی»، «زندگی‌نامه شهید سرلشکر ایرج نصرت‌زاد»، «ترکه‌های درخت آلبالو».
«ترکه‌های درخت آلبالو» روایتی رئال از زندگی شهید ایرج نصرت‌زاد است. سرهنگی که در خانواده متدینی بزرگ شده و در تمام دوران خدمت خود قبل از انقلاب، خدا را فراموش نکرد و در پیشگاه او خود را مسئول می‌دانست. بعد از انقلاب تا زمانی که مشخص شود در قتل عام مردم نقشی نداشته است، در زندان بود و همان موقع از فرصت استفاده کرد و به پاسدارهای جوان آموزش نظامی و جنگ چریکی داد و نیروهای خوبی تربیت کرد. بلافاصله پس از آزادی به کردستان رفت و نقش بزرگی در مبارزه با غائله کردستان و ضد انقلاب داشت و در سال ۶۰ به شهادت رسید.
 

شهید حسن آبشناسان: «او نگاهش را به ارث گذاشت»، «زندگی‌نامه شهید آبشناسان»، «چریک پیر»، «شاهین کوهستان»، «جلد ۲۷ نیمه پنهان ماه».
«او نگاهش را به ارث گذاشت» داستان‌واره‌ای از زندگی پرفرازونشیب حسن آبشناسان است. او پیش از آنکه فرماندهی توانا، چریکی بی‌نظیر در برنامه‌ریزی، اجرا و طراحی نقشه‌های جنگ باشد، از نظر شخصیتی فرد مهمی است. او در کودکی و نوجوانی پسری پرمسئولیت بود، چرا که در خانواده‌ای فقیر اما با فرهنگ بزرگ شده بود. جوانی بود پرجنب و جوش و بامحبت! آن زمان در شخصیت‌های فیلم‌های تاریخی، او عشق به زندگی و هدف‌های بزرگ را جست‌وجو می‌کرد.
 

شهید غلامرضا مخبری: «آن سوی پل».
امیر سرلشکر شهید غلامرضا مخبری، یکی از افسران غیور و شجاع نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که پس از انقلاب، در سمت فرمانده «گردان ۱۲۵ لشکر ۱۶ زرهی قزوین» و فرمانده «گردان ۱۲۵ پیاده - مکانیزه‌ی تیپ ۲» در جبهه‌ نبرد با رژیم بعث عراق جنگید. او با گردان تحت‌فرمان خود، به مدت ده روز، در برابر دوازده گردان عراقی ایستادگی کرد و با آزادسازی شهر بستان از چنگال دشمن، مانع سقوط چزابه نیز شد.
او سرانجام در سال ۱۳۶۱، پس از بازدید از گردان ۱۱۶، در حالی که به طرف سردشت در حرکت بود، در دامنه‌ کوه‌های «دارساوین» به شهادت رسید. نویسنده در این کتاب خاطراتی را از زبان خانواده و هم‌رزمان این شهید گران‌قدر روایت می‌کند.
 

گفتنی است که برای شهیدان محمدابراهیم همتی و شریف اشرف و غلامرضا طرق، تاکنون هیچ کتابی منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها