این کتاب برای متخصصانی نگاشته شدهاند که با کودکان و نوجوانان کار میکنند تا بنیانهای مستحکمی برای سلامت روان و تندرستی ایجاد کنند که شامل معلمان، ارزیابان مهارتهای زبانی، دستیاران معلمان، ناظران آموزشی، مشاوران مدرسه و درمانگران میشود.
به گفته باباخانی، یادگیری شامل فرایندهای عصبی، تعامل اجتماعی و توانایی مدیریت هیجانها است. این سه زنجیره در تمام آموختههای ما اجرا میشود و میبایست توسط فراگیر مدیریت شود. گاهی اوقات، واکنشهای هیجانی ما در یادگیری یا در تعامل یادگیری، فرآیندهای شناختی ما را تحت تأثیر قرار میدهد و از اینرو مانع یادگیری مؤثر میشوند و هیجانهای بسیاری برای یادگیری مؤثر میبایست تنظیم و مدیریت شوند. کودکان با مجموعهای از تجربیات و باورهای مختلف به محیط یادگیری وارد میشوند که از تعامل آنها با جهان و با افراد ایجاد شدهاند. این تجربیات از قبل آنها را تحت تأثیر قرار داده و در یادگیری آنها اثربخش بوده است.
او افزود: منابع و ایدههای درسی موجود در این کتاب همگی از کار خود آلیسون واترهاوس به عنوان مدیر یک مدرسه درمانی، هماهنگکنندگان نیازهای آموزشی ویژه و رواندرمانگران آموزشی یا همکارانی که طرح حلقههای یادگیری را در کلاسهایشان اجرا کردهاند، گرفته شدهاند. آنها از طیف وسیعی از رویکردها از جمله روان پویشی، راهحل محور، درمان شناختی رفتاری و فراگیری یادگیری الهام گرفتهاند. همه این رویکردها بر افزایش درک از خود در کودکان و نوجوانان متمرکز هستند. این شامل چگونگی توسعه یا شکلگیری احساس خود، علت تفکر آنها و مهمتر از همه نحوه ایجاد انرژی و مهارتهای لازم برای تغییر یا رشد میشود؛ بنابراین به کودکان و نوجوانان حس کارایی را منتقل میکنند. همه معلمان کلاس دارای دانش و فهم غنی ایده در مورد کودکان و نوجوانان هستند و مهم است که هم این مهارتها و تخصص را بشناسند و هم از آنها استفاده کنند.
باباخانی با بیان اینکه این کتاب شامل پنجحلقه یادگیری یا پنج فصل با عناوین شناسایی هیجانها، ادراک هیجانها، خودآگاهی، خودتنظیمی و همدلی می شود و این پنج فصل حوزههای اصلی سلامت روانی و تندرستی را تشکیل می دهند عنوان کرد: این کتاب برای متخصصانی نگاشته شدهاند که با کودکان و نوجوانان کار میکنند تا بنیانهای مستحکمی برای سلامت روان و تندرستی ایجاد کنند که شامل معلمان، ارزیابان مهارتهای زبانی، دستیاران معلمان، ناظران آموزشی، مشاوران مدرسه و درمانگران میشود. این درسها میتواند برای حمایت از طرح حلقههای یادگیری و یا به عنوان یک منبع از رشد مثبت بهداشت روان و بهزیستی به کاربرده شوند.
او در پایان گفت: این کتاب یک منبع عملی در حیطه سلامت روان و موفقیت برای مربیان و متخصصانی است که با کودکان سروکار دارند. این مجموعه کاربردی، بر موضوع «سواد هیجانی» و چگونگی کمک به کودکان و نوجوانان در مسیر خودیابی متمرکز است تا بتوانند طیف وسیعی از احساسات را تشخیص دهند، درک کنند، به اشتراک بگذارند و مدیریت کنند. سواد هیجانی با ترویج یک رویکرد پیشگیرانه و نه واکنشی برای برخورد با جنبههای اجتماعی و هیجانی یادگیری و مدیریت دنیای امروز، به تعداد فزایندهای از مشکلات سلامت روان که در بین نوجوانان ایجاد میشود، میپردازد. همچنین، با ارائه راهبردهای تحقیقمحور و عملی و طرحهای درس، کتابی ضروری برای معلمان، روانشناسان و متخصصان سلامت است که به دنبال تأثیر مثبت بر سلامت روان و موفقیت کودکان هم در حال حاضر و هم در آینده هستند.
نظر شما