پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کیفیت آثار بخش ویژه سردار سلیمانی در جایزه جلال از لحاظ محتوایی مطلوب است/ کتاب‌های جدیدتر، استوارتر هستند

وجیهه سامانی، دبیرعلمی پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد با اشاره به ارسال 630 اثر در بخش ویژه مستندنگاری درباره سردار سلیمانی تاکید کرد که آثار ارسالی از لحاظ محتوا و مضمون در سطح مطلوبی قرار دارند.

وجیهه سامانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: در رصد آثار برای بخش جنبی جایزه جلال ویژه سردار شهید سلیمانی، به قریب ۶۳۰ اثر در یک بازه سه ساله رسیدیم و البته طبیعی است بعد از حوادثی این چنینی که احساسات عمومی ملی جریحه‌دار شده، یا دامنه آسیب و مصیبتش چنین گسترده است، آثار ادبی مرتبط با موضوع در یک بازه زمانی نزدیک به وقوع حادثه، رشد سریع و تصاعدی داشته باشد.

دبیرعلمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد در تبیین کیفیت آثار این حوزه گفت: در این بخش هم آثار ضعیف و متوسط و نیز آثار کیفی و استوار داشتیم. تمام این آثار از روی عشق و ارادت به حاج قاسم نوشته شده و از این حیث، قابل احترام و توجه هستند. برخلاف آثاری با موضوعات متفرقه که وقتی نه از فرم و ساختار حرفه‌ای برخوردارند و نه از مضمون و محتوای ارزشمند، ارزش تورق و یک بار خواندن هم ندارند، در این بخش با کتاب‌هایی مواجه بودیم که شاید از تکنیک و ساختار حرفه‌ای برخوردار نبودند، اما به خاطر روح اثر و نیت قابل تقدیر نویسنده، حداقل از لحاظ مضمون و محتوا ارزش زیادی داشتند.

این نویسنده با بیان اینکه برای ایجاد رقابت و انگیزه در نویسندگان در خلق هر چه بهتر و کیفی‌تر آثار، نیازمند بازار پررونق و پرتعداد در حوزه‌های مهم هستیم، تصریح کرد: تا حجم قابل توجهی از آثار در یک حوزه، وارد چرخه نشر نشود، عملا رقابت سالم برای نگارش آثار شاخص و پرمحتوا شکل نمی‌گیرد. از طرف دیگر بررسی کیفی و کمی و دقیق این آثار، پیام مثبتی داشت و نوید می‌داد که هرچه از نقطه کانون حادثه فاصله گرفته‌ایم و دورتر شده‌ایم، حجم آثار ضعیف و احساسی کمتر شده و به تعداد آثار شاخص، قابل اعتنا و محکم‌تر افزوده شده است.

وی همچنین درباره روال اعلام برگزیده در بخش‌های جنبی جایزه جلال از جمله مستندنگاری درباره سردار سلیمانی توضیح داد: جایزه جلال آل احمد در چهار رشته اصلی برگزار می‌شود که روال معمول بر اعلام نامزدهایی در هر بخش است که روز اختتامیه، آثار برگزیده یا شایسته تقدیر از بین نامزدها معرفی می‌شوند. بخش‌های جنبی جایزه که هر سال با توجه به موضوعات مهم روز، مناسبت‌های مهم و به فراخور کمیت و کیفیت آثار ارسالی توسط دبیرخانه جایزه تعیین می‌شود، نباید اصل جایزه و چهار رشته اصلی تحت‌‌الشعاع قرار گیرد بنابراین اعلام نامزد در این بخش‌ها موضوعیت ندارد. امسال سه بخش جنبی در جایزه با موضوعات سردار شهید سلیمانی، مدافعان سلامت و کرونا و ویرایش کتاب داریم و از ابتدا نیز تنها اعلام برگزیدگان نهایی در بخش جنبی در دستور کار بوده  است. داوران از میان حجم بالای آثار در بخش جنبی، در مراحل مختلف به تعداد کمتر و محدودتر رسیده‌اند و اگر تنها یک اثر منتخب نهایی می‌شود به معنای بی‌ارزش بودن سایر آثار نیست.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها