چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
چگونگی شکل‌گیری یا ضعیف و قوی شدن همکاری

این کتاب سه بخش است و در آن این موضوع بررسی شده است که همکاری چگونه می‌تواند شکل بگیرد یا ضعیف و قوی شود. در هر قسمت با کمک گرفتن از تحقیقات در انسان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی و سیاست، همکاری به تفصیل و با جزئیات بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فردگرایی از این نوع که ترکویل توصیف می‌کند. به نظر لابوئسی اگر امروز نیز زنده بود شکلی جدید از بردگی داوطلبانه به نظر می‌رسد. فرد در اسارت اضطراب خود است و به دنبال حس امنیت در امر آشنا می‌گردد.

این کتاب سه بخش است و در آن این موضوع بررسی شده است که همکاری چگونه می‌تواند شکل بگیرد یا ضعیف و قوی شود. در هر قسمت با کمک گرفتن از تحقیقات در انسان‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی و سیاست، همکاری به تفصیل و با جزئیات بررسی شده است. مجموعه‌ای از مطالعات موردی ملموس پیشنهاد شده است. مولف از بحثی دیالوژیک استفاده کرده است نه استدلالی دیالکتیک تحمیل‌گر. او سعی کرده است مخاطب را به مشارکت انتقادی تشویق کند، نه اینکه موضع ویژه‌ای را به او تحمیل کند. 

بخش اول با این مسأله شروع می‌شود که همکاری چگونه در سیاست شکل می‌گیرد اینجا تمرکز بر اتحاد است؛ زیرا «ما علیه آنها» قانون مکتوب در منظر سیاسی امروز است. آیا نوعی سیاست از جنس همکاری وجود دارد که با آن قانون مکتوب مخالفت کند؟ در فصل دوم رابطه رقابت و همکاری بررسی می‌شود. این دو به طریقی پیچیده به هم مربوطند که این کتاب سعی کرده است این ارتباط را از منظر انسان شناسی بررسی کند. سوم چهارچوبی ویژه از شکل‌گیری همکاری از منظر تاریخی به دست می‌دهد.

بخش دوم کتاب بر این موضوعات تمرکز می‌کند که همکاری چگونه می‌تواند ضعيف شود. همکاری خصلتی جامعه شناختی دارد و در حال حاضر همکاری وجود ندارد. در اینجا من به دیدگاه انتقادی سن و نوسباوم استناد می‌کنم. برای این کار در فصل چهارم این موضوع بررسی می‌شود که چگونه نابرابری کودکان بر تجربه همکاری آنها تاثیر می گذارد.

در فصل پنجم، فرسودگی همکاری در کار بزرگسالان مورد مداقه قرار گرفته است. اینجا در زمینه شغل، من به روابط کاهش یافته همکاری، اقتدار و اعتماد توجه می‌کنم. در فصل ششم یک تیپ شخصیتی جدید که در جامعه مدرن ظاهر می‌شود، بررسی شده است؛ شخصی که همکاری نمی‌کند و نمی‌تواند با پیچیدگی و تفاوت تعامل کند. تمام نقدهای اجتماعی ریسک کاریکاتوریزه شدن را دارند. با توجه به این، من سعی کرده ام تابلویی دقیق و واقع گرا درباره این معضلات اجتماعی ترسیم کنم. و در بخش سوم روش‌هایی در نظر گرفته شده‌اند که با آنها همکاری می‌تواند تقویت شود و تمرکز من کامل بر مهارت‌هایی است که می‌توانند این کار را انجام دهند.

در مقدمه کتاب اشاره‌ای به جمله «همکاری به عنوان یک مهارت» دارد. در بخش سوم مولف می‌خواهد بیشتر در آن تعمق کند و در فصل هفتم نشان دهد که می‌توان از مهارت ساختن و تعمیر اشیا در زندگی اجتماعی چه چیزهایی یاد گرفت. در فصل  هشتم به هدفی کاربردی پرداخته شده است که به آن «دیپلماسی روزمره» می‌گویند. مهارت کار کردن با افرادی که مخالف آنها هستیم. شاید دوستشان نداریم با درکشان نمی‌کنیم. تکنیک‌های انجام دادن این کار، به شیوه‌های عملکرد مربوط می‌شود. بخش سوم با فصل نهم تمام می‌شود که به تعهد می‌پردازد. واکنش گری با دیگران و همکاری با آن‌ها حتما به نوعی از تعهد نیاز دارد؛ اما تعهد شکل‌های مختلفی دارد: باید کدام را انتخاب کنیم؟

این کتاب سعی کرده است همکاری را از زوایای مختلف بررسی کند. مولف معتقد است در جهانی که من در آن به عنوان یک جامعه شناس زندگی می‌کنم، از افرادی پر شده که علاقه وسواسی به خط مشی دارند؟ افرادی که به دیگران امر و نهی می‌کنند که چگونه رفتار کنند. در پایان کتاب، نمی‌خواهد همانند این علاقه‌مندان وسواسی شود و به مخاطب راه چاره ارائه دهد، بلکه تلاش کرده است این سیاحت را مثل دیالوژیک‌ترین نویسنده در میان تمام نویسندگان، میشل مونتنی، پیش ببرد.


کتاب «با هم (آیین‌ها، لذت‌ها و سیاست‌های همکاری)» نوشته ریچارد سنت و ترجمه کمیل سوهانی در 420 صفحه و با قیمت 150 هزار تومان از سوی انتشارات افکار روانه بازار نشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها