شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
برگزیده جایزه کتاب سال اردبیل چه قولی به زندانیان داد؟

مهدی میرزا رسول‌زاده، شاعر و پژوهشگر اردبیلی پس از اهدای کتاب‌هایی به زبان ترکی (یا در حوزه آذربایجان) به کتابخانه زندان مرکزی اردبیل با هدف آشنایی مدد‌جویان با شعر، ادبیات و تاریخ آذربایجان، گفت: بنده به زندانیان قول هر نوع همکاری فرهنگی را داده‌ام تا پس از آزادی نیز حامی دغدغه‌های فرهنگی آنان باشم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مهدی میرزارسول‌زاده، پژوهشگر اردبیلی، از آن دست شاعرانی است که قلب و قلم و قدمش را با هم به کار گرفته تا رسالت اجتماعی خود را با مدد کلمه و کتاب به انجام برساند.

وی که پایه‌گذار و مدیر مؤسسه «آذربایجان ائل‌بیرلیگی» است، درباره این مجموعه به خبرنگار ایبنا گفت: مؤسسه در آبان سال جاری تأسیس شده و هدف آن، همانطور که از نام آن بر‌ می‌آید، تأکید بر نقش آذربایجان در ایجاد وحدت ملی در ایران و تبیین «هویت اسلامی، ایرانی آذربایجان» است.

پژوهشگر مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان در دانشگاه محقق اردبیلی، تصریح کرد: نخستین گام این مؤسسه، برگزاری مسابقه بین‌المللی طراحی پوستر همایشی بین‌المللی با موضوع «هویت اسلامی، ایرانی آذربایجان» بود که به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شد.

وی افزود: استقبال از مسابقه طراحی پوستر به قدری زیاد بود که مدت آن تمدید شد و جوایز آن و تعداد برگزیده‌ها به طور چشمگیر افزایش یافت که امید می‌رود در اول آذر اطلاع‌رسانی شود.

میرزارسول‌زاده اظهار کرد: اهدای کتاب‌هایی به زبان ترکی (یا در حوزه آذربایجان) به کتابخانه زندان مرکزی اردبیل به مناسبت هفته کتاب با هدف آشنایی مدد‌جویان با شعر، ادبیات و تاریخ آذربایجان نیز از جمله برنامه‌های اخیر مؤسسه بود و بنده به زندانیان قول هر نوع همکاری فرهنگی را داده‌ام تا حتی پس از آزادی نیز حامی دغدغه‌های فرهنگی آنان در مؤسسه باشیم.
 

محفل ادبی شمس عطار اردبیلی به مقام نخست کشوری رسید
در آئین بزرگداشت بیست و نهمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار که در تهران برگزار شد، از محفل ادبی شمس عطار اردبیلی، وابسته به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، به عنوان محفل برتر و برگزیده کشوری تجلیل شد.

میرزارسول‌زاده که مدیریت این محفل را نیز به عهده دارد، گفت: محفل شمس عطار اردبیلی، محفلی ادبی است و متأسفانه یا خوشبختانه آغاز فعالیت آن با دوران کرونا مصادف شد که همین تقارن باعث شد تا با فراهم آوردن زیرساخت‌های فنی لازم، برنامه‌های محفل در فضای مجازی و از طریق اسکای‌روم برگزار شود.

وی ادامه داد: نقطه قوت محفل شمس عطار، برگزاری ده‌ها برنامه بین‌المللی مابین کشورهایی نظیر آذربایجان، ترکیه، گرجستان، روسیه، آلمان، عراق و با موضوعاتی متنوع بود که این محفل را از سایر محافل متمایز می‌ساخت.

مدیر محفل ادبی شمس عطار اردبیلی اضافه کرد: وجه تمایز دیگر، آمار بالای مخاطبان بود که حتی در یکی از برنامه‌ها رکورد ملی مخاطب شکست و به بیش از هزار نفر رسید.

وی تأکید کرد: همه دوستداران شعر و ادبیات عضو این محفل هستند و تا پایان دوران همه‌گیری کرونا می‌توانند به صورت مجازی از برنامه‌های محفل بهره‌مند شوند؛ البته سیاست‌گذاری برای دوران پسا‌کرونا نیز انجام شده و برنامه‌ها به صورت حقیقی - مجازی برگزار خواهند شد.
 
درخشش در چهارمین دوره جایزه کتاب سال اردبیل
در میانه هفته کتاب، نام این پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی بار دیگر در کنار موفقیت‌های ادبی نشست؛ وی در چهارمین دوره جایزه کتاب سال اردبیل برای «فال و فنجان دروغ می‌گویند» در بخش شعر معاصر، شایسته تقدیر و با کتاب «بیزیم‌ده باغچادا قار وار» در بخش شعر معاصر ترکی برگزیده شناخته شد.

«مهدی میرزا رسول‌زاده» دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی است و علاوه بر دو اثر فوق، پدیدآورنده آثاری چون «بانگینه در سرود»، «خیال نام کوچک توست»‌، «حرف نخستین» و «میله‌ها و سایه‌ها» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها