سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
«برگی از دلتنگی» تحقق رویای ۲۰ ساله‌ام بود

«مریم رنجبری» شاعر گلستانی که به شغل شیرینی‌پزی هم اشتغال دارد، انتشار شعرهایش را در کتاب «برگی از دلتنگی»، تحقق یک رویای ۲۰ ساله دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، «مریم رنجبری» شاعر گلستانی و دانش‌آموخته رشته مدیریت خانواده و از چهره‌های فعال در محافل ادبی گلستان است. به بهانه‌ انتشار نخستین کتاب این شاعر گلستانی با عنوان «برگی از دلتنگی» و شرایط چاپ و نشر آن به خصوص در این ایام کرونایی به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه ازنظر مخاطبان می‌‌گذرد.
 
به‌تازگی از شما کتاب مجموعه شعر «برگی از دلتنگی» روانه بازار نشر شده است. لطفا کمی درباره این کتاب برایمان بگوئید؟

«برگی از دلتنگی» به همراه لوح فشرده، اشعاری با صدای خودم است که گلچینی از دلنوشته‌های ۲۰ ساله من از دوران نوجوانی و جوانی و تجربه سال‌ها احساس شادی و غم است. این کتاب شامل ۲۴ قطعه شعر در مضامین مختلف و نیز ۱۲ دوبیتی است که در ۴۶ صفحه در سال جاری به همت نشر نوروزی در گرگان منتشر شد.امیدوارم این تحفه‌ی از دل برآمده، به دل مخاطبان بنشیند؛ زیرا این اثر تحقق رویای ۲۰ ساله من از احساس و استعدادم در شعر است.
 
در کنار انتشار کتاب شعر، شما لوح فشرده اشعار را نیز با صدای خودتان منتشر کردید. کمی هم در این باره توضیح بدهید؟

ایده ضبط اشعار با صدای خودم، پیشنهاد یکی از دوستان اهل موسیقی بود. احساس کردم حس خواندن اشعار با پخش صدای شاعر همخوانی روح‌نوازی پیدا می‌‌کند و می‌‌تواند حسی را که برای سرودن شعر داشتم، به خواننده کتاب منتقل کند و خدا را شکر مورد استقبال قرار گرفت تا در هر سنی بتوانند بیان درست شعر را داشته باشند تا حسی که در اشعار هست، به آن منتقل شود.
 
کتاب شما همزمان با اوج‌گیری ویروس کرونا روانه بازار نشر شد. از وضعیت استقبال از کتاب و بازخوردها و نقد و نظرها بگوئید.

به‌دلیل بسته شدن کتابفروشی‌ها و قرنطینه خانگی که امکان تهیه کتاب سخت بود، تصمیم گرفتم به‌صورت مجازی کتاب را به دست دوستداران شعر برسانم و از طریق به اشتراک گذاشتن صدا و عکس کتاب در صفحات مجازی بهتر و راحت‌تر بتوانند تهیه کنند. خوشبختانه استقبال، خوب و بازخوردها درباره اشعارم، دلگرم‌کننده بود.
 
به عنوان فردی که ذوقی در شعر و دغدغه آن را دارید و با اشعار دیگر شاعران مانوس یا آشنا هستید، کمی درباره شاعرانی که از آن‌ها تاثیر گرفته‌اید، بگوئید؟

علاقه زیادی به اشعار فروغ فرخزاد دارم و این بانوی شاعر کشورمان همیشه انگیزه خوبی برای من در تمام سالیان فعالیتم بوده است. همین طور شاعری چون افشین مقدم و فریدون مشیری از جمله افرادی بوده‌اند که همواره از خواندن آثارشان لذت برده‌ام، هر چند افراد دیگری را هم می‌‌شود نام برد، اما در مجموع به این افراد عُلقه بیشتری داشته‌ام و روی من تاثیر گذاشته‌اند.
 
چه میزان با دیگر شاعران شهرتان گرگان و استان گلستان آشنا هستید و با آنها ارتباط دارید و درمجموع نظرتان درباره شعر گرگان و گلستان چیست و برای تعالی بیشتر آن باید چه کنیم؟

بی‌شک استان گلستان شاعران برجسته زیادی دارد که مفتخرم عضو کوچکی از این خانواده هنر باشم و با دوستانی که قلم‌نواز هستند، معاشرت کنم تا بتوانم در کنار اساتید، دانش شعرم را بالا ببرم. در این میان ارتباط بیشتری با محفل ادبی سوشیانس دارم و از دانش و رهنمودهای شعری چهره‌هایی چون حسین ضمیری و سیدمهدی جلیلی همواره بهره‌مند می‌‌شوم و معتقدم علی‌رغم شرایط کرونایی با بهره‌مندی از فضای مجازی می‌‌توان این جریان شعر را زنده نگه داشت و یکی از رموز تعالی همین زنده نگه داشتن جریان‌های شعری و ارتباط‌های مستمر و سازنده است.
 
گویا شما در کنار شاعری، دستی در شغل شیرینی‌پزی دارید. وقتی متوجه این هنرتان شدم به یاد شعر «قناد» از «محمدتقی عفاف» شاعر معاصر افتادم؛ با این مضمون که قنادی با طبع شعر خوب، کم کم در اثر تحسین‌ها و... مسیرش تغییر کرد و شعرفروش شد و آثارش کم‌مایه و پر از تزویر و ریا و ... . عفاف در پایان این شعرش به نقش صداقت در ماندگاری قلم اشاره دارد. نظر شما چیست؟

هنر قنادی من از روح لطیفم می‌‌آید که بخشی از آن به شعر و بخشی به هنر دستم است که همیشه زمان کار با زمزمه کردن شعر، عشق را به شیرینی و کام مردمم منتقل می‌کنم. من حتی شعری در مجموعه دارم که اسمش را «مزه عشق» گذاشتم که تلفیقی از طعم و احساس است که از جمله کارهایی است با این بیت: (سفره امروز قلبم دست‌هایش بی‌نمک / بر دلم‌ داغ ترین نون نیازت زد کپک) که به آن علاقه‌ای زیاد دارم. در مجموع من هم باور دارم که رنگ صداقت در هر دو جنبه کاری و شعری بسیار مهم است و نقش بسزایی روی مخاطب خواهد گذاشت و بی‌شک منجر به ماندگاری بیشترش خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها