چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
«صبحانه با کتاب» در تربت حیدریه

«اخترک کتاب» یکی از باشگاه‌های کتابخوانی شهرستان تربت حیدریه در استان خراسان رضوی است که با فعالیت متفاوت در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه، در چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتاب و کتابخوانی کودک و نوجوان مورد تقدیر قرار گرفت.

«نگین فتحعلیان» تسهیلگر باشگاه کتابخوانی «اخترک کتاب» که در گذشته در دانشگاه تدریس می‌کرده و حالا 6 سال است که در مقطع ابتدایی تدریس می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، با اشاره به اینکه همواره از دوران نوجوانی علاقمند به مطالعه بودم و این حس را به دوستان و اطرافیانم نیز منتقل می‌کردم، عنوان کرد: سه سال پیش زمانی که فرزندم متولد شد، تصمیم گرفتم با خواندن کتاب او را علاقمند به مطالعه کنم به همین دلیل نیز کتاب‌های زیر یک سال را خریداری و آنها را به صورت شعر با آواهای مختلف می‌خواندم.

فتحعلیان ادامه داد: دوستانی که با من آشنایی داشتند، پیشنهاد شرکت در جام باشگاهی را دادند و با توجه به اینکه در کلاس پنجم تدریس می‌کردم، تصمیم گرفتم تا برای ایجاد علاقه به خواندن کتاب روش متفاوتی را برای دانش‌آموزان خود انتخاب کنم؛ در همین راستا میز و صندلی‌ها را برداشته و شکل کلاس را به‌صورت مکتب‌خانه درآوردم.

وی افزود: نخستین کتابی که انتخاب کردم «شازده کوچولو» بود، ابتدا خواندن این کتاب و مفاهیم آن برای دانش‌آموزان سخت و گنگ بود اما با تغییر تن صدا و استفاده از قالب طنز و نمایش کلاس به سمت و سویی پیش رفت که بچه‌ها خواستار ادامه خوانش این کتاب شدند.

تسهیلگر باشگاه «اخترک کتاب» یادآور شد: رفته رفته علاقه بچه‌ها به معرفی و خواندن کتاب به حدی رسید که تصمیم گرفتم صبح‌های هر روز زمانی را به خواندن کتاب تحت عنوان «صبحانه با کتاب» اختصاص دهم به این صورت که همراه با میل کردن صبحانه توسط دانش‌آموزان کتاب داستانی نیز خوانده شود.
 

 
فتحعلیان با بیان اینکه خواندن کتاب در طول هفته باعث شد تا دانش‌آموزانی که خوانش ضعیفی داشتند و نمی‌توانستند لغات را به‌درستی بخوانند این مشکل آنها برطرف شود، گفت: خوانش داستان‌ها به‌صورت نمایشی و... دانش‌آموزان سایر کلاس‌های مدرسه را نیز علاقمند به این حوزه کرد و همین موضوع سبب شد تا با جمع‌آوری مبلغی تحت عنوان صندوق همدوستی دو کتابخانه در روستاهای اطراف شهرستان تربت حیدریه را تجهیز کنیم.

وی در ارتباط با سایر اقدامات انجام شده توسط باشگاه اخترک کتاب عنوان کرد: انتخاب کتاب‌ها برای خوانش هدفمند بود به‌عنوان مثال کتابی با مضمون حفظ محیط زیست انتخاب شد و در راستای خواندن آن کمپین «نه به پلاستیک» در کلاس شکل گرفت به طوری که بچه‌ها دیگر برای آوردن خوراکی از پلاستیک استفاده نمی‌کردند و یک فرهنگ‌سازی بسیار خوب با استفاده از کتاب بود.
 

 
تسهیلگر باشگاه «اخترک کتاب» افزود: تعداد کتاب‌های خوانده شده، نوع و روش خوانش، کارهای خلاقانه و آموزش و انتخاب کتاب از سوی تسهیلگر باعث انتخاب باشگاه «اخترک کتاب» در جام باشگاهی کشور شد.

وی در ارتباط با انتخاب عنوان «اخترک کتاب» برای باشگاه نیز گفت: با هم‌فکری دانش‌آموزان کلاس کلمه اخترک از نخستین کتابی که خوانده بودیم یعنی شازده کوچولو و کتاباز به معنای فردی که علاقه زیادی به کتاب دارد، انتخاب شد.


فتحعلیان در پایان با اشاره به اینکه امروز با توجه به کاهش سرانه مطالعه نیاز است تا از سنین پایه فرزندانمان را با فرهنگ کتاب و کتابخوانی آشنا کنیم، گفت: اگر مدیران مدارس در این زمینه توجیه و آموزش و پرورش نیز پای کار باشند، می‌توان زنگی را به عنوان زنگ کتاب در مدارس در نظر گرفت چون خواندن کتاب با مضامین مختلف در آینده و سرنوشت کودکان تاثیر بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها