دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
فصل پنجم «زندگی با داستان» آغاز شد

پنجمین فصل از گفت‌وگوهای زنده اینستاگرامی تیمور آقامحمدی، نویسنده همدانی با نویسندگان مطرح کشور با عنوان «زندگی با داستان» آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در ماه پایانی سال 1398، بهار 1399 را در قرنطینه آغاز کردیم. شاید برای برخی این تعطیلی نامتعارف ناخوشایند بوده باشد؛ اما این شرایط فرصت‌های خوبی را نیز برای برخی دیگر فراهم کرد؛ فرصت‌هایی برای کتاب خواندن، فیلم دیدن و یاد گرفتن. 

تیمور آقامحمدی نویسنده «رونی یک پیانو قورت داده» و معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان همدان در نهمین روز از سال 1399 در صفحه اینستاگرام خود خبر از یک مجموعه گفت‌وگو داد که در آن از داستان می‌شنویم و یاد می‌گیریم. 

وی در پست مذکور گفته بود: «خانه‌نشینی حرف و نظر را از نهان به رخ می‌آورد. فرصت می‌دهد به آنات و دقائق زندگی دقیق‌تر شویم و تشنه‌تر شویم به گفت‌وگوی خود و دیگران. بر آن شدم تا به دیدار دوستانم بروم، از داستان، این حرف مشترک، بگوییم؛ از خودمان، تاملات و آثارمان. نامش را گذاشته‌ام زندگی با داستان. در بخش نخست می‌خواهم از پنج نویسنده که جز هم‌قلمی، علاقمندشان نیز هستم، گپ بگیرم و گفت بدهم. سخنانی است که جز در مکالمه رخ نشان نمی‌دهد.»

به این ترتیب فصل اول «زندگی با داستان» از یازدهم تا پانزدهم فروردین هر شب از ساعت 20:30 آغاز شد و تیمور آقامحمدی با مجید قیصری، علی‌اصغر عزتی‌پاک، حسین لعل‌بذری، ابراهیم اکبری دیزگاه و حامد جلالی گفت‌وگو کرد.

پس از استقبال مخاطبان و ادامه‌دار شدن قرنطینه خانگی فصل دوم با محوریت «مدرسان داستان» آغاز شد و از 24 تا 28 فروردین در همان ساعت به صورت زنده ادامه یافت. برنامه این فصل به شرح زیر بود:

یک‌شنبه: محمدجواد جزینی: چرا باید داستان کوتاه بنویسیم؟
دوشنبه؛ مهدی حجوانی: نقد شیوه‌های آموزش داستان
سه‌شنبه؛ شیوا مقانلو: امکان آموزش داستان پست‌مدرن
چهارشنبه؛ احمد اکبرپور: چگونه برای بچه‌ها داستان بنویسیم؟
پنج‌شنبه؛ شهریار عباسی: نیازمندی‌های رمان‌نویس

در فصل دوم «#بیایید_به_گفتگو_عادت_کنیم» پای ثابت برنامه زندگی با داستان شد و تاکنون نیز این شعار در کنار برنامه مانده است و ویدیو کامل برنامه‌ها هم در آپارات بارگذاری شد.

سوم اردیبهشت 1399 آقامحمدی با اعلام خبر ادامه «زندگی با داستان» در اینستاگرام نوشت: «مهیای فصل سوم زندگی با داستان شده‌ایم. این فصل انرژی زیادی از ما گرفت؛ می‌گویم ما چون کارهای جدی افزون بر وقت‌گیر بودن صعب‌اند. بی‌شک اگر همراهی و همدلی دوستِ جان علی‌اصغر عزتی پاک نبود این گفت‌و‌گوها آغاز هم نمی‌شد چه رسد به این فصل و فصل‌های برنامه‌ریزی شده بعدی».

برنامه فصل سوم به‌دلیل همزمانی با ماه رمضان ساعت 21:30 آغاز می‌شد اما همچنان زمان نیم ساعته خود را داشت. برنامه این فصل به این شرح بود:

شب اول: (7 اردیبهشت 1399) گفت‌وگو با اسدالله امرایی و موضوع داستان کوتاه داش آکل نوشته صادق هدایت
شب دوم: (8 اردیبهشت 1399) گفت‌وگو با محمد حسینی و موضوعِ رمان چشمهایش از بزرگ علوی
شب سوم: (9 اردیبهشت 1399) گفت‌وگو با پیام دهکردی و موضوعِ رمان یک عاشقانه آرام نوشته نادر ابراهیمی
شب چهارم: (10 اردیبهشت 1399) با حضور حسین بیات و موضوعِ داستان کوتاه «شرق بنفشه» نوشته شهریار مندنی‌پور
شب پنجم: (11 اردیبهشت 1399) با حضور سروش دباغ و بحثی با موضوعِ محاق عاشقانه‌نویسی در داستان معاصر فارسی
 

 
23 فروردین تا 5 اردیبهشت نیز فصل چهارم با محوریت «داستان و معنویت» اجرا شد. در این فصل محمد رودگر از «رئالیسم عرفانی»، محمد قائم‌خانی از رمان و معنای زندگی و بیژن عبدالکریمی از نسبت رمان و معنویت گفت.

اکنون پس از حدود یک ماه وقفه در این برنامه، فصل پنجم «زندگی با داستان» با موضوع رمان نوجوان آغاز شده است. تیمور آقامحمدی در این فصل با طاهره ایبد درباره رمان «پریانه‌های لیساند ماریس»، با فرهاد حسن‌زاده درباره رمان «هستی»، با محسن هجری درباره رمان «چشم عقاب»، با شهرام شفیعی درباره «عادات نویسندگی» و با حمیدرضا شاه‌آبادی درباره رمان «دروازه مردگان» گفت‌وگو خواهد کرد. این برنامه از 8 تا 12 تیر 1399 از ساعت 20:30 اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها