شاید یک انتخاب بدیهی باشد، اما بازتاب نقش سازنده آن در این ژانر است. اقتباس سینمایی فرانسیس فورد کاپولا از سوی بسیاری یکی از بزرگترین فیلمهای کل اعصار است، اما کتاب آن یک ورژن کلاسیک مستقل است. این کتاب لغات جدیدی را به مخاطب عام معرفی و درک عمومی از گنگسترها را تعریف کرد.
این کتاب توسط مارتین اسکورسیزی مورد اقتباس سینمایی قرار گرفته که حاصل آن فیلم «رفقای خوب» است. گزارش پیلگی از زندگی هنری هیل تبهکار، نقطه شروع توصیف تبهکاران مدرن است. این کتاب الگویی برای تمام موارد بعدی ازجمله «کازینو» و «دانی براسکو» است.
ایلروی شاهکارش را به «مردان بد، و بهایی که برای توصیف پنهانی دوران خود پرداختند» تقدیم کرد. با پوشش دادن به دوران انتخاب جان اف کندی تا زمان ترور او، ایلروی ما را به دنیای تبهکاران، کارچاقکنها و قاتلان در حاشیه قدرت میبرد. شگفتآور است که در ۶۰۰ صفحه کتاب نزدیکترین گزینه به قهرمان، قاتلی است که طبق محاسبات خودش بیش از ۵۰۰ نفر را کشته.
رمان ویناسلو وقایع ۳۰ سال اول جنگ با مواد مخدر در امریکا را نقل میکند اما بسیار فراتر از شرح ماجراهای تاریخ اخیر است و مثل «پدرخوانده» این روابط شخصی است که داستان آن را جلو میبرد.
محرمانه لس آنجلس بر صحنه تبهکاران بعد از دان سیگل، فساد اداره پلیس لس آنجلس، نژادپرستی سازمانی و خودفروشی در ردههای بالا تمرکز دارد. داستانی تو در تو و پیچیده و در عین حال فوقالعاده.
کارهای بعدی وودرل مثل «استخوان زمستان» معروفترند اما این کتاب به خاطر محتوای سریع و خشن درباره گروهی از زندانیان سابق که به زور وارد شهری میشوند که توسط اراذل و اوباش جنوبی اداره میشود، مورد توجه قرار میگیرد. کتابی که در آن به سختی میتوان قهرمان پیدا کرد اما وودرل به این موضوع اهمیتی نمیدهد.
اولین رمان برک از سری دِیو روبیشو که در آن با رئیس تبهکاران «دیدی گی» مواجه میشود. داستان او افول سلطه دار و دسته جنایتکاران مافیا را نشان میدهد.
رمان چشمگیر لیهین سر بر آوردن جو کالین به عنوان رئیس اراذل و اوباش از خیابانهای بوستون تا فلوریدا را ترسیم میکند. بیباکی لیهین به عنوان یک نویسنده اینجا قابل مشاهده است، نه تنها در تغییر دوران و فضا نسبت به کارهای قبلیاش، بلکه در بلندپروازیهای حوزه رمان.
نظرات