دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کتابخانه ملی باید محل گفت‌وگوی نخبگان و دولت باشد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم گرامیداشت هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تاکید بر لزوم توجه به ترمیم سرمایه اجتماعی این مولفه‌ را زمینه عبور از چالش‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامیداشت هشتادمین سالگرد تاسیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران و همچنین جمعی از نخبگان و اهالی فرهنگ در تالار همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران پیش از ظهر امروز دوشنبه (7 اسفندماه) برگزار شد.
 
جهانگیری با ابراز امیدواری برای افزایش نقش موثرتر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جشن هشتادسالگی این نهاد فرهنگی را به نخبگان، فرهنگیان و ملت ایران تبریک گفت.
 
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: همواره تاکید داشتم که تعامل و نسبت مناسب بین فرهنگ و توسعه اقتصادی و سیاسی می‌تواند کشور را به مسیر صحیح و راه درست توسعه پیش ببرد. خوشحالیم که ریاست فعال کتابخانه ملی امروز مراسم هشتادسالگی این نهاد را برگزار کرد تا فرصتی فراهم شد تا بتوانیم در زمینه فرهنگ و تاثیر آن بر توسعه پایدار صحبت کنیم. کتاب نماد و شاخص فرهنگ مکتوب و کتابخانه ملی حافظه مکتوب ماست.

وی خاطر نشان کرد: هشتادسال از عمر کتابخانه ملی و این حافظه می‌گذرد اما پیری و فراموش‌شدگی در این نهاد دیده نمی‌شود. امیدواریم این حیات موثر و پربرکت ادامه داشته باشد و شاهد برگزاری جشن‌های بهتر برای این کتابخانه باشیم.
 
جهانگیری افزود: مردم ایران می‌توانند قرن‌های آینده شاهد جشن این مجموعه بزرگ و تاثیر آن در منظر سیاسی و توسعه فرهنگی باشند.
 
معاون اول دولت تدبیر و امید ادامه داد: توسعه اصلی‌ترین مسئله جامعه ماست. توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و به نظر من دو رویکرد مهم باید برای جامعه امروز ما مورد توجه باشد. نخست رویکرد نهادمندی و تاریخ‌داری و از سوی دیگر رویکرد فراهم‌سازی زمینه‌های نشاط و تعلق‌خاطر. معتقدم به‌شدت به این دو رویکرد نیازمندیم.

وی گفت: بی‌توجهی به تداوم و به تعبیر دیگر ناپایداری و جوانمرگی نهادهای مدنی، علمی، اجتماعی و سیاسی مهم‌ترین آسیب جریان توسعه کشور است. جوانمرگی به‌شدت در نهادهای فرهنگی رخ می‌دهد و این در حالی است که با استمرار حیات نهادهای فرهنگی مهلت انتقال تجربه فراهم می‌شود.
 
جهانگیری با تاکید بر اهمیت تداوم حیات نهادهای مختلف فرهنگی و سیاسی عنوان کرد: تداوم موجب می‌شود انباشت تجربیات نگهداری شود. لازمه هویت‌داشتن احساس تعلق به جامعه است. تجربه به ما نشان می‌دهد میل به شادی و زندگی برای جامعه حیات‌بخش و امیدآفرین است. شادی شاخص‌ توسعه‌یافتگی به‌حساب می‌آید. بنابراین رسانه‌ها باید کمک کنند تا شادی در جامعه توسعه پیدا کند.
 
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به جایگاه کتاب در تمدن اسلامی و ایرانی افزود: جایگاه کتاب در گذشته تمدنی و فرهنگی ایرانیان و مسلمانان از برجسته‌ترین مولفه‌های تمدنی است. کتاب مظهر اندیشه‌ورزی و عقلانیت است. نوع مواجهه دولت‌ها و ملت‌ها با اهالی اندیشه به میزان توسعه‌یافتگی کشور بستگی دارد. هرچقدر کشور توسعه‌یافته‌ باشد مواجهه بهتری با اهالی اندیشه دارد. باید در عرصه کتاب سیاست گشاده داشته باشیم و حتی با اندیشه رقیب امکان فعالیت بدهیم تا اندیشه خود را توانمند کنیم. اندیشه و نقد با تعامل زندگی جامعه را رشد می‌دهند.
 
جهانگیری تاکید کرد: رونق کتاب، رونق فرهنگ، و رونق فرهنگ رونق توسعه است و به‌شدت به رونق فرهنگ نیاز داریم. کشور ما با چالش‌های بسیار مهمی و به تعبیر بسیاری با ابرچالش‌ها روبروست که در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی این چالش‌ها را شاهدیم. مکرر گفته شده که ایران از فرصت‌های مهم و راهبردی مانند نفت و گاز، موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی جوان برخوردار است. بنابراین می‌تواند بر چالش‌ها غلبه کند؛ اما باید در مقطع فعلی برای عبور از چالش‌ها به سرمایه اجتماعی توجه کنیم.
 
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: ترمیم سرمایه اجتماعی با گفت‌وگوی ملی امکان‌پذیر است. گفت‌وگو با اقشار مختلف مردمی، نخبگان و دولت امکان‌پذیر است. کتابخانه ملی مکان مهمی برای این گفت‌وگوهاست. هیچ دوستدار ایران اسلامی نمی‌تواند از این مسئله خود را به کنار بکشد.
 
به گفته جهانگیری دولت با عقبه خود گفت‌وگو نمی‌کند با اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و نخبگان ارتباط ضعیف شده است. گروه‌های سیاسی ازجمله اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید با یکدیگر گفت‌وگو کنند. معتقدم که خلا گفت‌وگو به‌طور جدی در جامعه ما وجود دارد. عبور از این چالش‌ها شدنی است. اصلاحات اقتصادی و سیاسی در قالب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین چارچوب نظام امکان‌پذیر است و تاکید دارم ترمیم سرمایه اجتماعی با گفت‌وگو شدنی است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها