فریدون عموزاده خلیلی از برگزاری دوره جدید کارگاه اتاق تجربه خبر داد و گفت: بهتر است به جای دادن اطلاعات تئوری به علاقهمندان داستاننویسی بگذاریم نوشتن داستان را تجربه کنند و اجازه دهیم تجربه و خلاقیت در درون آنها بجوشد و بیرون بیاید.
این نویسنده کودک و نوجوان افزود: ششمین دوره اتاق تجربه در دو سطح برگزار میشود. سطح مقدماتی برای علاقهمندانی است که نمونه آثارشان در بررسی اولیه مورد قبول واقع شود. اما افرادی که پیشتر کتاب چاپ شده داستانی دارند و یا قبلا در یکی از دورههای اتاق تجربه حضور داشتهاند میتوانند در سطح پیشرفته این کلاسها شرکت کنند. البته دوره پیشرفته در حال حاضر در نشریه چلچراغ در حال برگزاری است و برخی هنرجویانی که در دورههای قبلی شرکت کردهاند در این کارگاه حضور دارند.
وی درباره پیشینه این کارگاه توضیح داد: استارت این کارگاه در زمان مدیریت علیاصغر سیدآبادی در نشر چکه زده شد. در ابتدا به پیشنهاد آقای سیدآبادی قرار بود کارگاه آموزش داستاننویسی برای نوجوانان برگزار کنیم که من با این مساله مخالفت کردم چون معتقدم برگزاری کارگاه آموزش داستاننویسی جلوی خلاقیت بچهها را میگیرد و آنها را کلیشهای بار میآورد و امکان پرواز تخیل آنها را میگیرد و در نتیجه همه شبیه هم و در نهایت شبیه استادشان میشوند.
به اعتقاد عموزاده خلیلی، اگر قرار است در زمینه داستاننویسی، کارگاهی برگزار شود باید ضدکارگاه و ضد آموزش باشد و به مخاطبان گفته شود بهجای زیاد کردن اطلاعات و دانش داستاننویسیشان و توجه به تعاریف، قوانین و تئوریهای داستاننویسی باید تجربه داستاننویسی داشته باشند تا بتوانند داستاننویس یا رماننویس خوبی شوند.
عموزاده خلیلی در ادامه سخنانش مثالی زد و گفت: به عنوان مثال برای آموزش رانندگی، کتابچه قوانین راهنمایی و رانندگی وجود دارد که در ابتدا فرد باید آن را مطالعه کند اما در ادامه هرچقدر فرد کتابهای مختلف مرتبط با آموزش رانندگی را مطالعه کند تا زمانی که رانندگی را در عمل تجربه نکند آن را نمیآموزد. بر این اساس اگر کارگاهی هم قرار است در زمینه داستاننویسی برگزار شود باید به جای دادن اطلاعات تئوری به هنرجویان بگذارد نوشتن داستان را تجربه کنند و اجازه دهد تجربه در درون آنها بجوشد و بیرون بیاید.
این منتقد ادبی درباره دورههای قبلی کارگاه اتاق تجربه نیز توضیح داد: نخستین دوره اتاق تجربه از سال 1391 راهاندازی شد با این ایده که داستاننویسی را نمیتوان با آموزش مستقیم آموخت و بهتر است از طریق کسب تجربه به آن بپردازیم.
به گفته عموزاده خلیلی، این کارگاه طوری طراحی شده که رماننوشتن کاملا براساس تجربه پیش رود و هنرجویان بتوانند رماننویسی را تجربه کنند و گام به گام مراحل آفرینش و خلق یک رمان را طی کنند و از نقطه صفر شروع کنند و تا پایان جلسه دوازدهم که جلسه پایانی این کارگاه است به نقطهای برسند که اگر توانایی و ذوق نوشتن داشته باشند خمیرمایه و ساختار اصلی رماننویسی در آنها شکل گیرد.
وی ادامه داد: من در این کارگاهها به هنرجویان کمک میکنم خلاقیتشان شکوفا شود و بتوانند داستان خودشان را بنویسند، نه داستان من و اشخاص دیگر را. کمک میکنم داستان از درون آنها شکل گیرد و بیرون بیاید.
عموزاده درباره خروجیهای دورههای قبلی این کارگاه نیز توضیح داد: تعداد شرکتکندگان در دورههای قبلی حداقل 10 و حداکثر 20 نفر بوده که به صورت میانگین از هر دوره بین 6 تا 12 رمان خوب تولید و منتشر شده است. رمانهایی که در طول این مدت توانستند در جشنوارههای مختلف ادبی مانند جشنواره کتاب کانون، لاکپشتپرنده و ... برگزیده شوند.
این نویسنده درباره کارگاه ششم نیز گفت: قرار است در این کارگاه ادبی هنرجویان طی 12 جلسه به خلق رمان دست بزنند. رمانهای نوشته شده در پایان مورد کارشناسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تصویب در واحد انتشارات کانون به چاپ خواهند رسید. پیش از این نیز 40 اثر برتر دورههای قبلی این کارگاه منتشر شده است.
علاقهمندان میتوانند به طور حضوری با مراجعه به مجتمع مرکزی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، شماره 24، معاونت تولید و یا به صورت غیرحضوری با ارسال مدارک لازم به نشانیkanoontolid@yahoo.com تا دهم مرداد ماه سال جاری داوطلب شرکت در این کارگاه شوند.
حد نصاب هنرجویان هر کارگاه حداقل 10 و حداکثر 20 هنرجو خواهد بود. جلسههای این کارگاه از اواخر مرداد 1396، روزهای پنجشنبه از ساعت 9 تا 12 برگزار میشود.
نظر شما