یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
موسویان: اخذ مجوز فعالیت حوزه نشر دیجیتال در کمتر از دو ماه میسر است/ مرگ رسانه‌های برحامل تا 4 سال دیگر

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در نشست خبری «دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال» ضمن تشریح برنامه‌های نُه‌گانه این نمایشگاه گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته بین مرکز و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، ناشران سنتی علاقه‌مند به نشر دیجیتال در کمتر از دو ماه مجوز دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری «دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال» یکشنبه (11 مهر‌ماه) با حضور دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهندس علی‌اکبر شیرکوند، معاون رئیس مرکز فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال در ساختمان این مرکز برگزار شد.
 
تغییر زمان برگزاری دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال  
موسویان درباره تغییر زمان برگزاری دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: تاریخ برگزاری دهمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال از 10 آذر به سوم تا هفتم آبان‌ماه تغییر پیدا کرده است. فعالان حوزه نشر دیجیتال طی این پنج روز در شبستان مصلی امام‌خمینی‌(ره) تهران به عرصه  جدید‌‌ترین آثار خود می‌پردازند. ویژگی‌ این دوره از نمایشگاه رسانه‌‌‌های دیجیتال، برگزاری آن به شکل مستقل است؛ چراکه دوره‌های هفتم و هشتم این نمایشگاه از سوی بخش خصوصی و دوره نهم نیز در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.      
 
وی در تشریح بخش‌‌های مختلف این دوره از نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال افزود: دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شامل 9 بخش نشر دیجیتال،‌ پایگاه‌های اینترنتی، رسانه‌های همراه هوشمند،‌ فناوری و هنر‌های دیجیتال،‌ دانش دیجیتال،‌ خانواده و سبک زندگی دیجیتال، فرصت‌ها و تهدید‌‌ها، مسابقات و بازی‌های رایانه‌‌ای و شبکه ملی فرهنگ است.

تشریح بخش‌های نُه‌گانه نمایشگاه
موسویان در تشریح ویژگی‌ بخش‌های مختلف دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: یکی از بخش‌های مهم در این نمایشگاه حضور فعالان عرصه رسانه‌های برحامل هستند که بر تاثیر مثبت برگزاری این نمایشگاه بر کسب و کار خود اشتراک نظر دارند علاوه بر این فقط پایگاه‌های اینترنتی دارای نشان اعتماد فرهنگی مجاز به شرکت در این دوره از نمایشگاه هستند. نشان اعتماد فرهنگی، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا مخاطبان علاوه بر برقراری ارتباط با صاحب سایت و آشنایی با زمینه فعالیت آن به ارسال نظر اقدام کنند.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: در بخش رسانه‌‌های همراه هوشمند نیز 12 فروشگاه الکترونیک به عرضه محصولات خود می‌پردازند. پیش‌بینی می‌شود که بخش خصوصی نیز در بخش فناوری و هنر‌‌های دیجیتال با ارائه آخرین محصولات خود حضور چشمگیر داشته باشد؛ علاوه بر این در بخش دانش دیجیتال نیز با مشارکت بخش خصوصی کارگاه‌هایی با موضوع ارتقاء سواد رسانه‌ای برگزار خواهد شد.

عرضه کتاب‌ الکترونیک در بخش خانواده و سبک زندگی
موسویان با اشاره به برنامه‌های بخش خانواده و سبک زندگی اظهار کرد: بازدید‌کنندگان از بخش خانواده و سبک زندگی می‌توانند کتاب‌‌های الکترونیکی با موضوعاتی از‌ جمله شیوه‌های رفتار با فرزندان درباره فضای مجازی را دریافت کنند. نگاه مقایسه‌‌ای به اولویت‌های مباحث فضای مجازی و شیوه‌های آموزش فرزندان برای حضور در این فضا نشان می‌دهد که در نمایشگاه ششم مقولاتی مانند جانمایی دستگاه pc در خانه در اولویت بود در‌حالی که امروزه با پیشرفت فناوری و ورود لپ‌تاپ و تبلت اولویت‌ها، متفاوت شده است. پژوهش‌های مرکز نیز در این بخش عرضه خواهد شد.
 
ساعت بازدید از دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
مشارو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متقاضیان برای شرکت در دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند از فردا برای ثبت‌نام اقدام کنند. مخاطبان و علاقه‌مندان برای بازدید نیز می‌توانند از ساعت 10 صبح تا 20 به محل برگزاری نمایشگاه مراجعه کنند. هزینه هر متر غرفه‌ برای ناشران دیجیتال 70 هزار و برای سایر شرکت‌کنندگان 150 هزار تومان در نظر گرفته شده است.   
 
موسویان درباره میزان رضایت‌مندی ناشران دیجیتال از تخصیص بن‌کارت تخفیف در نمایشگاه‌های مختلف ادامه داد: ناشران دیجیتال در سال 92 تا 1393 با سیر نزولی در کسب و کار خود مواجه بودند این در حالی است بعد از گذر از سال 94 با وضعیتی ثابت، از میزان فروش خود در نهمین نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال، نمایشگاه چهار‌محال و بختیاری و نمایشگاه قرآن ابراز رضایت کرده‌اند. بعد از دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال 12 نمایشگاه در دیگر استان‌های کشور برگزار خواهد شد.
 
«رسانه‌های برخط» جانشین «رسانه‌های برحامل»
وی درباره روند رو‌به رشد «رسانه‌های برخط» گفت: به‌نظر می‌‌رسد که طی چهار سال آینده «رسانه‌های برحامل» جای خود را به «رسانه‌های برخط» بدهند. فعالان عرصه رسانه‌های برحامل در حالی شاهد کاهش درآمد هستند که فعالان رسانه‌های برخط  در چند سال اخیر درآمد‌زایی داشته‌اند. برای افزایش رغبت ناشران برحامل مرکز آئین نامه‌ای را برای تسهیل تغییر رویکرد این ناشران به فعالیت در حوزه رسانه‌های برخط تدوین و ابلاغ کرده است.

تامین امنیت محتوا در رسانه‌های برخط
این مقام مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تامین امنیت در فضای «رسانه‌های برخط» اظهار کرد: امنیت محتوا در رسانه‌های برخط برای ناشر و مولف تامین و امکاناتی از قبیل نشانه‌گذاری و فناوری پیشگیری از سرقت تامین و پیش‌بینی شده است. با هدف جلب نظر ناشران سنتی برای ورود به عرصه نشر دیجیتال با معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی‌های صورت گرفته تا این ناشران بدون تشریفات به این عرصه وارد شوند.
 
موسویان با اشاره به نقش حمایتی و هدایتی مرکز در برگزاری دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال افزود: پایگاه‌هایی فاقد نشان «اعتماد فرهنگی» مجاز به شرکت در این دوره از نمایشگاه نیستند. سه‌هزار سایت در حال حاضر دارای نشان اعتماد فرهنگی هستند. دریافت نشان «شامد» نیز برای نرم‌افزار‌های‌ کاربردی داخلی با خود‌اظهاری، میسر است. وجود 50 هزار نرم‌افزار تولید داخل، لزوم توجه بیشتر به «شامد» را افزایش می‌دهد.   
       
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: بیش از یک‌هزار ناشر دیجیتال به ثبت رسیده است. هر ناشر سنتی علاقه‌مند برای فعالیت در عرصه دیجیتال با توجه به دارا بودن مجوز از معاونت فرهنگی می‌تواند در کمتر از دو ماه اقدام کند؛ علاوه بر این ناشران سنتی برای تولید همزمان نسخه چاپی و دیجیتال نیز به اخذ مجوز از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیاز ندارند این در حالی است که برای  تاسیس موسسه نشر دیجیتال باید نسبت به اخذ مجوز از مرکز اقدام کنند.
 
کافی بودن اخذ مجوز کتاب چاپی برای تولید کتاب گویا
موسویان درباره صدور مجوز برای کتاب‌های گویا گفت: در تولید کتاب‌های گویا بررسی مجدد وجود ندارد بلکه قبل از انتشار تطبیق صورت می‌گیرد؛ به‌عبارت دیگر کتاب چاپی دارای مجوز با کتاب صوتی تطبیق داده می‌شود و مرکز در حوزه محتوا ورود نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها