گروهی نمایش در مسکو اقتباسی موزیکال را بر اساس رمان کلاسیک «لئو تولستوی»، نویسنده شهیر روسی را به صحنه میبرند؛ این گروه با وجود حذف برخی قسمتها و استفاده از اسکیت تیغهدار برای حرکت، گفتهاند که در این اقتباس نمایشی به اصل اثر ادبی وفادار ماندهاند.
برای اجرای نمایش موزیکال «آنا کارنینا» اشعاری جدید و موسیقی ویژهای ساخته شده است؛ تهیهکنندگان این اقتباس نمایشی گفتهاند اجرای تمامی داستان این رمان «تولستوی» در دو ساعت امکانپذیر نیست اما سعی شده است که به کلیت اثر وفادار بمانند. بازیگران نمایش «آنا کارنینا» لباسهای زمانه داستان را خواهند پوشید اما نشانههایی از مدهای امروزی لباس را نیز بر خود خواهند داشت.
تا کنون نمایشی موزیکال با اسکیتهای تیغهدار که مخصوص فصل زمستان است اجرا نشده است.
این رمان «تولستوی» به شیوههای مختلف برای سینما و تئاتر مورد اقتباس قرار گرفته است؛ همچنین پیش از این یک اقتباس اپرایی و موسیقیایی از این رمان نیز به صحنه رفته بود. در سال 2012 «تام استاپارد»، نمایشنامه و فیلمنامهنویس مطرح انگلیسی و برنده جایزه اسکار فیلمنامهای را از روی این رمان نوشت که صحنههای فیلم آن با بازی «کییرا نایتلی» در نقش «آنا» تماما در سالن تئاتر ساخته شد.
«ولادیمیر تارتاکفسکی» مدیر سالن تئاتر «اپرتا» مسکو و یکی از تهیهکنندگان این اثر موسیقیایی گفته است: «خود رمان همه چیز دارد. شاید بتوان گفت در آن بیشترین توصیفها درباره جزئیات روابط انسانها وجود دارد.»
وی اظهار کرد که شخصیت «کارنین»، همسر «آنا» که در نسخههای سینمایی به صورت فردی بدذات که نمیتوان با او همدردی کرد ترسیم شده، در نمایش آنها به اصل داستان «تولستوی» نزدیکتر است؛ در این اقتباس «کارنین» به عنوان فردی که قربانی موقعیت اجتماعی خود است ترسیم شده و مخاطبان بیشتر با او همدردی خواهند کرد.
«آلکسی بولونین»، یکی دیگر از تهیهکنندگان «آنا کارنینا»ی موزیکال میگوید: «در شخصیتپردازی سادهانگارانه عمل نشده است و آنها مخاطبان را به تفکر وادار خواهند کرد؛ مردم میتوانند به بخشهایی از درون شخصیتها همذاتپنداری کنند.»
این دو تهیهکننده آثار نمایشی تا کنون چندین اثر موسیقیایی را به صحنه بردهاند؛ از جمله «کنت اورلف»، داستان نیمهحقیقی درباره یکی از اشرافزادگان دربار «کاترین کبیر»، امپراتریس پیشین روسیه که به مدت 4 سال بر صحنه بوده و حدود یک میلیون بلیت فروخته است.
سال گذشته نیز اقتباس موسیقیایی از اثر «جنایت و مکافات» «فئودور داستایوفسکی» در مسکو به صحنه برده شد. تلاش برای نمایشهای موزیکال به سبک غربی به ویژه نمونه «شیکاگو»یی آن در مسکو افزایش یافته و موفقیتهایی را نیز دربر داشته است.
درخشانترین صحنه داستان «تولستوی» صحنه پایانی آن است که «آنا» با انداختن خود به زیر قطار به زندگی خود پایان میدهد؛ تهیهکنندگان این اثر نمایشی گفتهاند پایان نمایش آنها دقیقا همچون رمان خواهد بود؛ «تارتاکفسکی» میگوید: «نمایش درست مانند رمان پایان میابد. ما قطاری خواهیم داشت و این صحنه بسیار احساسی و تئاتری خواهد بود.»
نظر شما