دومین جلد از کتاب مردمی ایثار با نام «قرآن و ایثار» منتشر شد. این کتاب در جریان نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نوشته شده است.
روی جلد این کتاب پنج اثر انگشت، به رنگهای سیاه، سرخ، زرد، سبز و آبی رنگ به چشم میخورد که نشانگر خاص بودن مفهوم ایثار از منظر هر شخص است.
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیشگفتار این کتاب مینویسد: «کندوکاو در این اثر به عنوان یک کار بیآلایش و بیادعای مردمی و بررسی و نقد آن باید بر پایه معیارها و ویژگیهای خاص و متناسب با آن، استوار باشد: لذا مقایسه این اثر با سایر آثار مکتوب و متعارف چندان صحیح به نظر نمیرسد. در این اثر، فرصت «نویسندگی» بدون هیچ محدودیت فنی و ادبی «به مردم» داده شده و عموم مردم از هر قشر و گروهی در نگارش آن مشارکت کردهاند و این مشارکت هیچ قید و بندی جز اندیشیدن و نوشتن درباره ایثار و فداکار نداشته است.
ایده نگارش «کتاب مردمی» که موجب گردید این اندیشه، همگانی و به معنی واقعی، مردمی شود امید میرود دیگر برنامههای خانه فرهنگ ایثار و مقاومت نیز مانند این اثر، گستره مردمی به خود بگیرد تا «فرهنگ ایثار و فداکاری» به تدریج با حمایت مردم در جامعه نهادینه شود. نگارش این اثر تنها بخشی از فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار است و بهرهگیری از سایر ابزارها و فعالیتها نیز ضروری است که خوشبختانه، خانه فرهنگ ایثار و مقاومت این وزارتخانه، برنامههای متنوع و مفیدی را در دستور کار دارد.»
همچنین در مقدمه دومین جلد از کتاب مردمی ایثار درباره اهمیت نگارش چنین کتابی به مواردی چون «کتاب مردمی، بخشی از تاریخ شفاهی کشور است»، «کتاب مردمی، شوق کتابخوانی و نویسندگی است»، «کتاب مردمی، نشاندهنده سطح کیفی و سبک ادبی و کیفیت خط زمان است»، «کتاب مردمی، فرصتی برای سنجش و مقایسه قلمهای حرفهای و عادی»، «کتاب مردمی، تعهدنامه مردم به ایثار و فداکاری است نه لزوماً یک اثر ادبی»، «کتاب مردمی، خالق واژههای بدیع» و «کتاب مردمی مبلغ ایثار در خانوادههاست و نه یک کتاب گیشهای» اشاره شده است.
در شرح چگونگی چینش آثار در کتاب آمده است: «چینش و ترتیب آثار در این کتاب، کاملاً تصادفی است و هیچ انتخابی یا ترتیب و توالی خاصی، صورت نگرفته است؛ این است که مطالب با محتوا و موضوعهای مختلف با نویسندگان مختلف هم قرار گرفتهاند تا بیهیچ تکلفی، پیامهای مردم به مردم رسانده شود؛ اما سعی شده که هر نوشته، در قالب ادبی خود قرار گیرد؛ یعنی، مجموع نوشتههایی که رنگ و بوی خاطره و داستانک دارند در یک گروه، شعرها، شعرگونهها و قطعات ادبی در یک گروه تحت عنوان «ادیبانه»، نقدها و گلایههای مردم در بخشی به نام «نقادانه»، انگارهها، برداشتها و تحلیلها در بخشی به نام «انگارانه» و ....»
به هر عنوان، در این اثر مردمی، مردم در جستجوی نشانههای ایثار در زندگی خود و خانواده خود و جامعه خود هستند و انتظاری که از خود و دیگران دارند را بیان میکنند؛ آرزویی هم جز تحقق این آرمان الهی ـ انسانی ندارند. این اثر، در حد خود به عنوان مرجعی برای مراجعه به آراء و نظرات مردم درباره فرهنگ ایثار و درک آثار ایثار در جامعه، انتظار مردم از جامعه مبنی بر فرهنگ ایثار و سیاستگذاری بهتر برای ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه است.
در یکی از تعاریف مفهوم «ایثار» به قلم «حسین وقار »: 63 ساله، کارشناس ادبیات میخوانیم: «اگر به خورشید بنگریم که در ازای نوری که به ما میبخشد و گرمایی که به ما ارزانی میدارد و برکات فراوانی برای ما به همراه دارد، از ما هیچ مزدی یا مابهازایی طلب نمیکند، میتوانیم لحظهای به خود آییم و فکر کنیم آیا ما هم نباید هر آنچه در توان داریم برای همنوعان، برای شادی و رفاهشان عرضه داریم، بدون مزد و منت؟ و مطئمن باشیم که هیچ کاری نیست که از نظر خدا مخفی باشد.»
دومین جلد کتاب «ایثار و مردم» را انتشارات خانه ایثار و فرهنگ مقاومت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شمارگان دو هزار نسخه، قطع وزیری، 279 صفحه و به بهای 150هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.
نظر شما