سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اکتای براهنی، کارگردان فیلم تحسینشده «پل خواب»، با دومین تجربه سینمایی خود به سراغ روایتی آزاد از جهان فئودور داستایوفسکی رفته است؛ فیلمی با نام تأملبرانگیز «پیرپسر» که از ۲۱ خردادماه اکران عمومی خواهد شد.
«پیرپسر» به کارگردانی اکتای براهنی، فیلمی است که ردپای عمیق ادبیات کلاسیک روس را در لایههای پنهان و پیدای خود حمل میکند.
براهنی در این اثر با نگاهی جسورانه به سراغ شخصیتها و مضامین اصلی دو رمان ماندگار داستایوفسکی، یعنی برادران کارامازوف و ابله، رفته و در قالب روایتی امروزی و اجتماعی، داستانی تازه و متفاوت خلق کرده است.
این فیلم، نه بازگویی خطبهخط یک رمان، بلکه تفسیری سینمایی و معاصر از پرسشهای فلسفی، اخلاقی و روانشناختی موجود در آثار داستایوفسکی است.
دغدغههایی چون تقابل عقل و جنون، مسئولیت فردی، گناه و بخشایش، و فروپاشی روابط انسانی، در تار و پود «پیرپسر» تنیده شدهاند.
شخصیتهای فیلم نیز، با الهام از کهنالگوهای داستایوفسکی، دچار کشمکشهای درونی و آشفتگیهای ذهنی هستند که بیننده را به تماشای سفری روانکاوانه دعوت میکند.
حضور بازیگران شناختهشدهای چون لیلا حاتمی، حامد بهداد، محمد ولیزادگان و حسن پورشیرازی بر غنای این اقتباس افزوده و ترکیب بازیگری قدرتمندی را در کنار دوربین دقیق براهنی شکل داده است.
این گروه بازیگری، بهویژه در بازنمایی شخصیتهایی پیچیده و چندلایه، توانستهاند کیفیتی قابل توجه به اثر ببخشند.
«پیرپسر» پیشتر در بخش ویژه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و اکنون قرار است به صورت سراسری در سینماهای کشور اکران شود. تهیهکنندگی این اثر را بابک حمیدیان و حنیف سروری بهطور مشترک بر عهده دارند.
با توجه به محتوای خاص فیلم و نمایش صحنههایی با خشونت آشکار، «پیرپسر» با محدودیت سنی زیر ۱۸ سال اکران خواهد شد.
این محدودیت، هرچند ممکن است دامنه مخاطبان را محدودتر کند، اما نشان از جسارت فیلمساز در پرداخت به سطوح تاریکتری از روان انسان دارد؛ درست همانجایی که داستایوفسکی ایستاده بود.
با آغاز اکران از ۲۱ خردادماه، علاقهمندان به سینمای اقتباسی و روایتهای فلسفی، میتوانند «پیرپسر» را بر پرده نقرهای ببینند؛ فیلمی که در میان تولیدات سالهای اخیر سینمای ایران، تجربهای متفاوت از مواجهه با ادبیات کلاسیک را رقم میزند.
نظر شما