سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
راهیابی 14 عنوان کتاب در شاخه‌های مهندسی مواد و معدن، کشاورزی و صنایع به مرحله دوم داوری کتاب سال

14 عنوان کتاب حوزه مهندسی در شاخه‌های مواد و معدن، کشاورزی و صنایع به مرحله دوم داوری سی و سومین جایزه کتاب سال راه پیدا کردند. ایبنا در این گزارش به معرفی اجمالی این آثار پرداخته است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)- 168 عنوان کتاب در بخش مهندسی به دبیرخانه سی‌و‌سومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ارسال شد که در مجموع 14 عنوان کتاب شامل 6 عنوان در حوزه مهندسی کشاورزی، پنج عنوان در حوزه مهندسی صنایع و سه عنوان در حوزه مهندسی مواد و معدن به مرحله دوم داوری این دوره از جایزه کتاب سال راه ‌یافتند.

♦ کتاب‌های «مهندسی صنایع»
در  گروه «مهندسی صنایع» 29 اثر در مرحله نخست داوری سی و سومین جایزه کتاب سال پذیرفته شدند که از این تعداد پنج اثر به مرحله دوم داوری رسیدند.




• «مدیریت و راهبرد لجستیک(رقابت در زنجیره تامین)» آلن هریسن و رمکو ون هوک با ترجمه مشترک میلادآقائی و رضا آقائی

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «در سال‌های اخیر، لجستیک از تعریف بسیار مناسب پیتر دراکر به‌عنوان حوزه تاریک اقتصاد ظهور یافته است. لجستیک تا حد زیادی بنیانی نظامی دارد و امروزه به یکی از مسائل کلیدی کسب‌و‌‌کار‌ها تبدیل شده است که چالش‌‌های بسیار زیادی را برای مدیران ایجاد می‌‌کند و اذهان را به خود مشغول کرده است. حرکت نسبتا کند به سمت این جایگاه متعالی را می‌توان به دو عامل نسبت داد: نخست آن‌که لجستیک موضوعی میان‌کارکردی است. در گذشته، لجستیک مبنای خدمتی که به بازار‌یابی، تامین مالی،‌ عملیات و راهبرد شرکت می‌کرد، ترسیم می‌شد. درون سازمان، مناسب‌ترین توصیف از لجستیک، یک فرایند کسب‌و‌‌کار بود که منجر به کاهش مرز‌های کارکردی خواهد شد. »

کتاب «مدیریت و راهبرد لجستیک(رقابت در زنجیره تامین)» با شمارگان 200 نسخه در 646 صفحه از سوی شرکت ناجی نشر منتشر شده است.



• «داده‌کاوی مفاهیم و تکنیک‌ها» هان کامبر، جین پی با ترجمه محمدعلی بالافر

این کتاب در 12 فصل تدوین شده که «مقدمه‌ای بر داده‌‌کاوی»،‌ «شناخت داده»، «پیش‌ پردازش داده»، «انبار داده و پردازش تحلیل‌های بی‌خط» و «تشخیص پرت‌‌ها» برخی از این فصل‌ها هستند. حرکت به سمت عصر اطلاعات، الگو‌های قابل استخراج،‌ مقدمه‌های خوشه‌بندی زیر فضا،‌ خوشه‌بندی گراف و داده شبکه از جمله مباحث مطرح شده در این کتاب است.

کتاب «داده‌کاوی مفاهیم و تکنیک‌ها» با شمارگان 500 نسخه در 584 صفحه به بهای 26 هزار تومان از سوی انتشارات ادبستان منتشر شده است.
 


• «تئوری و کاربردهای پایایی در طراحی سیستم» میرمهدی سید اصفهانی و طه حسین حجازی

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «کتاب حاضر اساسا برای استفاده دانشجویان فوق‌لیسانس (کار‌شناسی‌ارشد) و دکترا تدوین شده است. این کتاب می‌تواند برای سایر رشته‌های مهندسی که علاقه‌مند به درک مقدماتی از قابلیت اطمینان یا پایایی به‌ویژه در ارتباط با طراحی هستند و کارشناسانی که در بخش‌های مهندسی کیفیت و پایایی مشغول فعالیت در صنایع مختلف به‌ویژه صنایع فضایی،‌ خودرو و سایر صنایع تولیدی تجهیز با استاندارد بالا هستند، مفید باشد.»

«تئوری و کاربردهای پایایی در طراحی سیستم» در 12 فصل با شمارگان یک‌هزار نسخه در 232 صفحه به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شده است.



• «مقدمه‌ای بر شبیه‌سازی سیستم‌های گسسته پیشامد» مهدی علینقیان، حمیدرضا ایزدبخش و مرضیه زرین بال ماسوله

این کتاب در 10 فصل با عنوان‌های «مقدمه‌ای بر شبیه‌سازی»، «مثال‌هایی از شبیه‌سازی»، «اصول کلی شبیه‌سازی»، «مدل‌های آماری در شبیه‌سازی»، «تولید اعداد تصادفی»، «تولید مقادیر تصادفی»، «مدل‌سازی ورودی»، «وارسی، کالیبراسیون و اعتبارسنجی مدل‌‌های شبیه‌سازی»، «تحلیل خروجی شبیه‌‌سازی» و «مدل‌سازی ارنا» برای دانشجویان رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر و مدیریت تدوین شده است.

کتاب «مقدمه‌ای بر شبیه‌سازی سیستم‌های گسسته پیشامد» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 294 صفحه، به بهای 15 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات موجک منتشر شده است.



• «مهندسی قابلیت اعتماد: روش‌های پیشگویی؛ تئوری - عملی» تالیف صادق فاضل

«معرفی مهندسی قابلیت اعتماد»، «مهندسی قابلیت اعتماد در چرخه عمر محصول»، «قابلیت اطمینان واحدها»، «قابلیت اطمینان سیستم‌ها، روش‌های دودویی»، «قابلیت اطمینان سیستم‌ها، روش فضای حالت»، «قابلیت نگهداری سیستم‌ها» و «مدل‌های تحلیلی افزونگی و تامین قطعات یدکی»فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

در بخشی از دیباچه این کتاب می‌خوانیم: «امروزه جمهوری اسلامی ایران در مرحله‌ای از توسعه قرار گرفته که طراحی و ساخت انواع سامانه‌های پیچیده مانند سامانه‌های دریایی، فضایی، هوایی، نیروگاهی و سامانه‌های مربوط به صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به دست متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.»

کتاب «مهندسی قابلیت اعتماد: روش‌های پیشگویی؛ تئوری - عملی» در 13 فصل با شمارگان یک‌هزار نسخه در 576 صفحه، به بهای 24 هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌گستر راهی بازار نشر شده است.

♦ کتاب‌های «مهندسی کشاورزی»
در گروه «مهندسی کشاورزی» از بین 118 اثر راه یافته به مرحله نخست داوری سی و سومین جایزه کتاب سال، 6 اثر به مرحله دوم داوری راه یافتند.




• «کشاورزی ارگانیک و فناوری تولید کمپوست» دانیل، جی با ترجمه روزبه شاهمرادی

این کتاب در 12 فصل از جمله «مقدمه‌ای بر کشاورزی ارگانیک مواد ‌غذایی، کود‌ها و تیمار‌کننده‌های خاک»‌، «کشاورزی ارگانیک: تاریخچه کشاوزی ارگانیک و روش‌های کاربردی در آن»، «به‌ سوی سیاست‌ها و بهترین فعالیت‌های کشاورزی پایدار ارگانیک» و «برنامه ملی هند برای تولید ارگانیک: بررسی اجمالی» تدوین شده است.

نویسندگان در این کتاب به موضوعاتی مانند کود‌های ارگانیک، کمپوست‌ به‌عنوان یک کود ارگانیک، ماده آلی و ماده آلی طبیعی، غذای ارگانیک وارداتی و درک فرآیند کمپوست‌سازی و اجزای تشکیل‌دهنده کمپوست پرداخته‌اند.

کتاب «کشاورزی ارگانیک و فناوری تولید کمپوست» با شمارگان 200 نسخه در 961 صفحه به بهای 35 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تحقیقات و توسعه سازمان اتکا منتشر شده است. 



• «فناوری غلات و فراورده‌های آن» ناصر رجب‌زاده

کتاب «فناوری غلات و فراورده‌های آن» در قطع وزیری با شمارگان 500 نسخه در 404 صفحه، به یهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر عرضه شده است.




• «کشاورزی فراسرزمینی(دوجلدی)» کوهسار خالدی و همکاران

در پیشگفتار این کتاب آمده است: «بررسی‌ها نشان می‌دهد منابع آب و خاک و اقلیم در سراسر جهان به‌طور یکسان توزیع نشده است؛ هرچند که فناوری‌های نوین هم در دسترس همه قرار نگرفته است. تلاش‌های گسترده کشور‌ها تامین امنیت غذایی در عرضه غذا که با سرمایه‌گذاری‌های فراوان و حمایت‌‌های متنوع و هدفمند دولت‌ها از تولید‌کنندگان کشاورزی انجام پذیرفته است، موجب پایداری و ثبات در عرضه شده است. این وضعیت به‌طور عمده در گروهی از کشور‌ها به وجود آمده است که به منابع پایه تولید دسترسی داشته‌اند. با این حال کشور‌هایی هم در جهان قابل شناسایی هستند که طی چند دهه اخیر با اتکا به فهم عمیق از اهمیت غدایی،‌ راهکار‌هایی  نوینی را به‌کار گرفته‌اند.»

کتاب دوجلدی «کشاورزی فراسرزمینی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 502 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، مدیریت خدمات پژوهشی راهی بازار نشر شده است.




• «توسعه دانش‌بنیان کشاورزی: مدیریت دانش و فناوری و نوآوری در کشاورزی» سید محمود حسینی و ابوالقاسم شریف‌زاده

این کتاب در 6 فصل تدوین و به مباحثی مانند معرفی مطالعات موردی مرتبط، مفاهیم و تجربه‌ها یا آموزه‌های ویژه می‌پردازد.

در پیشگفتار این کتاب که به قلم استاد دانشگاه تهران و دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تولید شده، می‌خوانیم: «گریز از تراژدی پس‌ماندگی از قافله توسعه و رسیدن به مرحله پیش‌قراولی و یا دست‌کم هم‌قطاری در این مسیر، سخت نیاز‌مند بن‌مایه دانش و فناوری است. پیشرفت در روزگار توسعه دانش‌بنیان، سخت نیازمند سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌سازی در چرخه‌های توسعه دانش‌ و فناوری از تولید تا تجاری‌سازی و کار‌آفرینی مبتنی بر دانش و فناوری در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی است. از این‌رو، ساماندهی، آسیب‌‌شناسی، و بهسازی شبکه توسعه و دانش‌فناوری برای پیشبرد توسعه پایدار دانش‌بنیان کشاورزی ضروری می‌نماید.»

کتاب «توسعه دانش‌بنیان کشاورزی: مدیریت دانش و فناوری و نوآوری در کشاورزی» با شمارگان 500 نسخه در 492 صفحه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی تهران منتشر شده است.

 

• «آندرولوژی و تلقیح مصنوعی در حیوانات اهلی» سینگ. بی.کی، ترجمه: احمد ریاسی

در پیشگفتار نویسنده درباره موضوع کتاب آورده است: «از ارائه کتابی با عنوان اندرو‌لوژی و تلقیح مصنوعی در حیوانات اهلی به دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی علوم دامی و دامپزشکی بسیار خوشحال هستم. این کتاب برای دامپزشکان مرتبط با مدیریت پرورش گاو نر و تلقیح مصنوعی بسیار مفید است. از مدت‌ها قبل نیاز به کتابی مطابق با سرفصل‌های شورای دامپزشکی و مورد تقاضای دانشجویان دامپزشکی احساس می‌شد. در حال حاضر تعداد محدودی کتاب در این زمینه توسط نویسندگان خارجی نگاشته شده است که بسیار کلی بوده و با سرفصل‌‌های شورای آموزش دامپزشکی نیز مطابقت ندارند. با در نظر گرفتن این واقعیت، سعی شده با ارائه این کتاب بر این مشکل غلبه شود. کتاب در دو بخش کلی با عنوان‌های «آندرولوژی» و «تلقیج مصنوعی» تدوین شده است.

 کتاب «آندرولوژی و تلقیح مصنوعی در حیوانات اهلی» با شمارگان 500 نسخه در 328 صفحه به بهای 12 هزار و 800 تومان از سوی مرکز نشر دانشگاه صنعتی اصفهان منتشر شده است.



• «آبزی‌پروری در قفس» مالکوم بوریج با ترجمه و گرد‌آوری احمد فرهادی

در بخشی از این کتاب آمده است: «در دهه‌های اخیر دانش وسیعی در شاخه‌های مختلف آبزی‌پروری به‌دست آمده است. برای مثال مطالعات رفتار گونه‌های پرورشی منجر به بهبود شرایط نگهداری، رشد و بقا در شرایط پرورشی و نیز کاهش مواد زائد رفعی شده است. با این وجود برای توسعه آبزی‌پروری در قفس جهت تخصیص بخشی از تولید جهانی،‌ بایستی نگاه ویژه‌ای به مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم. استفاده از منابع، اثرات اقتصادی و اجتماعی در وسیع‌ترین بعد باید مد‌‌نظر قرار گیرد. گسترش و افزایش تراکم تولید در روش‌های پرورشی و همسویی با سایر کاربری‌های محیط‌های ساحلی و آب شیرین که معمولا به آن توجهی نمی‌شود، حیاتی است.»

کتاب «آبزی‌پروری در قفس» با شمارگان 200 نسخه در 297 صفحه به بهای 20 هزار تومان از سوی مرکز تحقیقات، توسعه و کیفیت سازمان اتکا منتشر شده است.

♦ کتاب‌های «مهندسی مواد و معدن»
در گروه «مهندسی مواد و معدن» از بین 21 اثر ارسالی به دبیرخانه سی و سومین جایزه کتاب سال، سه کتاب راهی مرحله دوم داوری شدند.
 



• «علم و مهندسی پوشش‌های حرارتی» لخ پاولوسکی با ترجمه مشترک سعیدرضا بخشی، مجتبی ونکی و سعید بهرام‌زاده

در پیشگفتار این کتاب در شرح کارکرد‌های کتاب برای مخاطبان می‌خوانیم: «این کتاب تشریح کاملی از فناوری‌ پوشش حرارتی ارائه خواهد کرد و بحث خود را با روش‌های تولید و ارزیابی پودر و انواع فرایند‌های پیش و پس از پوشش آغاز می‌‌کند. مهم‌ترین روش‌‌‌های پوشش حرارتی که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، همچنین آن‌دسته از روش‌هایی که فعلا جنبه تحقیق و توسعه دارند، توضیح داده شده‌اند.»

 کتاب «علم و مهندسی پوشش‌های حرارتی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 872 صفحه، به بهای 37 هزار و 300 تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر منتشر شده است.

• «تیتانیم: جی. لوتیرینگ» نوشته جی. سی. ویلیامز با ترجمه میثم جلالی، حسین بنامتجدد و مهدی ملکی



• «مهندسی انفجار در معادن روباز با استفاده از سیستم‌های هوشمند» به قلم مشترک نادر قاسم‌پور، مسعود منجزی و مصطفی آصفی

این کتاب در 14 فصل از جمله «نگرشی بر ساختار مهندسی انفجار در معادن روباز»، «پارادایم‌هایی سه‌‌گانه محاسبات نرم»، «شبکه‌های عصبی مصنوعی»، «الگوریتم ژنتیک» و «استفاده از الگوریتم ژنتیک در بهینه‌سازی الگوی انفجار» تدوین شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده که مبحث انفحار از دشوار‌ترین و در عین‌حال،‌ جذاب‌ترین شاخه‌های مهندسی معدن است. طراحی الگو و مدیریت انفجار در معدن‌کاری روباز با هدف دستیابی به درجه خردشدگی مناسب برای سامانه‌های بارگیری، باربری و سنگ‌شکنی و کاهش پدیده‌‌های ناخواسته‌ای مانند لرزش زمین‌، انفجار هوا، آسیب‌های وارده به و دیواره‌ پایه‌ها و پرتاب بیش از حد سنگ‌ها با شرایط امکان‌پذیری اجرایی و اقتصادی عملیات صورت می‌پذیرد.

 کتاب «مهندسی انفجار در معادن روباز با استفاده از سیستم‌های هوشمند» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 608 صفحه به بهای 36 هزار تومان از سوی مرکز نشر آثار علمی دانشگاه تربیت مدرس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها