چهارشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
«جنبش چارپایان» را بخوانید/ اهمیت مسابقات کتابخوانی را فراموش‌ کرده‌ایم

اسماعیل شهبازی،‌ پدر علم روستا‌شناسی ایران با اشاره به اهمیت توجه به مسابقات کتابخوانی در افزایش سرانه مطالعه کشور، کتاب «جنبش چارپایان» را برای مطاله آخر هفته به مخاطبان ایبنا پیشنهاد کرد.

دکتر اسماعیل شهبازی،‌ پدر علم روستا‌شناسی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره پیشنهاد آخر هفته برای مطالعه کتاب اظهار کرد: انتشارات امیر‌کبیر کتاب «جنبش چارپایان» را دومین‌بار منتشر کرده است. مخاطبان خبرگزاری کتاب ایران می‌توانند این کتاب را برای آخر هفته مطالعه کنند.
 
وی افزود: «جنبش چارپایان» با قلمی روایی نوشته شده و به‌نظر می‌رسد، مطالعه این کتاب با اوضاع و احوال فعلی محیط‌ زیست ما مناسب است.
 
شهبازی درباره مقایسه تأثیر کتاب با سایر رسانه‌ها برای اعلام هشدار‌های محیط زیستی گفت: به‌نظر من افرادی که اهل مطالعه هستند، کتاب برای آن‌ها مؤثرتر است. کتاب،‌ به‌ویژه کتاب‌های کاغذی‌ با ویژگی‌هایی مانند قابل حمل بودن،‌ امکان حاشیه‌‌نویسی و مراجعه مکرر‌ و در دسترس بودن در مقایسه با سایر رسانه‌ها مانند تلویزیون و سینما مؤثر‌تر است.
 
نویسنده کتاب «ستارگان آسمان تولید» با اشاره به اهمیت توجه به مسابقات کتابخوانی در کشور ادامه داد:‌ مسابقات کتابخوانی را فراموش کرده‌ایم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه‌‌ها می‌توانند با پیش‌بینی ضوابط خاص با هدف اطمینان از مطالعه داوطلب، مسابقات کتابخوانی برگزار کنند.
 
پدر علم روستاشناسی تصریح کرد: در مسابقات کتابخوانی علاوه بر دانشگاهیان، عموم مردم نیز ‌می‌توانند از داوطلبان باشند. اگر برایمان مهم است که مردم اطلاعات دقیقی از تاریخ تشیع، جغرافیا،‌ فن مدیریت روستا،‌ تاریخ معاصر و تاریخ انقلاب، اصول کشاورزی یا هر حوزه دیگر کسب کنند، باید برای تشویق‌شان برای شرکت در این مسابقات، هزینه‌های میلیونی پرداخت.
 
مؤلف کتاب «توسعه و ترويج روستايی» گفت: برگزارکنندگان این مسابقات باید صاحب تکنیک و ایده باشند. کتاب‌های الکترونیکی برای این مسابقات به دلیل همگانی نبودن آن‌ها مناسب نیستند.
 
بخشی از کتاب «جنبش چارپایان» نوشته اسماعیل شهبازی
«غصب قلمرو زيستی و در به در كردن و يا به عبارتی، از متن به حاشيه راندن چهارپايان اهلی برای بهره‌برداری‌های‌ مضاعف در جوار مراكز پُرجمعيّت انسانی و در حواشی قطب‌های صنعتی و خدماتی، صرف‌نظر از آسيب‌رسانی به آرايش طبيعی جانداران مسكون بر بستر سرزمين و در عين حال‌، تهديد بهداشت محيط زيست ‌انسانی، به سبب دستكاری در موازين توزيع طبيعی و اختلال در تنوّع ذخائر زيست محيطی، به شهادت تجربيّات دهه‌های اخير، عملاً موجب بروز يک سلسله بيماری‌های خانمان‌برانداز در بين جمعيّت‌های متراكم دامی در سراسر جهان گرديده و خواهد گرديد. و این هم نه يک‌شبه كه در طول ‌زمان، كاهش برخی‌ها، زوال برخی ديگر و انقراض تعدادی از اعضای ارزشمند، كمياب و كيميای جامعه بزرگ جمعيّت‌های جانوری وگياهی بر روی كره‌ی زمين را در پی خواهد داشت كه سرانجام، آن هم سقوط تمدن‌های بشری را هشدار می‌دهد.»     

                                                                                                                                                                                                                                   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها