جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
در تألیف کتاب با موضوع زن نیازسنجی نکرده‌ایم/ تولید آثار مشابه درباره بانوی دو عالم

مریم جدلی، با انتقاد از تولید آثار مشابه درباره شخصیت حضرت زهرا (س) گفت: ضرورت نیازسنجی در حوزه نشر با موضوع زن براساس تحقیقات علمی و دانشگاهی احساس می‌شود.

جدلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نشر حوزه زنان اظهار کرد: در حوزه نشر با موضوع زن، فعالیت‌های مطلوبی صورت می‌گیرد، اما این فعالیت‌‌ها بیشتر در ترجمه کتاب‌ نمود پیدا کرده که انتقال دیدگاه‌های جوامع مختلف را به دنبال دارد.

وی افزود:‌ اگر بتوانیم با توجه به فرهنگ اسلامی - ایرانی فعالیت‌های پژوهشی انجام دهیم و کتاب‌های جدیدی ارائه کنیم، شاید بتوان در این حوزه به عرصه‌های جهانی نیز نگاه کرد. نتیجه این رویکرد، دریافت بازخورد‌‌های صاحبنظران دیگر کشو‌رهاست که زمینه‌ساز تحقیقات گسترده در حوزه زنان و حتی قابل ارائه در نمایشگاه‌‌های بین‌‌المللی مانند فرانکفورت خواهد شد.

لزوم معرفی زندگی زنان فرهیخته و مادران نمونه
جدلی عنوان کرد: معرفی زندگی زنان فرهیخته و مادران نمونه، از جمله مسائلی است که می‌تواند موضوع بسیاری از کتاب‌های این حوزه باشد. بررسی ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا (س) از دیگر موضوعات تألیف کتاب است، این در حالی است که بیشتر کتاب‌های این بخش با محتوایی مشابه تولید شده‌اند.

مدیر انتشارات نغمه نواندیش، در ادامه با تأکید بر لزوم ترجمه کتاب‌ در حوزه زنان گفت: با توجه به سابقه و میزان آشنایی‌ام با کتاب‌های حوزه زنان، به‌نظر می‌رسد کتاب‌های این بخش بیشتر به مقوله برابری اجتماعی زنان با مردان تأکید دارند؛ نگاهی که محصول برداشت از فرهنگ غرب است. ما باید با فرهنگ خودمان به تولید کتاب اقدام کنیم؛ البته این بدان معنا نیست که به دیدگاه نویسندگان خارجی به موضوع زنان بی‌توجه باشیم. از سوی دیگر توجه به دیدگاه‌های متنوع درباره زنان نباید منجر به ایجاد نگاه تک بعدی شود.

احیاء نظام خانواده، از اهداف انجمن است
وی با اشاره به هدف انجمن فرهنگی زنان ناشر در احیاء و اعتلای ارزش‌های فرهنگی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف انجمن، احیاء نظام خانواده است، اما برای ارائه یک اثر بر پایه‌های پژوهش‌های علمی با موضوع زنان، نیازمند برنامه‌ریزی‌های بیشتری هستیم. رونمایی از کتاب «اصول حوا (هویت جدید زنانگی)» در اواخر سال 93 به دنبال تقویت این هدف صورت گرفت.

جدلی در ادامه درباره لزوم تولید کتاب بر پایه پژوهش‌های علمی افزود: اصلی‌ترین نکته در امر پژوهش در حوزه تولید کتاب، لزوم نیاز‌سنجی براساس موازین فرهنگی کشورمان، پیش از تولید کتاب است.

تاثیر رسانه بر بالا بردن سطح مطالعه
رئیس هیأت‌ مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر با تأکید بر لزوم نیازسنجی پیش از تولید کتاب اظهار کرد: تشکیل مجموعه‌ای از نهاد‌های مختلف مانند سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و تشکل‌های مردمی حوزه زنان، می‌تواند در شناسایی نیاز‌های مخاطبان به ناشران، نویسندگان و مترجمان نقش‌‌آفرین باشد.

مدیر انتشارات نغمه نواندیش، در ادامه درباره تأثیر زنان در افزایش میزان مطالعه در خانواده گفت: آموزش از طریق رسانه‌های مختلف، اصلی‌ترین ابزار مؤثر در زمینه افزایش میزان مطالعه است. مشاهده شده مادرانی که اهل مطالعه هستند، فرزندان اهل کتاب تربیت می‌کنند. شاهد برنامه‌ریزی مادری بودم که حتی در سفر، زمانی برای کتاب درنظر گرفته بود. اگر برای کتاب، مانند دیگر کالاهای مصرفی ارزش قائل شویم، مطالعه جایگاه خود را در خانواده‌ها پیدا خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها