اسماعیل امینی، شاعر و دبیر علمی نهمین جشنواره بینالمللی شعر فجر در این باره گفت: من ادبیات خواندهام و در حوزه ادبیات کار میکنم. به همین دلیل روی کلمات و واژهها وسواس دارم. اصطلاح شعر آیینی به گمانم اصطلاح خوب و رسایی نیست البته این ترکیب مصطلح شده اما ما باید بگوییم شعر مذهبی. عموم مردم نیز میگویند شعر مذهبی، پس چرا ما اسم دیگری برای خودمان درست کنیم؟
وی گفت: این موضوع مثل زبان ترکی است، همه مردم آذربایجان به زبانی که با آن سخن میگویند، میگویند زبان ترکی و حالا چرا ما بگوییم زبان آذری؟ یا واژهای مانند خودرو را درست میکنند درحالیکه همه به این وسیله نقلیه میگویند ماشین. تابهحال شنیدهاید که کسی بگوید میخواهم خودرو بخرم؟ همه میگویند میخواهیم ماشین بخریم. این اصطلاحات در زمینههای دیگر نیز وجود دارد.
این شاعر ادامه داد: به گمانم حماسه امام حسین (ع) اسطوره نیست، چون اسطوره حوزه دیگری است. درست است که به تسامح امروز مثلاً میگویند فلانی اسطوره است اما در حوزه زبان عام این اصطلاح را به کار میبریم اما در حوزه زبان تخصصی نمیگنجد.
وی گفت: تجربه این را داشتهام که اسطورهشناسی همدرس دادهام اما این حوزه، حوزه دیگری است. اسطوره آمیزهای از افسانه و تاریخ و واقعیت است که پاسخگوی پرسشهای فلسفی انسانهای پیشازتاریخ بوده است. آنچه پس از تاریخ و اختراع خط اتفاق افتاده دیگر اسطوره محسوب نمیشود. ما در این نوع بیان از این نوع اشکالات زیاد داریم. بهطور مثال میگویند: «امام حسین (ع) اسطوره شهادت است.» امام حسین (ع) اسطوره نیست، واقعیت است، واقعیتی تاریخی؛ چه به او و قیامش اعتقاد داشته باشیم و چه نداشته باشیم.
28 آبان ماه همچنین مصادف بود با سالروز تولد محمدعلی سپانلو. شاعر و مترجمی که چند سالی است در بستر بیماری به سر میبرد. شاعر «خانم زمان» به همین مناسبت گفتوگوی هشت هزار کلمهای را که عباس صفاری با او انجام داده بود در اختیار ایبنا قرار داد. این گفتوگو سالها پیش نیز توسط خبرنگار خبرگزاری ایبنا در یکی از نشریات به چاپ رسیده بود. سپانلو در این گفتگو درباره آثارش صحبت میکند و میگوید: «ما با برگریزان به دنیا میآییم!»
جدول زیر شامل همه گفتگوهایی است که در آبان ماه 93 در حوزه ادبیات خبرگزاری کتاب منتشر شده است.
نام پدیدآور | جملات کلیدی | لینک مطلب | |
1 | مریم حسینی | مؤلفان کتابهای درسی باید از متخصصان ادبیات باشند | اینجا |
2 | عباس مخبر | سختگیریهای دولت قبل مانع انتشار آثار درخشان بود | اینجا |
3 | حسن کیائیان | فروتنی و تواضع مشیری برای من درس بزرگی شده است | اینجا |
4 | محمدعلی بهمنی | مردی با لبخندی فراموش نشدنی/صحبتهای خواندنی محمدعلی بهمنی درباره فریدون مشیری | اینجا |
5 | عبدالعلی دستغیب | مشیری یک شاعر روزنامهای بود | اینجا |
6 | پرویز خائفی | ای فریدون شاعر درد آشنا | اینجا |
7 | عبدالجبار کاکایی | مشیری شاعر معناگراست اما او را ترانهسرا نمیدانم | اینجا |
8 | احمد ابومحبوب | آثار مشیری را باید با ذهنی رمانتیک درک کرد | اینجا |
9 | محسن سلیمانی | سلیقه را در تألیف کتابهای درسی کنار بگذاریم | اینجا |
10 | صادق کرمیار | رمان «نامیرا» ماجرای تردید انسانها نیست، تصمیم و انتخاب است | اینجا |
11 | علیرضا طبایی | نادیده گرفتن نقد روشنفکران به فرهنگ آسیب زده است | اینجا |
12 | محمد سلمانی | ممیزی را در مسیر توسعه و تحول میبینیم | اینجا |
13 | اسماعیل امینی | گفتوگوهای طاهره صفارزاده برای آشنایی با اندیشهها و شعر او بسیار راهگشاست | اینجا |
14 | لیلی گلستان | دولت قبل از تجدید چاپ آثار درخشان میترسید | اینجا |
15 | دکتر محمد رجبی | دکتر شریعتی روشنفکر مطلوب آلاحمد/در اختلاف شاملو و جلال حق با شاملو بود | اینجا |
16 | اسماعیل امینی | چه اصراری است بگوییم شعر آیینی وقتی مردم میگویند شعر مذهبی | اینجا |
17 | علی باباچاهی | گرفتار مدرنیسم مقرر ادبی نمیشوم | اینجا |
18 | مجتبی ویسی | سختگیریهای کلمه به کلمه مخاطب را بیاعتماد میکند | اینجا |
19 | اسماعیل آذر | شعر آیینی با پشتوانه علمی و اندیشهای جاودانه میشود | اینجا |
20 | علی خدایی | بدون حضور مشاهیر ادبی کتابهای فارسی دلپذیر نیستند | اینجا |
21 | افشین علا | قیصر ذات شعر و ذات مخاطب را دریافته بود | اینجا |
22 | عبدالجبار کاکایی | رباعیات امینپور در دوره موسوم به ادبیات جنگ بسیار برجستهتر از سایر شعرهای اوست | اینجا |
23 | حمیدرضا شکارسری | سوگ، حماسه و عرفان عاشورا در ادبیات دینی ما متجلی است | اینجا |
24 | پرویز بیگی حبیبآبادی | من چهل و سومین نفر بودم | اینجا |
25 | صادق کرمیار | داستاننویسان برخلاف مستندسازان آزاد عمل بیشتری دارند | اینجا |
26 | پرویز شهدی | متأسفم که در کشور 80 میلیونی شمارگان کتاب به 500 نسخه رسیده است | اینجا |
27 | سیدمحمد سادات اخوی | خطر تبدیل شدن به اثر عاطفی صِرف شعر عاشورایی را تهدید میکند | اینجا |
28 | ابوالقاسم حسینجانی | عاشورانگاری بدون عاشوراپژوهی جایز نیست | اینجا |
29 | طاهره ایبد | تقابل خوبی و بدی در واقعه عاشورا میتواند دستمایه کتابهای عمیق برای کودکان باشد | اینجا |
30 | منصوره شریفزاده | به کتابهای چاپ جدید اعتمادی ندارم | اینجا |
31 | دره دادجو | سراینده تصنیف «مرغ سحر» کیست؟ | اینجا |
32 | فرزانه طاهری | وضع کتاب در چهار سال دوم دولت دهم فاجعه بود | اینجا |
33 | عبدالعلی دستغیب | نمیتوانیم با شعرهای قدیمی جهان امروزمان را بسازیم | اینجا |
34 | کیومرث منشیزاده | سعدی زبان فارسی را به هم ریخته و شاهکار خلق کرده است | اینجا |
35 | اسماعیل امینی | نوحه ترک صمد بهرنگی در آخر یکی از کتابهایش | اینجا |
36 | مشیت علایی | کمتر مترجمی چون «سحابی» توانایی برگردان آثار «پروست» را به فارسی دارد | اینجا |
37 | اسماعیل آذر | شاخصههای شعر محتشم کاشانی و ایرج میرزا | اینجا |
38 | عبدالجبار کاکایی | پیشنهادی برای مؤسسه ترجمه شعر فولکلور ایران و فارسی | اینجا |
39 | علیرضا طبایی | «ایبنا» باید با تبلیغ در تلویزیون مخاطب عام را جذب کند | اینجا |
40 | سیروس نیرو | نیما میخواست ادبیات ایران حرف نو داشته باشد | اینجا |
41 | علی اصغر شیرزادی | میخواستم دریانورد شوم/بوکسوری که نویسنده شد | اینجا |
42 | محمدعلی سپانلو | ما با برگریزان به دنیا آمدیم/کوچه پسکوچههای تهران هنوز برایم جلوهگری دارند | اینجا |
نظر شما