بابایی: سالهاست که در رسانهای کردن کتابخانه و کتاب غفلت کردهایم/ مسئول فرهنگ عمومی تنها یک نهاد یا وزارتخانه نیست
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به جای خالی کتاب و کتابخانه در رسانهها، گفت: سالهای سال است که ما در بحث رسانهای کردن کتاب، کتابخوانی و کتابخانهها غفلت کردهایم و هیچ برنامهای برای کشاندن پای کتاب به رسانهها برای معرفی فواید و نقش آن در ارتقاء سطح فرهنگ عمومی نداشتهایم.
بابایی با تأکید بر ضرورت ایجاد حرکتی نو در این زمینه گفت: همواره در این سالها اساتید و پژوهشگران حوزه کتابداری مکررا از پایین بودن سرانه مطالعه و جای خالی کتاب در خانوادهها صحبتکردهاند، اما اینکه خود مردم چقدر میتوانند به مسئولان و مدیران فرهنگی فشار بیاورند، موضوعیست که باید به آن توجه داشت و زمینههای آن را ایجاد کرد.
معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما همواره در رسانه ملی و مطبوعات جایگاه کتابخانهها را خالی میبینیم، تأکید کرد: با توجه به برد تبلیغاتی رسانههای مختلف، باید برنامههایی برای ترویج کتابخوانی و استفاده از کتابخانهها از صدا و سیما، مطبوعات، فضای مجازی وهمینطور منبر روحانیات پیشبینی شود.
بابایی ادامه داد: اگر نگاهی به گذشته بیندازیم میبینیم که مثلا در دهه 50 تیراژ کتاب 1000 نسخه بوده و اکنون علی رقم رشد 2 برابری جمعیت، به تیراژ 500 نسخهای رسیدهایم. این بررسی نشان میدهد که مشکل از فرهنگ عمومی ماست و به کل کشور مربوط میشود؛ نه فقط نهاد کتابخانههای عمومی و نه فقط وزارت ارشاد. تمام افراد و دستگاههایی که در حوزه فرهنگ عمومی کار میکنند در این زمینه مسئول هستند و وظیفه دارند برای بهبود این شرایط تلاش کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا بخش آموزشی و پژوهشی کشور، پژوهشهایی درباره تأثیرات رسانهای کردن کتاب، کتابخوانی و کتابخانهها در جامعه داشتهاند؟» گفت: در عرصه رسانهای کردن علم در مواردی کار کردهایم، اما پژوهشی که مشخصا به تأثیرات حضور کتاب و کتابخانهها در رسانهها بپردازد و در نهایت به ارائه برنامه مشخصی برای بکارگیری در کتابخانهها بینجامد، انجام نشده است.
این پژوهشگر علوم کتابداری افزود: ابتدا باید کارهای پژوهشی در این زمینه انجام شود و بعد با ایجاد زمینه پذیرش و اجرای حاصل این پژوهشها در کتابخانهها، منتظر به بار نشستن این پژوهشها باشیم. چرا که اگر بدون اطلاعات کامل و همه جانبه از پراکندگی و گستره کتابخانهها، جمعیت شناختی، بافت اجتماعی، محتوا و اطلاعات جامعی که برآمده از پژوهش خواهد بود، در این حوزه دست به عمل ببریم به نتیجهای نخواهیم رسید.
محمود بابایی در پایان تأکید کرد: اگر یک همافزایی بین دو بخش آموزشی - پژوهشی و کتابخانههای ما وجود داشته باشد، میتوانیم امیدوار باشیم که موضوع کتابخوانی در آینده شرایط بهتری پیدا کند و کتابخانهها از این شرایطی که در آن قرار دارند بیرون بیایند.
نظر شما