مدیر انتشارات شورا: شیوه معلمان و خانوادهها در زمینه آموزش متفاوت است/ لزوم توجه ناشران به تولید رسانههای آموزشی
فتحالله فروغی، مدیر انتشارات شورا به وجود گسست و فاصله بین معلمان و خانوادهها اشاره کرد و گفت: خانوادهها با تغییرات و رویکردهای جدید کتابهای درسی آشنایی ندارند و گاهی معلمان، آموزشهای خانواده را مخل یادگیری میدانند و معتقدند همراستا با اهداف برنامههای درسی نیستند، در این میان ناشران آموزشی میتوانند با تولید رسانههای آموزشی موثر و مفید باشند.
فتحالله فروغی ادامه داد: درواقع آموزش امری فراگیر است و منحصر به معلمان و مدرسه نمیشود بلکه معلمان و خانوادهها به اتفاق متولی آن هستند. آموزش فقط در محیط مدرسه اتفاق نمیافتد و محیط خانه هم میتواند تبدیل به یک آموزشگاه و مدرسه شود و پدر و مادرها هم می توانند نقش معلم را برعهده بگیرند.
وی عنوان کرد: البه تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که معلمان از آموزشهایی برخوردار شدهاند که میتوانند به طور ریزتر به امر آموزش بپردازند همچنین آموزشهای ضمن خدمت هم موجب شده است که آموزشهایشان روزمدار شود یعنی همراه با تغییر متن و محتوای کتابهای درسی معلمان نیز آموزشهای روزمدار را دریافت میکنند.
فروغی اضافه کرد: در این میان خانوادهها با تغییرات و رویکردهای جدید کتابهای درسی آشنایی ندارند و چون آموزشهای دورهای را هم نمیبینند بین خانوادهها و مسیرهای آموزشی فاصله و گسست ایجاد میشود و نمیتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی ادامه داد: گاه با گلایههایی از سوی معلمان مواجه هستیم که آموزشهای خانواده را مخل یادگیری می دانند و معتقدند که در راستای اهداف برنامههای درسی نیست. با توجه به اینکه آموزش و پرورش نمیتواند برای خانوادهها هم زمینههای آموزشی را در حوزه برنامههای درسی فراهم کند، ناشران آموزشی میتوانند در این زمینه با تولید رسانههای آموزشی موثر و مفید باشند.
فروغی گفت: در این راستا براساس نیازسنجی و برنامهریزی دو ساله در انتشارات شورا مجموعه 9 جلدی با عنوان «راهنمای والدین» را برای خانوادهها تولید کردیم که برگرفته از مواد درسی و دارای راهنماییهای معلمان است که به زبان والدین نوشته شده است.
وی درک صحیح از میزان سواد در بین خانوادهها، شناخت کافی و وافی از برنامههای درسی و تغییرات آنها و استفاده از مولفان دارای تجربههای آموزش در پایههای مختلف تحصیلی را از جمله ویژگیهایی برشمرد که باید در تولید اینگونه کتابها مدنظر قرار گیرد.
فروغی یادآوری کرد: بر این اساس سعی کردیم این مجموعه ضمن اینکه از این ویژگیها برخوردار باشد، به ارزشهای کیفی هم توجه داشته باشد. درواقع در این کتابها پاسخ سوالی داده نشده است بلکه والدین راهنمایی شدهاند که چگونه محتوای کتابهای درسی را به بچهها آموزش دهند. همچنین به آنها گفته میشود که در کلاس درس چه اتفاقاتی افتاده و معلم تا کجا با دانشآموز پیش رفته است و والدین چه مطالبی را باید به فرزندشان آموزش دهند.
وی توضیح داد: به دلیل اینکه کتابهای درسی به طور مداوم درحال تغییر هستند این مجموعه در حال حاضر در درسهای فارسی، ریاضی و علوم برای مقاطع اول، دوم و سوم دبستان با شمارگان سه هزار نسخه منتشر شده است و امسال در حال تولید این کار برای پایههای چهارم هستیم و درنظر داریم این کتابها را تا پایه ششم ابتدایی تولید و منتشر کنیم.
مدیر انتشارات شورا گفت: انتظار داریم این مجموعه ازسوی معلمان به خانوادهها توصیه شود تا بخشی از چالشهای بین معلمان و خانوادهها برطرف شود و بین آموزشها همسویی ایجاد کند و اوقات فراغت دانشآموزان در خانه هم به سمت آموزشهای اصولی پیش رود.
وی افزود: این کتابها میتواند از طریق انجمن اولیا و مربیان به خانوادهها معرفی شود و به موازات آموزشهای تربیتی که در زمینه آموزش و پرورش کودکان مطرح است آموزشهای درسی را هم پیش برد.
نظر شما