سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
با نشر الکترونیک، کتاب کاغذی نمی‌میرد

پرستو قلم‌چی در نشست گرایش‌های نو در صنعت نشر جهان، نشر دیجیتال را نیاز نسل جوان برای حرکت در مسیر توسعه دانست و گفت: با نشر الکترونیک، کتاب کاغذی نمی‌میرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) قلم چی در این نشست که در سرای اهل قلم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد افزود: درصد زیادی از جمعیت کشور ما (بین 10 تا 11 میلیون) را جوانان با تحصیلات عالی تشکیل می‌دهند و امکانات دیجیتال در کشور یک نیاز اساسی است. مسئولان باید با توجه به این نیاز، صنعت نشر الکترونیک را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: با توجه به این مساله، فعالان حوزه نشر در کشور باید با تحقیق و مطالعه به نیازسنجی در جامعه بپردازند. اگر ناشری می‌خواهد به طرف نشر دیجیتال برود، باید تحقیق کمی و کیفی از بازار کتاب و سلیقه خوانندگان داشته باشد تا بتواند بازار را به دست آورد.

این سخنران در بخشی دیگر از این نشست در تشریح کاربرد‌های تکنولوژی «ebook reader» توضیح داد: استفاده از «کتابخوان الکترونیکی» عمدتاً  برای خواندن کتاب، ‌ورق زدن، نت برداری و غیره است. امروزه در بیشتر موبایل‌ها امکان مطالعه وجود دارد، اما اغلب مربوط به مطالعه مجله و روزنامه است، اما برای خواندن کتاب افراد ترجیح می‌دهند از «ebook reader» استفاده کنند. امروزه این تکنولوژی به دلیل قابلیت حمل آسان، قابلیت تنظیم نور محیط،‌ امکان جستجو و بسیاری امکانات دیگر در دنیا مورد استفاده فراون قرار می‌گیرد.

فراهم کردن زیرساخت‌ها و حمایت از ناشران الکترونیک
قلم‌چی گفت:‌ برای این‌که این تکنولوژی در کشور ما نیز آن‌‌طور که باید شناخته شود و مورد استفاده قرار گیرد باید زیرساخت‌های لازم فراهم شده و از ناشران الکترونیک نیز حمایت‌های لازم صورت گیرد.

وی در تشریح این بحث ادامه داد: به‌طور مثال می‌توان گفت در کشور روسیه که با نشر ما شباهت‌هایی دارد، 70 درصد افرادی که از کتاب الکترونیک استفاده می‌کنند، فقط یک درصدشان برای دریافت این کتاب‌ها هزینه پرداخت‌ می‌کنند.


این کارشناس حوزه نشر در ادامه با اشاره به نتایج تحقیق از آخرین نمایشگاه کتاب فرانکفورت اظهار کرد: براساس این تحقیق مشخص شد که کتاب کاغذی استراتژی قاطع ناشران است، زیرا این روش نشر در دنیا تثبیت شده و نباید نگران بود که با آمدن نشر الکترونیک کتاب کاغذی مخاطبش را از دست بدهد.

وی افزود:‌ براساس نتایج این تحقیق، سه سال پیش نشر الکترونیک 250 درصد رُشد داشته و سال گذشته این رشد به 150 درصد کاهش پیدا کرده و امسال به زیر 100 رسیده است و این نشان می‌دهد که نشر کاغذی تا چه اندازه در دنیا تثبیت شده است.

قلم‌چی با ارایه مثالی دیگر ادامه داد: درباره کتب‌ تخصصی، به‌طور مثال می‌توان انتشارات «وایلی» را نام برد که ناشر کتب و مجلات دانشگاهی است و امروزه برای بیشتر مجله‌های تخصصی خود فرم الکترونیکی چاپ می‌کند، اما اگر نویسنده بخواهد فرم کاغذی نیز چاپ می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: «نیوزویک» که یک نشریه علمی معتبر در دنیا است، چند سال به‌صورت الکترونیک منتشر شد و با روی کارآمدن سر دبیر جدید، مجله کاغذی آن دوباره منتشر شد.

کتاب رو به فروپاشی نیست
در پایان این نشست تخصصی، آماری از فروش کل نشر دنیا در حوزه نشر کاغذی و الکترونیک ارایه شد که بر این اساس دو سال پیش کل نشر دنیا 54 میلیارد دلار فروش داشته و این میزان یک سال پیش به 52 میلیارد دلار رسیده و امسال این آمار در کمال تعجب به 56 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد که نشان دهنده این مساله است که کتاب کاغذی نه تنها روبه مرگ نیست بلکه در حال تجدید حیات است. 

نشست تخصصی «‌گرایش‌های نو در صنعت نشر جهان» از ساعت 15 تا 16 سه‌شنبه (16 اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم بین‌الملل واقع در نیم‌طبقه دوم شبستان مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها