سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۲
ضرورت تشکیل انجمن تخصصی ناشران حوزه ارتباطات و رسانه

امیر لعلی با اشاره به لزوم تببین زیرساخت‌های سواد رسانه‌ای گفت: تجربه نشان داده است که یکی از موضوع‌های مهم در بحث توسعه جوامع، سپردن کارها به دست نهادهای مدنی است و معتقدم که می‌توانیم در حوزه ناشران رسانه و ارتباطات انجمنی خصوصی تشکیل دهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، امیر لعلی در دومین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای توسعه سواد رسانه‌ای با موضوع بررسی کتاب‌های حوزه رسانه که با حضور جمعی از مدیران مسوول و نمایندگان حوزه رسانه و ارتباطات برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: اکنون اغلب ناشران تخصصی مانند ناشران کودک و نوجوان و ناشران کتاب‌های دانشگاهی انجمن‌های خصوصی تشکیل داده‌اند و فعالیت‌ها و اهداف خود را دنبال می‌کنند.

سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات ادامه داد: با تشکیل انجمن‌های صنفی زمینه فعالیت تخصصی ناشران به راحتی فراهم می‌شود و آن‌ها توانسته‌اند در سایه این فعالیت صنفی، بازار خوبی را در سایه رقابت ایجاد کنند.

لعلی با بیان این که راه‌اندازی انجمن یا اتحادیه تولیدکنندگان محتوا و انتشارات حوزه رسانه، حرکتی نوین در زمینه انتشار محتوای مکتوب به شمار می‌آید، عنوان کرد: با این انجمن خیلی از کارها راحت‌تر و بهتر سازماندهی می‌شود و در سایه آن می‌توان اقدامات مناسب و کاربردی را انجام داد.

وی تاکید کرد: در انجمن می‌تواند زمینه انتشار نشریه، کتاب‌های تخصصی و آموزش در حوزه سواد رسانه‌ای را به عنوان یک تشکل صنفی دنبال کند، زیرا یکی از نکته‌های مهم در این زمینه بحث تولید محتوا است، زیرا برخی از کتاب‌های حوزه رسانه که توسط ناشران متفرقه منتشر می‌شوند استانداردهای لازم و حرفه‌ای را ندارند.

به گفته لعلی، می‌توان در سایه ایجاد انجمن ناشران تخصصی حوزه رسانه، در زمینه توسعه سواد رسانه‌ای، هوشیاری مردم را در برابر اقدامات و جنگ نرم دشمن ارتقا دهد. 

سواد رسانه‌ای اهمیت بالایی دارد

در ادامه این مراسم، دبیر انجمن روابط عمومی ایران نیز در سخنانی گفت: بحث سواد رسانه‌ای اکنون اهمیت بالایی در کشور ما دارد، رسانه‌ها فعالیت خود را به صورت گسترده انجام می‌دهند و پیام‌های خود را به مخاطبانشان می‌رسانند و با این پیام‌ها گاهی زندگی‌ها را تغییر می‌دهند.

امیرعباس تقی‌پور ادامه داد: اگر خانواده‌ای حتی تمام اصول را در زندگی خود رعایت کند تحت تاثیر پیام رسانه‌ها قرار می‌گیرد و اگر در این میان از سواد رسانه‌ای برخوردار نباشد به راحتی این پیام‌ها در زندگی او اثر می‌گذارد.

وی با بیان این که ما در بحث سواد رسانه‌ای در کشور خود تمامی مبانی و ارزش‌های لازم را داریم، عنوان کرد: مساله این‌جاست که اطلاعات ما در حوزه سواد رسانه‌ای تحت تاثیر رسانه‌های غربی است و سرعت تغییر تکنولوژی در 40 سال اخیر به گونه‌ای بوده است که پیام‌ها گاهی به صورت زیرپوستی به مخاطبان منتقل شده است.

تقی‌پور با بیان این که ما در حوزه تولید محتوا بسیار عقب هستیم، اظهار کرد: معتقدم با توجه به عقب ماندگی‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تشکیل انجمن تخصصی ناشران این حوزه و استفاده از آرا و نظرات استادان و بزرگان علم رسانه برای این آثار می‌تواند به افزایش حوزه تولید محتوا کمک کند و تاثیر فوق العاده‌ای در این زمینه دارد.

وی تاکید کرد: کمبود آثار این حوزه در کشور ما در حالی است که ما محتوا و مبانی مورد نیاز سواد رسانه‌ای را در کتاب‌های دینی خود داریم و می‌توانیم با استناد به آن‌ها نسبت به تولید محتوا اقدام کنیم اما متاسفانه اکنون اروپائیان برای ما در این زمینه الگوسازی می‌کنند و در کشورمان به الگوهای بومی نیاز داریم. 

جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها با گسترش سواد رسانه‌ای

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در بخش دیگر این مراسم، گفت: با توجه به نشست پیشین به این نتیجه رسیدیم یکی از بزرگترین مشکلات ناشران حوزه رسانه، این است که کتاب‌هایشان چاپ می‌شود ولی به خوبی توزیع نمی‌شود و موزعان از این کتاب‌ها استقبال نمی‌کنند. 

محمدصادق افراسیابی ادامه داد: همچنین قرار شده است که یک برنامه جامع برای همکاری با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برای تبلیغات در حوزه کتاب‌های رسانه داشته باشیم.

وی با بیان این که تدوین نظام اطلاع‌رسانی برای در دسترس قرار دادن بهتر کتاب یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی است، گفت: راه‌اندازی پرتال جامع برای تمام کتاب‌ها و نشریات حوزه رسانه و ارتباطات موجب می‌شود که آثار این حوزه راحت‌تر در دسترس مخاطبان قرار گیرد و امیدواریم بتوانیم این کار را با حمایت یکی از بخش‌های وزارت ارشاد پیگیری کنیم.

افراسیابی تاکید کرد: گسترش بحث سواد رسانه‌ای موجب جلوگیری از تحریف واقعیت‌ها توسط رسانه‌ها می‌شود و نوجوانان و جوانان می‌توانند سطح دانش و آگاهی خود را ارتقا دهند.

در این نشست نمایندگانی از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انتشارات همشهری، خبرگزاری ایرنا، انتشارات کارگزار روابط عمومی، پژوهشکده وزارت علوم و ماهنامه کامپیوتر و اطلاعات حضور داشتند و در پایان قرار شد برای جلسه آتی هر یک از اعضای نشست، تعریف جامع و کاملی از سواد رسانه‌ای ارایه کنند، همچنین پیش‌نویس اساسنامه انجمن تخصصی ناشران ارتباطات و رسانه آماده شود. 

دومین جلسه هم‌اندیشی راهکارهای توسعه سواد رسانه‌ای با موضوع بررسی کتاب‌های حوزه رسانه سه‌شنبه ششم اسفند در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها