یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵
کتابشناسی‌ها و کتابنامه‌ها باید به‌روز باشند

نویسنده و گردآورنده کتابنامه جامع غدیر از پایان یافتن مراحل تدوین و تالیف این کتابنامه با بیش از یک هزار و 800 منبع و رکورد خبر داد و گفت: ضرورت دارد محتوای کتابشناسی‌ها و کتابنامه‌ها به روز و جدید باشد. این در حالی است که آخرین کتا‌بنامه‌ای که در این حوزه منتشر شده، به سال 1388 با حدود 800 مدخل و به حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری تعلق دارد.-

سیداحمد حسین‌زاده، نویسنده کتابنامه جامع غدیر و معاون مجموعه‌سازی کتابخانه بنیاد دایره‌المعارف اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره محتوای این کتابنامه اظهار کرد: در این مجموعه دو جلدی علاوه بر منابع با موضوع غدیر، مقاله و پایان‌نامه‌هایی در این موضوع ارایه شده است. در حقیقت، ارایه مقاله وجه تمایز کتابنامه جامع غدیر با سایر آثار پیشین این حوزه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به این‌که «برای نگارش و تدوین این مجموعه حدود سه سال صرف کردم» افزود: مدتی است این اثر را در اختیار انتشارات سروش قرار داده‌ام و سروش نیز این مجموعه را به بنیاد غدیر سپرده است. به دلایلی انتشار آن به تعویق افتاده است و  پیگیر مشکلات و مسایل پیشروی نشر این کتابم.

این مولف با بیان این‌که «درصددم رکوردهای ارایه شده در این اثر را در قالب فایل pdf در لوح فشرده‌ای به همراه این کتابنامه جامع غدیر ارایه کنم» درباره ترجمه این مجموعه به دیگر زبان‌های زنده دنیا گفت: پس از انتشار این اثر در بازار نشر ایران، برای ترجمه آن به زبان‌های عربی، اردو و انگلیسی تصمیم خواهم گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که «مخاطبان اصلی این مجموعه دو جلدی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟» عنوان کرد: اغلب مخاطبان کتابنامه جامع غدیر را محققان و دانشجویان حوزه علوم اسلامی تشکیل می‌دهند اما علاقه‌مندان به این موضوع ‌هم می‌توانند از کتابنامه جامع غدیر بهره ببرند.

حسین‌زاده در پاسخ به این سوال که «نقطه قوت کتابنامه جامع غدیر را در چه موضوعی می‌دانید؟» اظهار کرد: چیدمان اطلاعات به صورت استاندارد و بر اساس قواعد کتابشناسی و سرشناسه، از  نقاط قوت این کتابنامه به شمار می‌آید، زیرا اغلب کتابنامه‌های موجود بر پایه تاریخ یا نویسنده به رشته تحریر درآمده‌اند.

وی درباره آخرین کتابی که در دست نگارش دارد، گفت: اینک کتابی با عنوان «خط تولید دانشنامه‌نگاری» را در دست نگارش دارم. موضوع این اثر بسیار جدید است و تاکنون در ایران به آن پرداخته نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط