نیرومند به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مهمترین عامل ارتباطی هنرهای دیداری و تجسمی با انسان، قوه بینایی است. در واحد درسی «مبانی هنرهای تجسمی» در دانشکدههای هنری با اینکه مبحث اصلی زیباییشناسی تصویر است، اما به هیچ عنوان به شرح و بسط عملکرد فیزیولوژیک چشم، نمیپردازد.
وی افزود: چشم، اصلیترین عضو ارتباطی انسان است. من این کتاب را با تشریح نحوه دیدن آغاز کردم. در این قسمت تشریح کردم که چشم برای دیدن یک تصویر دو بعدی، به صورت تمرکز و جهش عمل میکند؛ به این ترتیب که در عمل دیدن تصویر، چشم ابتدا روی نشانههای اصلی و مهم تصویری تمرکز کرده و در مرحله بعد سراغ دیگر نشانهها میرود و ارتباط نشانهها درون چشم برقرار میشود.
نیرومند در ادامه با اشاره به مهمترین مبحث آموزشی «مدیریت چشم مخاطب» گفت: تمام تلاش من در این کتاب آموزش «چیدمان نشانههای تصویری در یک اثر دو بعدی» است. بدان معنی که یک طراح چگونه باید نشانهها را در یک تصویر بچیند تا مخاطب به خوبی بتواند پیام را دریافت کند. در نهایت این عمل فیزیولوژیک به مباحث زیباییشناسی وصل میشود.
این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: در واقع «مبانی هنرهای تجسمی» چندان استدلال ندارد و من سعی کردم با این کتاب آن را استدلالی کنم. «مدیریت چشم مخاطب» نخستین کتاب در این موضوع در ایران است. همچنین جستوجوهای زیادی برای پیدا کردن کتابی مشابه در دیگر کشورها انجام دادم که به نتیجه نرسید.
«مدیریت چشم مخاطب» نوشته محمد حسین نیرومند با شمارگان دو هزار نسخه، 108 صفحه، مصور و در قطع خشتی و قیمت 25 هزار تومان از سوی انتشارات فرهنگسرای میردشتی روانه کتابفروشیها شده است.
محمد حسین نیرومند فارغالتحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او فعالیت حرفهای خود را در رشته کاریکاتور از سال 1364 با نشریاتی چون «زن روز»، «کیهان» و «کیهان هوایی» آغاز کرده است.
تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دانشکده صدا و سیما، عضویت در هیات مدیره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، داوری تعداد بسیاری جشنواره کاریکاتور و همچنین در چند دوره مدیرمسوولی و سردبیری نشریه «کیهان کاریکاتور» در کارنامه کاری نیرومند دیده میشود.
«دستورالعملهای فیل آبی برای ایدهیابی» و دو مجموعه کاریکاتور «طنز مصور» و «کلاه به سرهای ابوغریب» از دیگر کتابهای منتشر شده نیرومند است.
سهشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۴
نظر شما