یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
جشنواره شعر فجر به میان مخاطبانش رفته است

رضا حمیدی، دبیر هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، در نشست خبری این جشنواره ضمن ارایه توضیحاتی درباره جزییات تعداد شرکت‌کنندگان و تعداد آثار ارسال شده به هر بخش گفت: روند رو به رشد جشنواره نشان‌ می‌دهد که این جشنواره جای خود را در میان مخاطبانش پیدا کرده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ظهر امروز (16 بهمن) از ساعت 13 در تالار شورای فرهنگ عمومی با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا حمیدی، دبیر این دوره از جشنواره، محمدعلی بهمنی، رییس شورای علمی جشنواره و جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه‌ها برگزار شد. این برنامه با تاخیر نیم ساعته همراه بود.
در آغاز این برنامه سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جزئیات وچگونگی برنامه‌های جشنواره شعر فجر سخن گفت.

هنر شاخصه‌هایش را به رخ می‌کشد! 

پس از سخنان وزیر،محمد علی بهمنی، رییس شورای علمی جشنواره شعر فجر نیز سخنرانی کرد. وی تفاوت‌های بخش داوری این دوره از جشنواره را حاصل خرد جمعی و تجربه 6 دوره گذشته جشنواره برشمرد.

بهمنی در زمینه ملاک‌های داوری آثار در این دوره توضیح داد: شناخت و رعایت موسیقی شعر، هندسه و ساختار شعر، تازگی مضمون و تناسب آن با فرم و محتوای شعر و توجه و بهره‌مندی از سه عنصر خیال، عاطفه و اندیشه ملاک و معیار داوری آثار است.

بهمنی تاکید کرد: به باور من زمانی‌که از شعر سخن به میان می‌آید، به‌‌طور حتم نمی‌تواند جدا از هیچ‌یک از این شاخص‌ها باشد؛ چراکه در غیر این صورت نمی‌توان آن‌را شعر نامید.

وی در پایان افزود: به ‌طور کلی برای هنر شاخص تعیین کردن به نوعی فاصله گرفتن از ذات هنر است؛ چراکه هنر خود شاخصه‌هایش را به ما نشان می‌دهد.

حمیدی، دبیر این دوره از جشنواره نیز با اشاره به این موضوع که از 17 بهمن جشنواره در جزیره خارک کلید می‌خورد، گفت: این برنامه در روزهای 18 و 19 بهمن، به ترتیب در جزیره ابوموسی و قشم دنبال می‌شود. همچنین از 23 بهمن نیز در استان‌های گلستان، قزوین، دانشگاه زاهدان، کرمان، همدان، اردبیل، خراسان رضوی و فارس ادامه می‌یابد.

وی توضیح داد: پس از پایان برگزاری جشنواره در مناطق هفت‌گانه، طی دو روز برنامه‌های این جشنواره در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، الزهرا و تهران‌ مرکز، تالار ایوان شمس و فرهنگسرای فردوسی برگزار می‌شود. هفتم اسفند نیز اختتامیه جشنواره در تالار وحدت برگزار و از برگزیدگان تجلیل خواهد شد.

دبیر هفتمین دوره جشنواره به کشورهای حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره اشاره و تشریح کرد: تنها شاعران پارسی‌سرای کشورهای لهستان، رومانی، روسیه، اندونزی، ترکیه، هندوستان، پاکستان، افغانستان، ازبکستان، سوریه، قرقیزستان و تاجیکستان در جشنواره حضور می‌یابند، البته حضور هفت کشور متقاضی دیگر به دلیل آن‌که تنها ارایه مقاله را در برنامه خود داشتند پذیرفته نشد.

وی ادامه داد: دلیل نپذیرفتن شاعران دیگر کشورها نیز برپایی همایش «شاعران ایران و جهان» است که هر دو سال یک بار برپا می‌شود و در خلال آن تمامی شاعران غیرپارسی‌زبان نیز می‌توانند حضور داشته باشند.

حمیدی درباره تعداد افراد شرکت‌کننده و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در هر بخش، اظهار کرد: امسال دو هزار و37 نفر در جشنواره شرکت کرده‌اند. همچنین در بخش شعر کلاسیک و سنتی، 729 اثر، نیمایی و سپید، 546 اثر، کودک و نوجوان، 137 اثر، نقد و پژوهش، 132 اثر، سرود و ترانه، 186 اثر و در بخش ویژه پیامبر اعظم (ص)، 317 اثر به جشنواره ارسال شده است. داوری این آثار از دوشنبه (16 بهمن) آغاز می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر 39.5 درصد از شرکت‌کنندگان زن و 60.5 درصد آن‌ها مرد هستند. همچنین شرکت‌کنندگان متولدین سال 60 و بعد از آن 42 درصد و متولدین سال 60 و قبل از آن 58 درصد هستند. جشنواره از سومین دوره خود به صورت رقابتی برگزار شده است و روند روبه رشد تعداد شرکت‌کنندگان در هر دوره نشان می‌دهد، این جشنواره جای خودش را در میان مخاطبان بازکرده است.

حمیدی به بخش تجلیل از حامیان شعر اشاره و تشریح کرد: انجمن‌ها و کانون‌های ادبی فعال عرصه شعر در سطح کشور بررسی می‌شود تا از میان آن‌ها برترین انجمن شعری معرفی شود. همچنین از بهترین ناشر عرصه شعر، پژوهشگر برتر حوزه شعر، بهترین سایت یا وبلاگ این حوزه و بهترین و اثرگذارترین برنامه رادیویی یا تلویزیونی درباره شعر تجلیل می‌شود.

وی در ادامه گفت: فرم‌های نظرسنجی برای انتخاب بهترین شاعر مردمی 10 سال اخیر از نگاه مردم، آماده و کار نظرسنجی از این هفته آغاز شد.

مجید صحاف، مسوول روابط عمومی جشنواره شعر فجر، نیز در سخنانی کوتاه گفت: برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، تا شاعران برگزیده این جشنواره به مطبوعات یا برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی معرفی شوند، تا به شناخته شدن بیشتر این افراد کمک کند. یا برای چاپ آثارشان حمایت‌هایی از آن‌ها صورت بگیرد.

بخش پایانی این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص داشت. در این بخش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه این جشنواره گفت: به ‌طور معمول هزینه‌ها را اعلام نمی‌کنیم؛ چراکه پس از برگزاری باید برآورد هزینه صورت بگیرد، اما امسال به دلیل شرایط اقتصادی کشور صرفه‌جویی مبنای کار بوده است، اما به‌گونه‌ای که به کیفیت لطمه وارد نشود.

همچنین در این بخش حمیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه جام جم از برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره به صورت رقابتی از سال آینده خبر داد و گفت: در صورت تصویب در شورای سیاستگذاری از سال آینده ملاک داوری‌ها، کتاب‌های شعر شاعران است و بخش ارسال اثر به عنوان بخش جنبی جشنواره در نظر گرفته خواهد شد.

دبیرخانه دائمی غیر فعال! 

حمیدی در حاشیه نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» درباره افراد حاضر در مراسم افتتاحیه جشنواره گفت: این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، 17 شاعر از تهران، شاعران بوشهری، امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در بوشهر، استاندار و نمایندگان بوشهر و جمعی از مسوولان محلی برگزار می‌شود.

حمیدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دبیرخانه دائمی جشنواره اظهار کرد: در حال حاضر جشنواره شعر فجر دبیرخانه دائمی دارد، اما این دبیرخانه به صورت جدی در طول سال فعالیت نمی‌کند و شدت و ضعف‌هایی دارد. امیدواریم از سال‌های بعد فعالیت مستمر و جدی دبیرخانه را شاهد باشیم. 

در پایان این جلسه پوستر هفتمین جشنواره شعر فجر رونمایی شد. صادق جمالی طراح این پوستر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها