جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
بررسی مسایل جنگ نرم در کتاب «طرح‌ریزی و عملیات روانی»

«طرح‌ریزی و عملیات روانی» عنوان کتابی از محمدمسعود بهمنی است که از بُعد استراتژیکی پیش‌زمینه‌هایی را برای برنامه‌ریزی در جنگ‌های نرم و سایبری بیان می‌کند.-

بهمنی، نویسنده و محقق حوزه علوم سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طرح‌ریزی را نوعی پیش‌بینی برای برنامه‌ریزی در عملیات روانی علیه دشمن تعریف کرد و گفت: در مبحث فرهنگی از این حمله غیر مستقیم با نام جنگ نرم یا ناتوی فرهنگی یاد می‌شود.

مدرس مرکز آموزش و پژوهش شهید سپهبد صیاد شیرازی با اشاره به این که در جنگ نرم با هجمه های فراوانی از تبلیغات علیه نظام مواجه ایم، درباره محتوای کتاب اظهار کرد: این کتاب بیان می‌کند که چگونه دشمن از عملیات روانی برای تخریب اندیشه، اراده و رفتار مردم جامعه استفاده می‌کند و ما چگونه می‌توانیم از این ابزار برای خنثی کردن این عملیات روانی و مقابله با این جنگ غیر مستقیم استفاده کنیم.

وی رسانه‌ها، تبلیغات و برخی از کالاهای تبلیغاتی را از جمله ابزارهای جنگ نرم برشمرد و با اشاره به توضیحات تکمیلی کتاب گفت: این اثر با بیان این که طرح‌ریزی و عملیات روانی چه مقدماتی دارد، یادآور می‌شود، چنان چه از نحوه حملات و عملیات روانی دشمن آگاهی نداشته باشیم یا به مقابله با آن نپردازیم، تمامی تلاش‌هایمان در راستای حفظ انسجام نظام از بین خواهد رفت و دیگر نمی‌توانیم سدی در برابر حملات روانی دشمن ایجاد کنیم و در چنین شرایطی غافلگیر خواهیم شد. 

بهمنی در ادامه افزود: تضعیف روحیه و اراده مردم یک جامعه موجب غلبه روانی دشمن و تسلیم شدن افراد جامعه و در پی آن شکست یک کشور خواهد شد، از این رو آگاهی از نحوه عملیات روانی و داشتن پیش‌آگاهی برای برنامه‌ریزی در راستای مقابله با این حملات اهمیت به‌سزایی در انسجام نظام امنیتی کشور دارد.

نویسنده این کتاب یکی از رسالت‌های «طرح‌ریزی و عملیات روانی» را روشنگری و تبیین نوع و نحوه عملیات روانی و اهداف دشمن از این حملات یاد کرد و گفت: مردم جامعه ما با آگاهی از اهداف دشمنان و زمینه‌هایی که آن‌ها به عملیات روانی می‌پردازند از اقدامات آن‌ها آگاهی خواهند یافت.

کتاب «طرح‌ریزی و عملیات روانی» در هفت فصل با عناوین کلیات، انواع و کاربرد عملیات روانی، تاکتیک‌های عملیات روانی، انواع تکنیک‌ها و ابزارهای عملیات روانی، تم‌ها و اعلامیه‌ها، طرح‌ریزی و طرح‌های عملیات روانی، نمونه پیوست‌ها و فرمت‌های عملیات روانی تنظیم شده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «بسیج روحی و روانی در علوم نظامی جدید یکی از مهمترین عوامل پیروزی و موفقیت در هر جنگی محسوب می‌گردد. لذا ابعاد روحی و روانی در جنگ و در مقابله با تهدیدات، اساسی‌تر از صحنه فیزیکی جنگ است. عملیات روانی مدت‌ها پیش از شروع جنگ علنی آغاز می‌گردد و روی تفکرات و اراده نفرات تاثیر می‌گذارد و پیروزی برای یک ملت و دولت کسب نمی‌گردد مگر این‌که بر ترس خود غلبه نمایند و با توکل به خداوند متعال در راه خوشنودی و رضای خداوند قدم نهند و با دشمنان دین و ملت بجنگند.»

نخستین چاپ کتاب «طرح‌ریزی و عملیات روانی» توسط انتشارات مرکز آموزش و پژوهش شهید سپهبد صیاد شیرازی با شمارگان یک‌هزار نسخه در 112 صفحه به بهای سه هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها