شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۳
کتاب‌های پژوهشی در کتابخانه‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شوند

فتح‌الله فروغی، مولف کتاب‌های پژوهش دانش‌آموزی به مناسبت هفته پژوهش (25 آذر تا یکم دی) ‌گفت: کتابخانه‌های مدارس نقش مهمی در تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به کتاب‌های پژوهشی ایفا می‌کنند. بنابراین، لازم است مسوولان آموزشی برای این‌گونه از کتاب‌ها جایگاه ویژه‌ای را در کتابخانه‌های مدارس اختصاص دهند.-

فروغی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که یادگیری، عنصر آموزش و محور اصلی تلاش‌های تربیتی محسوب می‌شود، اظهار کرد: یادگیری به معنای واقعی آن زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموز خود بر اساس اطلاعات اولیه و به وسیله اندیشیدن و تفکر به آن برسد. این نوع یادگیری مورد تایید نظریه‌پردازان معروفی مانند «برونر» و «آزوبل» است.

وی در پاسخ به این سوال که دانش‌آموزان چگونه می‌توانند به این نوع یادگیری نایل شوند؟ گفت: دسترسی به چنین یادگیری نیازمند توجه به فرآیند پژوهش‌محوری است و این‌که پژوهش را از حیطه سخن به حیطه عمل وارد کنیم.

این کارشناس آموزش و پرورش عنوان کرد: از  اقدام‌هایی که زمینه‌های ترویج فرهنگ پژوهش دانش‌آموزی را فراهم می‌کند می‌توان به تغییر نگرش معلم‌ها و دانش‌آموزان اشاره کرد، به‌گونه‌ای که نگاه جامعه آموزشی به پژوهش تنها متوجه پژوهش‌های دانشگاهی و آکادمیک نباشد و بتواند تمام دانش‌آموزان در پایه‌های مختلف و در سطوح علمی مختلف را شامل شود.

فروغی افزود: تولید رسانه‌های آموزشی مناسب به‌ویژه کتاب‌های راهنمای پژوهش و در رأس آن‌ها کتاب‌های مربوط به پژوهش‌های دانش‌آموزی نقش مهمی در تغییر نگرش معلم‌ها و دانش‌آموزان ایفا می‌کنند. این کتاب‌ها‌ ترس دانش‌آموزان از پژوهش را در پایه‌های پایین‌تر کم و آن‌ها را به انجام پژوهش در سطوح مختلف تشویق می‌کنند.

وی در ادامه سخنانش گفت: متاسفانه امروزه دانش‌آموزان برای انجام پژوهش، به اینترنت مراجعه و مقاله‌های مندرج در آن را کپی‌برداری می‌کنند. آن‌ها در این مراجعه ممکن است با مقاله‌هایی مواجه شوند که از صحت علمی برخوردار نباشند. بنابراین، لازم است تا مسوولان آموزشی نسبت به دسترسی آسان دانش‌آموزان به کتاب‌های پژوهشی در کتابخانه‌های مدارس به دلیل قابل اتکا و اطمینان بودن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

انتشارات شورا در راستای ترویج فرهنگ پژوهش دانش‌آموزی فعالیت‌هایی را انجام داده است. تولید مجموعه کتاب «راهنمای پژوهش دانش‌آموزی برای نوجوانان»، برگزاری کارگاه‌های آموزش و پژوهش برای دانش‌آموزان و همچنین مساعدت و همکاری با مسوولان پژوهشی مدارس برای تشویق دانش‌آموزان به انجام پژوهش از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط