دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۰
بررسی جنگ‌های ایران و یونان در کتاب «شرق در برابر غرب»

«شرق در برابر غرب» نوشته «دیمیتری شلاپنتوف» با ترجمه ارسطو میرانی منتشر شد. این کتاب به بررسی جنگ‌های ایران و یونان در دوره هخامنشی پرداخته و برخلاف تصور رایج، فرمانروایی در ایران باستان را استبدادی و دیکتاتورگونه نمی‌داند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ابینا)، «شرق در برابر غرب» کتابی نوشته دیمیتری شلاپنتوف، نویسنده آمریکایی روسی‌تبار است که ارسطو میرانی آن‌را به فارسی برگردان کرده است. در این کتاب استاد تاریخ و انسان‌شناسی دانشگاه ایندیانا، به بررسی نظریه استبداد و نقش آن در نبردهای ایران و یونان در دوره هخامنشی می‌پردازد. 

ارسطو میرانی در گفت‌وگو با «ایبنا» اظهار کرد: شلاپنتوف در این کتاب سعی دارد تا ساختار سیاسی ایران را به‌گونه‌ای دیگر توصیف کند. وی معتقد است آن‌چه تاریخ‌نگاران آن دوره و بیشتر پژوهشگران، درباره شکست ایران در این جنگ‌ها بیان می‌کنند، نادرست است. 

وی افزود: نویسنده با ظرافت به مسایل فرهنگی دو کشور اشاره کرده تا از آن‌ها برای رد نظریه استبداد که در منابع دیگر تاریخی آمده است، استفاده کند زیرا پژوهشگران تاریخ شکست ایران را به‌دلیل وجود استبداد حاکم در کشور می‌دانند و پیروزی یونان را به‌حساب دموکراسی آن‌ها نوشته‌اند. 
نظریه استبداد شرقی نوعی از حکومت است که در کشورهای آسیایی به سبب شرایط آب، وضع زمین و شرایط اقلیمی در نوع فرمانروایی بر سرزمین نیز تاثیر می‌گذارد.

این مترجم درباره منابع کتاب گفت: کتاب بر اساس همان منبع‌هایی نوشته شده که دیگر پژوهشگران نیز براساس آن‌ها تاریخ‌نگاری کرده‌اند اما شلاپنتوف به جزییات این تاریخ‌نوشته‌ها توجه دارد. وی مسایل حاشیه‌ای که از دید دیگران دور مانده را آشکار می‌کند. در جای‌جای متن نیز منبع جمله‌ها آمده است.

میرانی ادامه داد: تاریخ‌نگاری در این کتاب به سبک متفاوتی است و با توجه به شرایط زمانی ـ مکانی واقعه نوشته شده است. همچنین نویسنده در لابه‌لای روایت و تحلیل جنگ‌های ماراتن، سالامیس، ترموپیل و پلاته، داستان زندگی تمیستوکلس، فرمانده سپاه یونان را با سبک و زبانی ادبی بیان می‌کند.

وی توضیح داد: در واقع این شخصیت متفاوت تمیستوکلس، فرمانده سپاه یونان و جنگ در دریا است که این پیروزی را برای آن‌ها به ارمغان آورد. کتاب در بخش‌های مختلفی زندگانی تمیستوکلس را به تصویر کشیده و در این میان، به حکومت‌های دو کشور، سپاه، تاکتیک‌ها و استراتژی ایرانیان، تسلیحات یونانی و نبردهای بین دو کشور می‌پردازد.

ارسطو میرانی، متولد 1357 کرمانشاه است و دکترای ادیان و عرفان دارد و هم‌اکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان است.

چاپ نخست «شرق در برابر غرب» نوشته دیمیتری شلاپنتوف و ترجمه ارسطو میرانی، در 221 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای پنج هزار و 900 تومان از سوی انتشارات مروارید راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها