به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست مشترک مدیران گروههاي کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای سراسر کشور با کمیته برنامهریزی وزارت علوم عصر ديروز (27 دی) در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
در اين نشست 3 ساعته فهیمه باب الحوائجی، مدیر گروه كتابداري واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد حضور تمامی گروههای کتابداری را در این جلسات مشترک ضروری دانست و گفت: باید گروههای کوچک و دور دست نیز در برنامهریزیها حضور داشته باشند چراکه برخی مناطق دارای مسایل ویژهای است.
در اين نشست همچنين سعيد رضایی، رییس انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و مدیر گروه کتابداری دانشگاه الزهرا بر نقش میانجی بودن انجمن کتابداری تأکید کرد و گفت: این انجمن میتواند به کتابداری کمک بسیاری کند، همانطور که در موضوع ادغام نهاد کتابخانههای عمومی كشور و کتابخانه ملي انجمن موضع گرفت و با نامهنگاریهاي فراوان مانع از این اقدام شد. بنابراین باید با همکاری یکديگر این نهاد را تقویت كنیم.
هر چه عنوان رشته عامتر باشد مخاطب بیشتری را جذب میکند
یزدان منصوریان، رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت معلم نیز با اشاره به اینکه بقای هر رشتهای به کارکرد آن بستگی دارد، گفت: هر چه عنوان رشته عامتر باشد مخاطب بیشتری را جذب میکند؛ من در یک جستجوی اینترنتی 60 گرایش را در این رشته پیدا كردم و ما میتوانیم در این حوزه با استفاده از این فرصت براي دانش آموختگان فرصتهای شغلی خوبی فراهم کنیم.
عصمت مومنی، مدیر گروه کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از این نشست با بيان اینکه در کتابداری نیاز به فکر خلاق داریم، گفت: فکر خلاق به رقابت نیاز دارد. اکنون در سایر کشورها انجمنهای متعددی در کتابداری داریم اما در ایران تنها یک انجمن وجود دارد؛ بنابراین انجمنهای متعدد رقابت ایجاد کرده و علم تولید میکنند.
وی افزود: نکته دیگر فاصله زیاد آموزش و اجرای کتابداری است؛ فارغالتحصیلان کتابداری نسبت به دانش خود اجرای ضعیفی دارند و این موضوع باید آسیبشناسی شود.
وی تصریح کرد: آنچه در رشته کتابداری تدریس میشود با نیاز جامعه تفاوت دارد و شاید بتوان با برگزاری کارگاههای آموزشی این خلاء را پر کرد.
دروس كتابداري كاربردي شود
مژده سلاجقه، مدیر گروه کتابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز بر کاربردی شدن دروس كتابداري تأکید کرد و گفت: کتابداری بین رشتهاي است و همه رشتهها به دانش ما نیاز دارند اما این نياز احساس نشده است.
وی افزود: در كرمان با وجود اينكه تمام سعی خود را در آموزش به كار ميگيريم، کتابخانههای عمومی و دانشگاهی از ما دور هستند و ارتباطی با ما ندارند.
سلاجقه تصریح کرد: باید پراکندگی در این حوزه جمع شود تا همافزایی وجود داشته باشد. الان دروس قدیمی است و نيازمند بازنگري.
چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱
نظر شما