چهارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
پرونده «روانشناسي دين» گشوده ماند

يكصد و شصت و نهمين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي «كتاب ماه دين»(بخش دوم پرونده‌اي براي روانشناسي دين) به سردبيري دكتر سيدهدايت جليلي از سوي خانه كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين شماره ماهنامه در قالب نشست، معرفي و بررسي و نقد كتاب، روايت رويدادها نظير خبر و گزارش را براي اطلاع پژوهشگران ديني به ارمغان آورده است.

دكتر سيدهدايت جليلي در سرآغاز اين شماره ماهنامه با عنوان «بازخواني رسالت» مي‌نويسد: «خواننده گرامي کتاب ماه دين مکرر ديده است که بر تارک اين نشريه اين عبارت خورده است: "ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد کتاب". اين عبارت بيانگر هويت و رسالت نشريه است. تلقي رايج از عبارت مذکور اين است که اين نشريه به معرفي و نقد کتاب‌هايي مي‌پردازد که در قلمرو موضوعات ديني توليد و نشر يافته‌اند. اين بدان معناست که کار اين نشريه جنبه پسيني دارد و مسبوق به توليد و نشر کتب ديني است. ديگر اين که اين نشريه نگاهي بيروني به صحنه نشر ديني دارد و خود، نه رسالت نشر ديني دارد و نه در عرض نشرهاي ديني است. تفاوت اين نشريه با ساير مجله‌هايي که در ساحت مباحث ديني و دين‌پژوهي گام مي‌زنند، در همين نکته نهفته است و از همين روست که کتاب ماه دين از پذيرش و درج مقالات ديني و دين‌پژوهي معذور است.
اين تلقي گرچه درست است اما مي‌توان تلقي موسّعي از آن داشت. منظورم اين نيست که فاصله و فرق خود را با ديگر نشريات ديني بزداييم؛ مي‌خواهم اين نکته را بگويم که اولا، نگاه ما به عبارت "اطلاع‌رساني و نقد کتاب" نگاهي جزءنگرانه است. بدين معنا که در پي معرفي و نقد اين يا آن کتاب منتشر شده هستيم؛ در حالي که نگاه کل‌نگرانه و جريان‌شناسانه هم بايد داشت. اين که سمت و سوي نشر کتب ديني چگونه است؟ کاستي‌ها و کفايت‌ها در اين عرصه کدامند؟ وضعيت نشر ديني از حيث کمي و کيفي چگونه است؟ توليدات ديني با کدام نيازسنجي‌ها صورت مي‌پذيرد؟ جريان‌ها و گرايش‌ها در عرصه چه وضعيتي دارند؟ توليدات ديني با کدام آسيب‌ها و موانع دست به گريبان است؟ بازار کتاب ديني از حيث اقتصادي چگونه است و چه ميزان با استقبال رو‌به‌روست؟ و پرسش‌هايي از اين دست، آنگاه قابليت طرح در کتاب ماه دين خواهند يافت که به نگاه کل‌نگر هم مجال و ميدان دهيم و بر بام صحنه نشر و توليد کتب ديني بايستيم و اين صحنه را رصد کنيم.
نکته ديگري که در نگاه نصيب ما خواهد شد اين است نگاه خود را صرفا به «هست‌ها» معطوف نکنيم، بلکه از «نيست‌ها» نيز پرده برداريم و از خود بپرسيم جاي چه موضوعات و مباحثي در صحنه نشر ديني خالي است؟ خلاها و حفره‌هاي نشر ديني کدامند؟ اين کار از رهگذر رصد کردن صحنه‌هاي نشر ديني غير فارسي و طرح بايسته‌ها امکان پذير است.» 

نقد و بررسي کتاب درس نامه آيات الاحکام جزايي، موضوع نشست اين شماره ماهنامه است.

دين در آراء و انديشه روان‌شناسان(رحيم رابط)، نگاهي به کتاب درآمدي بر روان‌شناسي و دين(مهدي ابراهيمي)، نگاهي به کتاب روان‌شناسي دين براساس رويکرد تجربي(مهران رضايي)، بررسي تحليلي کتاب تنوع دين در روزگار ما؛ ديدار تيلور با ويليام جيمز(مجيد کمالي)، بررسي کتاب دلبستگي، تکامل و روان‌شناسي دين(مستانه فرنام)، نقد و بررسي کتاب روان درماني و مشاوره با مسلمانان(معصومه آقايي) و درآمدي کوتاه به روان‌شناسي دين(بررسي: آزاده رحيمي) عناوين مطالبي‌اند كه در بخش پرونده روانشناسي دين درج شده‌اند.

در بخش «بررسي كتاب» اين كتاب‌ها نقد و بررسي شده‌اند: رنگ تاويل؛ درنگي در آخرين کتاب‌هاي هانري کرين در زبان فارسي(سيدمسعود رضوي)، نقدي بر كتاب درآمدي بر تصوف و عرفان اسلامي(كامران قره‌گزلي)، درباره مجموعه سلسله المختارات من نصوص التفسير المستنبط(محمود هدايت‌افزا)، نگاهي به کتاب مقدمه‌اي بر پژوهش دين عاميانه(ميثم رياحي)، بررسي کتاب رستاخيز جسم در يهوديت و مسيحيت نخستين(آمنه علي‌جان‌زاده)، نقد و بررسي کتاب پيشينه تاريخي گفت‌وگوي اسلام و مسيحيت با تاکيد بر ديدگاه شيعه و کاتوليک(رضا صفري)، نگاهي به مجموعه آيات‌الاحکام في جواهرالکلام.

در بخش «نقد نقد» هم پاسخي به «نقدي بر کتاب پيدايي انديشه سياسي عرفاني در ايران»(مهدي فدايي) مورد نقد و بررسي قرار گرفته است.

يكصد و شصت و نهمين شماره ماهنامه «كتاب ماه دين» ويژه پرونده‌اي براي روانشناسي دين(2) در 136 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط