یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۰
پديده‌شناسي دين در تازه‌ترين شماره كتاب ماه دين

يكصد و پنجاه و هشتمين شماره ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب با عنوان «كتاب ماه دين» به سردبيري سيدهدايت جليلي از سوي خانه كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين شماره ماهنامه، در قالب نشست، معرفي و بررسي و نقد كتاب، روايت رويدادها از قبيل خبر و گزارش را براي اطلاع پژوهشگران ديني به نظاره نشسته است.

سيدهدايت جليلي در سرآغاز اين شماره ماهنامه با عنوان «بسان دو پنجره» مي‌نويسد: «اين شماره از كتاب ماه دين، با دو دست خود، دو بسته ويژه را براي خوانندگانش پيشكش آورده است: بسته نخست از مطالب، گرد پديده‌شناسي دين مي‌گردد.
آنها كه با سپهر مباحث ديني و دين‌پژوهي سروكار دارند، نيك مي‌دانند كه اين موضوع در ديار ما آنقدر غريب است كه نگاشته‌هاي پارسي در اين باب به عدد انگشتان يك دست نمي‌رسد؛ اين در حالي است كه پديده‌شناسي دين يكي از اضلاع مهم دين‌شناسي و فلسفه دين در روزگار ماست. باشد آن چه كه در اين شماره و شماره آتي تقديم مي‌كنيم، گامي آغازين براي رونق بخشيدن به پديده شناسي دين در ميان ما شود.
بسته دوم: به بهانه درگذشت "محمد اركون" سامان يافته است. اركون سومين متفكر مهمي است كه جهان عرب در فاصله چند ماه از دست مي‌دهد. براي نگارنده اين سوال هم‌چنان مطرح است كه چرا و چگونه است كه ما از دنياي انديشگي جهان عرب كه با ما در داشته‌ها، نداشته‌ها، مساله‌ها و دغدغه‌ها، مشتركات بسياري دارد، چندان خبر نداريم. سهل است، در پي خبر گرفتن هم نيستيم؛ و اين در حالي است كه مدام و سيري‌ناپذير چشم به خروجي‌هاي سرزميني دوختيم كه بسا مساله‌ها و دغدغه‌هايش فرسنگ‌ها فاصله با ما دارد؟! باري، دست‌كم مرگ متفكران مسلمان عرب، فرصت و بهانه‌اي مي‌شود كه رهاورد يك عمر كوشش فكري آنان را در صفحاتي چند مرور و نقد بنشينيم.
شايد بتوان گفت اين دو بسته از مطالب، بسان دو پنجره‌اند گشوده به عرصه نو و كمتر شناخته شده براي ما.»

در بخش نشست اين شماره مجله، دو گزارش درج شده است. نخست، گزارشی از نشست نقد و بررسي كتاب «رهيافت‌هايي به قرآن‌كريم»، با حضور اميد حدايق؛ كارشناس قرآني و پژوهشگر حوزه فلسفه و كلام، و با دبيري دكتر بخشعلي قنبري؛ نويسنده و كارشناس اديان، كه در سراي اهل قلم برگزار شد. 

در مطلع آغازین این نشست آمده است: «تفسير و علوم قرآني در طول چهارده قرن گذشته، اصول، روش‌ها، گرايش‌ها و نتايج متفاوت و متنوعي را به خود ديده است. اگرچه تلاش‌هاي جديد براي فهم قرآن نيز در كل مبتني بر همين سنت كهن بوده است، اما در چند دهه اخير، برخي كوشيده‌اند تا با گستراندن قلمرو بحث و با بهره‌مندي از بينش‌هاي حاصل از مطالعه تاريخ، عهدين و نقد ادبي رهيافت‌هايي جديد را پيش روي اهل تحقيق قرار دهند.
كتاب رهيافت‌هايي به قرآن شامل سيزده مقاله از محققان سرشناس مسلمان و غير مسلمان در حوزه مطالعات قرآني و اسلامي است كه نمايي كلي از اهداف، روش‌ها وموضوعات پژوهش را در دوره حاضر ترسيم مي‌كند. رويكرد همه نويسندگان مقاله‌ها، علمي و انتقادي است و همچنين فهرست مفصل منابع انتهاي كتاب براي استادان و دانشجويان رشته‌هاي مرتبط قابل استفاده و ارزشمند است. اين كتاب، علاوه بر متخصصان و علاقه‌مندان به مطالعات قرآني، براي محققان حوزه مطالعات تطبيقي اديان و نيز خوانندگان علاقه‌مند به مطالعات اسلامي، جذاب و سودمند خواهد بود.»

نشست دوم نيز گزارشي از نشست جستاري در تفسير طبري است .
این شماره ماهنامه، دو پرونده تخصصی هم دارد که در پرونده نخست، پديدارشناسي دين(بخش نخست) كه شامل «درباره پرونده پديده‌شناسي دين. خاستگاه، ماهيت و آينده پديده‌شناسي دين (توماس ريبا، ترجمه و تلخيص: ابوالفضل مسلمي)، ميرچا الياده، جوزف كيتاگاوا (ترجمه كامبيز پورتاجي)، پديده‌شناسي پديدارشناسي دين، نقد و بررسي كتاب پديدارشناسي دين (محمود خاتمي، سهراب ملكي)، نقد و بررسي كتاب راهنماي پديده‌شناسي دين (اثري از جميز كاكس، محسن نريماني)، پديده‌شناسي پديدارشناسي حقيقت دين، ويراسته دانيل گوريير (نقد و بررسي از: بهنام آقايي)، بازگشت به خود دين به عنوان يك پديده، نقد كتاب به سوي خود چيزها، گفتارهايي درباره گفتمان و كاركرد پديده‌شناسي دين (جهان پورآقايي)» است. 

در دومین پرونده كه با عنوان «رويكردهاي انتقادي به آرا و انديشه‌هاي محمد اركون» به چاپ رسيده، این عناوین به چشم می‌خورند: بازخواني پروژه انديشه محمد اركون. اركون در قياس با جابري و ابوزيد (حسن انصاري قمي)، محمد اركون و روش زبان‌شناختي انتقادي (بوعود احمد، مترجم: علي علي محمدي)، قرائت متن ديني از نظر محمد اركون، نگاهي به كتاب قراءة النص الديني عند محمد اركون. محمد اركون: متحير ميان تمدن شرق و غرب؟ نقد و بررسي كتاب العقل بين التاريخ و الوحي (اثر محمد المزوقي)، كتاب شناسي آثار محمد اركون.

در بخش «بررسي كتاب» كتاب‌هاي ذيل مورد نقد و بررسي قرار گرفته‌اند: معرفي و نقد كتاب فرهنگ اعلام علوم عقلي اسلامي (جواد پورروستايي)، پيوستگي دين، عرفان و فلسفه در آثار ملاصدرا، بررسي كتاب شهود عقلاني و دليل در فلسفه ملاصدرا (جميز موريس، برگردان فارسي: مرضيه سليماني).

در بخش جستار، نگاهي به زندگي و آثار تاج‌الدين حسين خوارزمي (مهران نيكخواه) شده است.

يكصد و پنجاه و هشتمين شماره ماهنامه «كتاب ماه دين» در 136 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط