سه‌شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت برپا مي‌شود

مسوول دبیرخانه هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با اشاره به اين كه اين همايش دو روزه 12 و 13 تير سال 91 برگزار خواهد شد، عنوان كرد: به دليل آن كه هنر يكي از مهمترين ابزار انتقال مفاهيم و دانش‌هاست، موضوع هشتمين دوره اين همايش «هنر زمینه‌ساز؛ راهبردها و راهکارها» تعيين شده است.-

حجت‌الاسلام سید محمدعلي موسوي‌نسب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: نتيجه هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت مانند ادوار گذشته در سه جلد مكتوب به عنوان مقالات برتر و معرفي كتاب‌هاي برتري كه به عنوان منبع استفاده شده‌اند، از سوي موسسه «آينده روشن» منتشر خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين كه عموم محققان و پژوهشگران حوزه مهدويت تا ابتداي خرداد 91 فرصت دارند مقالات خود را به دبيرخانه اين همايش ارسال كنند، پايگاه اينترنتي http://www.mahdaviat-conference.com را به عنوان منبعي براي اطلاعات بيشتر علاقه‌مندان و ارتباط آنان با اين دبيرخانه ياد كرد و گفت: محققان مي‌توانند با مراجعه به اين پايگاه خبري از موضوعات و محورهاي همايش، شرايط نگارش و ارسال مقالات با جزييات بيشتري آگاه شوند.

سرپرست معاونت بین‌الملل موسسه آینده روشن درباره تاثير اين همايش در توسعه مكتوبات علمي و پژوهشي عرصه مهدويت و انديشه انتظار موعود گفت: به نظر مي‌رسد اين همايش از جمله برنامه‌هايي است كه توانسته جايگاه اصلي خود را در جامعه بيابد و نقش انديشه مهدويت را در عرصه‌هاي گوناگون اجتماعي و ساختارهاي متفاوت بازگو كند.

وي يكي از دستاوردهاي همايش بين‌المللي دكترين مهدويت را دروني ‌ساختن اين انديشه در فرهنگ ديني ياد كرد و گفت: ما كه جامعه‌اي شيعي و منتظريم، بايد با رسيدن به ايده‌آل‌ها، زمينه ظهور منجي را فراهم سازيم.

موسوي‌نسب در پاسخ به اين پرسش كه «چرا همايش سال 91 با محور موضوع هنر برگزار مي‌شود؟» عنوان كرد: از اهميت و توانمندي‌هاي هنر با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري نبايد غافل شويم، چرا كه هنر، بهترين زبان و ادبيات در ارايه مفاهيم گوناگون است و مي‌توانيم مباحث مرتبط با فرهنگ و انديشه مهدويت را از اين طريق به جامعه القا كنيم. همچنان كه در ساخت سريال‌ها و فيلم‌هاي سينمايي گوناگون به ويژه در برنامه‌هايي كه درباره پيامبران گذشته ساخته مي‌شوند، مردم با موضوعاتي آشنا مي‌شوند كه از قبل آگاهي‌هاي دقيقي درباره آنها نداشتند. آنان با استفاده از اين ابزار ارتباط مناسبي با اين مضامين برقرار مي‌كنند.

وي ادامه داد: هنر قابليت‌هاي فراواني دارد كه با توسعه كاربردهاي آن در جامعه كنوني مي‌توانيم مفاهيم متعدد و عميقي را به اجتماعات گوناگون القا كنيم. از اين روز لازم است هنرمندان عرصه‌هاي گوناگون را به توليد دستاوردهايي در راستاي مباحث و الزامات زمينه‌ساز سوق دهيم.

مسوول دبیرخانه هشتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در پاسخ به اين سوال كه «آيا در اين همايش جايگاهي براي رقابت هنرمندان عرصه‌هاي مختلف در نظر گرفته شده است؟» گفت: رويكرد اين همايش بر مبناي مباحث نظري و پژوهشي استوار است. با وجود آن كه كارهاي عملي خوبي نيز در اين زمينه شكل گرفته‌اند اما اين همايش تنها به بررسي آرا، دستاوردها و پژوهش‌هاي نظري مي‌پردازد و مي‌كوشد هر سال از مقالات پژوهشي برتر تجليل كند.

وي انتشار مقالات و پژوهش‌هاي برگزيده همايش بین‌المللی دکترین مهدویت در مجله علمي ـ پژوهشي «مشرق موعود» را از ديگر امتيازات و انگيزه‌هايي ياد كرد كه محققان در اين عرصه از رقابت‌هاي تحقيقي، به آن دست خواهند يافت.
 
موسوي‌نسب يادآور شد: از جمله موضوعات محورهاي چهارگانه اين همايش مي‌توان به «شاخص‌های هنر زمینه‌ساز»، «جایگاه ادبیات مقاومت در هنر زمینه‏ساز»، «کارکردها و آسیب‌های هنر زمینه‏ساز»، «هنرهای نمایشی(تئاتر و سینما) و موعودگرایی»، «شعر و موعودگرایی»، «بررسی نظری هنر موسیقایی و موعودگرایی»، «تحلیل اسطوره‏ها و کهن الگوها در گفتمان هنر موعود» و «بررسی تاریخی درون‌مایه منجی‏گرایی در تاریخ هنر» اشاره كرد.

موسسه آینده روشن هشتمین همایش بین‏المللی دکترین مهدویت را 12 و 13 تير ماه سال 91 با موضوع «راهبردها و راهکاری هنر زمینه‏ساز» برگزار مي‌كند. دبیرخانه همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در قم، خیابان صفائیه، کوچه 25، پلاک 27 قرار دارد و علاقه‌مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره 5 - 7833714 ـ 0251 تماس بگيرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط