یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۱
توليد محتواي الكترونيك به معناي بازتوليد كتاب كاغذي نيست

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در نشست خبري پنجمين جشنواره توليد و حمايت از پديدآورندگان محتواي الكترونيكي اظهار كرد: توليد محتواي الكترونيك به معناي بازتوليد كتاب كاغذي به شكل الكترونيك نيست. در اين فرايند بايد چيزي به مطالب كتاب افزوده شود و فعاليت توليد اين محتوا با كار دسته‌جمعي و خلاقيت همراه باشد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست خبري پنجمين جشنواره توليد و حمايت از پديدآورندگان محتواي الكترونيكي امروز (يكشنبه، 29 آبان‌ماه) در سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي با حضور معاون وزير و رييس اين سازمان و جمعي از نمايندگان رسانه‌هاي جمعي برگزار شد.

در اين نشست حجت‌الاسلام محي‌الدين بهرام‌محمديان، رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، هدف از برگزاري اين جشنواره را ترويج فرهنگ توليد و استفاده محتواي الكترونيكي در فرايند ياددهي و يادگيري در كنار كتاب دانست و اظهار اميدواري كرد كه شاخص‌هاي اين فعاليت بهبود يابند.

وي درباره تعداد آثار ارسال شده به دبيرخانه اين جشنواره توضيح داد: در نخستين مرحله تعداد 68 هزار و 354 اثر به ادارات كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي مختلف ارسال شدند و از اين تعداد 33 هزار و 628 اثر به مرحله بعدي راه يافتند. در غربال‌گري نخستين، 23 هزار اثر در ميدان رقابت باقي ماندند و پس از داوري‌هاي مرحله بعد، 5 هزار و 66 اثر وارد مرحله كشوري شدند. امسال شاخص‌ها حرفه‌اي‌تر و داوري‌ها را سخت‌گيرانه‌تر بودند اما با اين وجود، تعداد آثار ارسالي نسبت به نخستين دوره جشنواره هزار برابر و نسبت به سال گذشته، هفت برابر شد.

وي ادامه داد: 138 اثر برگزيده اين جشنواره در نخستين روز آذرماه در 9 بخش مختلف تجليل مي‌شوند. 36 اثر تنديس طلا، 33 اثر تنديس نقره و 69 اثر تنديس برنز را به دست آورده‌اند.

بهرام‌محمديان درباره فرايند توليد محتواي الكترونيك گفت: توليد محتواي الكترونيك به اين معنا نيست كه كتاب كاغذي را به شكل الكترونيك در اختيار دانش‌آموز و معلمان قرار دهيم بلكه در اين فرايند بايد چيزي به مطالب كتاب افزوده و فعاليت توليد اين محتوا با كار دسته‌جمعي و خلاقيت همراه شود.

معاون وزير آموزش و پرورش از ارسال بسته‌هاي نرم‌افزاري به مدارس سراسر كشور خبر داد و افزود: امسال در كنار برخي از كتاب‌هاي‌ درسي، نرم‌افزارهايي را در اختيار مدارس قرار داده‌ايم. به عنوان مثال، براي علوم پايه‌ اول ابتدايي تعداد چهار حلقه لوح فشرده «دي.‌وي.‌دي» براي استفاده دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها و همچنين معلمان طراحي شده است.

وي درباره كتاب‌هاي گويا كه امسال در مدارس سراسر كشور توزيع شده‌اند، گفت: كتاب‌هاي گويا متن‌هاي خواندني كتاب‌هاي درسي را به صورت «خوانش معيار» در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهند. اين كتاب‌ها در قالب فايل‌هاي شنيداري توليد و به مدرسه‌هاي سراسر كشور ارسال شده‌اند. در مقاطع ابتدايي و راهنمايي براي هر پايه يك كتاب گويا و در مقطع دبيرستان، دو كتاب گويا تهيه شده است.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي ادامه داد: برنامه پنج ساله آموزش و پرورش به سمتي پيش مي‌رود كه محتواي الكترونيك به عنوان بخشي از پازل آموزش تبديل شود. در اين صورت است كه كتاب از نقش پشتيباني بيرون مي‌آيد و در كنار كتاب درسي قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها