به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آتشپرور درباره اين اثر پژوهشي توضيح داد: در اين كار محور اصلي مقالههايم ساخت داستاني ترانههاي خيام است. رباعي كه قالب برگزيده خيام است، موجزترين قالب شعر فارسي است و خيام هم در اين راستا از موجزگويي هنرمندانهاي در داستانگويي استفاده كرده است.
وي افزود: يكي از مهمترين شاخصههاي تكنيكي داستانپردازي خيام، توجه او به تناوب و مساله گردش زمين به دور خورشيد است. وي اين تناوب را البته در راستاي تكامل ميداند و نه تكرار.
اين داستاننويس خراساني در ادامه با اشاره به بخش ناتمام كتابش كه استخراج واژگان در آثار و ترانههاي خيام است، گفت: خيام با منطق و رياضيات سر و كار داشت و از پرگويي و زيادهگويي به دور بود. او كمتر در آثارش واژگان را تكرار كرده است و كلمات شعرياش را حساب شده گزينش ميكرده است.
نويسنده «ماهي در باد» همچنين اضافه كرد: خيام با وجود آنهمه موجزگويي در روايتها و ترانههايش، مهمترين و پيچيدهترين مسايل بشر را طرح كرده است و توانسته در دوران ما با بزرگان ادبيات ايران و جهان رقابت كند.
آتشپرور همچنين گفت: خيام شاعر و اديبي است كه به نگاه مدرن داستاني امروز پاسخ ميدهد. در آثار او شاخصه هاي مدرن قابل تحليلاند و اشيا، زبان و روح دارند. یکی از بزرگان ادبيات معاصر ما بهترين سالهاي خلق و نوشتن خود را صرف پژوهش روي آثار خيام كرده و بهرههاي فراواني از اين آثار برده است.
نويسنده «خيابان بهار» تصريح كرد: هر رباعي خيام بين 19 تا 25 واژه دارد. فهرست واژگان ترانههاي خيام كه وي آنها را بسيار حساب شده و اغلب كمتكرار به كار ميبرده است نيز در بخش پاياني اين كتاب به چاپ خواهد رسيد.
آتشپرور همچنين رماني 500 صفحهای آماده انتشار دارد كه به احتمال زياد آن را به نشر گلآذين خواهد سپرد.
«خوابگرد و داستانهای دیگر»، «اندوه» (مجموعه داستان)، «خیابان بهار آبی بود»(رمان) و «ماهی در باد» (مجموعه داستان 1389) از جمله آثار منتشر شده آتشپرورند.
یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴
نظر شما