شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
آشنای قاسمی: رویکرد «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» آموزشی و پژوهشی است/ ترجمه کتابی جدید در حوزه مهندسی

فرامرز آشنای‌ قاسمی، رئیس انتشارات و نشریات علمی ـ پژوهشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به انتشار کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» در بیان ویژگی‌های آن گفت: رویکرد آموزشی و پژوهشی دو ویژگی‌‌های مطرح این کتاب است.

دکتر فرامرز آشنای‌ قاسمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره انتشار کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» اظهار کرد: این کتاب شامل مباحث گسترده و متنوع حوزه مکانیک شوک و ضربه است و به‌عنوان یک کتاب مرجع، مخاطب را به درک و شناخت مناسب از موضوع یاری می‌رساند.

رئیس انتشارات و نشریات علمی ـ پژوهشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افزود: بهبود وضع منابع آموزشی و صنعتی مربوط به این حوزه در کشور هدف اصلی از انتشار این کتاب است. ترجمه و انتشار این منبع در قالب یک کتاب کم حجم فرآیند دشواری است. مهندس سعید شیری، دانش‌آموخته مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مکانیک در ترجمه این اثر با من همکاری داشت.   
 
وی با اشاره به کاربرد کتاب برای مخاطبان افزود: علاوه بر دانشجویان، مهندسان، محققان و افراد فعال در رشته‌های مهندسی نظیر معدن، عمران، مواد، هوافضا، هسته‌ای و خودرو نیز می‌توانند در جنبه‌های مکانیکی رشته تحصیلی خود از کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» بهره‌مند شوند. دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی به‌عنوان مخاطبان اصلی این کتاب تعریف شده‌اند اما دانشجویان مقطع کارشناسی نیز می‌توانند از فصل‌های اولیه این کتاب در درس‌هایی نظیر ارتعاشات استفاده کنند.  
 
آشنای قاسمی در تشریح دیگر ویژگی‌های کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» ادامه داد: در بیان دقیق‌تر ویژگی‌‌های کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» می‌توان به سه بُعد آموزشی،‌ پژوهشی، کاربردی آن اشاره کرد. در بُعد آموزشی، تعداد مثال‌ها و تمرین‌ها طیف بسیار وسیعی از مطالب را پوشش می‌دهند. از منظر پژوهشی نیز این کتاب به علاقه‌مندان تحقیق در زمینه‌های شوک، ضربه، انفجار اطلاعات مناسب و مفیدی را مطرح کرده است. رویکرد صرفا تئوری محتوای کتاب‌های دانشگاهی از‌ جمله موارد شکایت دانشجویان به حساب می‌آید بنابراین در این کتاب، اصول نظری به‌صورت مختصر و مفید ارائه شده‌ و جنبه کاربردی آن‌ها نیز در بیشتر موارد بحث شده است.  
 
مترجم کتاب «فیزیک، مکانیک» درباره قابلیت استفاده از این کتاب در صنعت گفت: با توجه به سابقه گریگوری زولازینسکی در مقام مولف، در حوزه‌های مختلف و متنوع نظیر راه‌آهن، هوا فضا، نیروگاه، مکانیک سنگ و بخش‌های نظامی این کتاب در بُعد صنعتی نیز کاربردی است با این حال به‌نظر می‌‌رسد که فعالان حوزه صنایع دفاعی مخاطبان جدی‌‌تر این مباحث هستند.

بنابراین مهندسان و افراد فعال در صنایع دفاعی، نظامی و دانشگاه‌های فعال در این زمینه نظیر دانشگاه‌های امام‌ حسین(ع) مالک‌اشتر یا امام علی(ع) می‌توانند بهره تخصصی‌تری از کتاب ببرند. کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» یک رویکرد کاربردی نسبت به موضوعات آموزشی دارد و علاوه بر فضاهای آموزشی می‌تواند در صنایع مختلف نیز استفاده شود.   
 
مترجم کتاب «ضربه بر روی سازه‌های کامپوزیتی» و «دینامیک ماشین» با اشاره به مشکلات ترجمه کتاب‌های مهندسی اظهار کرد: یکی از مشکلات در حوزه مهندسی، وجود معادل‌های مختلف و نامتناسب برای واژگان است، به‌طوری که بسیاری از واژگان از‌جمله «سِفتی» و «سَختی» به غلط به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند. برای رفع این مسائل واژه‌نامه‌‌ای در انتهای کتاب برای واژگان فنی تدوین شده است. علاوه براین اشکالات نسخه اصلی کتاب نیز شناسایی و رفع شده است.           
 
وی درباره اهمیت و انگیزه نشر کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» ادامه داد: مباحث گسترده و متنوع این حوزه شاید شائبه وجود منابع و مراجع متعدد را به وجود آورد، اما کتاب‌های تألیفی این حوزه حتی در سطح جهان نسبت به اهمیت آن بسیار محدود است و بیشتر منابع به‌صورت پراکنده و از مقالات منتشر شده در اختیار محققان قرار دارد. حتی تعداد کتاب‌‌های ترجمه و تالیف در این حوزه در داخل کشور شاید از تعداد انگشتان یک دست نیز کمتر باشد. بنابراین محدودیت منابع موجود در زمینه مکانیک، شوک و ضربه، لزوم نشر آثار در این حوزه را بیش از پیش ایجاب می‌کند.

نخستین چاپ کتاب «مکانیک کاربردی شوک و ضربه» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 600 صفحه، به بهای 40 هزار تومان از سوی  انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها