سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷
بررسی تحول تاریخی مفهوم زیبایی در جدیدترین تالیف فرشید ابراهیمیان/ «چشماتو ببند و به انگلستان فکر کن» در راه انتشار

«نظریات برجسته زیبایی‌شناسی از افلاطون تا نیچه» نوشته فرشید ابراهیمیان از سوی موسسه متن منتشر می‌شود. ابراهیمیان در این کتاب سیر تحول تاریخی مفهوم زیبایی را از منظر فیلسوفان برجسته تاریخ از دوران افلاطون تا نیچه بررسی کرده است.

فرشید ابراهیمیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: «نظریات برجسته زیبایی‌شناسی از افلاطون تا نیچه» عنوان تازه‌ترین کتاب تالیفی من است که زمستان امسال (1394) از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها می‌شود. در هر بخش این کتاب ابتدا بنیان‌های فلسفی هر اندیشمند شرح شده و بعد نظریات زیبایی‌شناسی‌اش بررسی می‌شود.

وی افزود: در حدود 12 سال است که در دانشکده‌های مختلف هنری به تدریس زیبایی‌شناسی اشتغال دارم. در طی این مدت بارها به این نتیجه رسیدم که باید برای دانشجویانم کتابی درباره سیر تحول مفهوم زیبایی از افلاطون تا ژاک دریدا، به زبانی ساده تالیف کنم.

ابراهیمیان ادامه داد: این کتاب نخستین جلد از یک مجموعه سه جلدی است. مجلدات دوم و سوم این مجموعه نیز به ترتیب «نظریات برجسته زیبایی شناسی از نیچه تا سارتر» و «نظریات برجسته زیبایی شناسی از سارتر تا دریدا» نام دارند.

این مدرس تئاتر همچنین به ترجمه کتاب دیگری نیز اشاره کرد و گفت: به تازگی ترجمه نمایشنامه کمدی «چشماتو ببند و به انگلستان فکر کن» نوشته آنتونین ماریوست را به همراه همسرم لیلی عمرانی، به پایان بردم. به دلیل آنکه دیالوگ‌های این نمایشنامه ممکن بود برای مخاطبان ایرانی چندان قابل درک نباشد، ما با وفاداری به متن اصلی، دیالوگ‌ها را منطبق با شرایط اجتماعی ایران بازنویسی کردیم. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت این اثر برای مخاطبان ایرانی دراماتورژی شده است.

فرشید ابراهیمیان دارای مدرک دکترای هنرشناسی از آمستردام، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و مترجم، کارگردان و مدرس تئاتر است.

«بررسی آثار پینتر» مارتین اسلین، «سنت و احیا» ژیلبر دوبوشه، «نقد تئاتر» ایروینگ واردل و «نقدی بر کمدی‌های اولیه شکسپیر» درک تراوسی، نام تعدادی از ترجمه‌های منتشر شده ابراهیمیان (همه با همکاری لیلی عمرانی) است.

«زیبایی‌شناسی و سیاست» شامل مجموعه مقالاتی از اندیشمندان مکتب فرانکفورت (والتر بنیامین، ارنست بلوخ، تئودور آدورنو و...) نیز نام کتابی است که سال گذشته با ترجمه ابراهیمیان از سوی انتشارات سوره مهر روانه کتابفروشی‌ها شده بود.

همچنین کتاب‌های «مجموعه مقالات هنر و ماورا» و «نقد تئاتر از نظر تا عمل» نیز برخی آثار تالیفی منتشر شده ابراهیمیان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها