چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
مدیر کتابخانه ملک: کتابداری امانت کتاب نیست، مهارت اطلاع‌رسانی و علم دانش‌شناسی است

مدیر کتابخانه ملک معتقد است برخلاف نظر عموم مردم ایران که کتابداری را به حفاظت و امانت دادن کتاب‌ها منحصر می‌دانند، کتابدار قرار است صاحب علم و تفکر و حلقه واسطی برای تولید علم و عرضه یافته‌های علمی باشد.

سید محمد مجتبی حسینی، مدیر موزه و کتابخانه ملک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت کتابداری در کشور عنوان کرد: متأسفانه بیشتر افرادی که درباره کتابداری صحبت می‌کنند، محوریت صحبت خود را به حفاظت و امانت دادن کتاب‌ها قرار می‌دهند این در حالی است که امروزه در تمام دنیا واژه کتابداری را همراه با پیشوند اطلاع‌رسانی و دانش‌شناسی می‌شناسند زیرا کتابدار قرار است صاحب علم و تفکر  و حلقه واسطی برای تولید علم و عرضه یافته‌های علمی باشد.

حسینی ادامه داد: این تفکر درباره موزه‌داری هم وجود دارد، که این حرفه را همانند کتابداری محدود به حفاظت فیزیکی از آثار می‌دانند، درحالی‌که امروزه موزه‌های دنیا از شئ‌محور بودن به دانش‌محور بودن تبدیل شده‌اند؛ مانند افتتاح کتابخانه‌های بدون کتاب و همچنین موزه‌های بدون اشیاء تاریخی که اتفاقاً در آنها نقش پر رنگ کتابداران و موزه‌داران دیده می‌شود.

وی با اشاره بر لزوم پویایی بیشتر در کتابخانه‌ها، اظهار کرد: رشته کتابداری به دلیل این‌که در یک حوزه بین‌رشته‌ای قرار گرفته، برای فعالیت بهتر و پویاتر نیازمند «خلاقیت» است؛ به شدت احساس می‌کنم که این پتانسیل در دل و جان رشته کتابداری وجود دارد و این خلاقیت می‌تواند باعث حرکت کتابخانه‌ها به سمت مخاطب شود و رفته‌رفته با روشن‌تر شدن نقش اجتماعی و شهروندی کتابداران، به تشکیل انجمن‌های صنفی آنها منجر شود.

مدیر موزه و کتابخانه ملک با اشاره به مشکلات فیزیکی این کتابخانه، در تشریح ابتکارات صورت گرفته در این مکان گفت: کتابخانه ملک در حدود پنج سال گذشته گرفتار ایراد بزرگی در کالبد فیزیکی کتابخانه شده است، به‌طوری که این موضوع، پیش‌نیاز هر اقدام فرهنگی در کتابخانه و مانعی برای اجرایی کردن طرح‌های فرهنگی ما بود. اصلاح در معماری بنای کتابخانه از پنج سال پیش آغاز شده که تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

حسینی افزود: در این مدت سعی کردیم با به‌کارگیری خلاقیت‌ها و تکنیک‌هایی از تعطیلی کتابخانه جلوگیری کنیم تا ضمن ساخت و ساز بنا به ارائه خدمات کتابخانه‌ای بپردازیم و اتفاقاً در همین دوران موفق شدیم طی سه سال بخش عمده‌ای از منابع کتابخانه را شامل 19 هزار نسخه خطی و 10 هزار کتاب چاپ سنگی و سربی را اسکن کنیم.

وی در تشریح سایر فعالیت‌های صورت گرفته در پنج سال گذشته گفت: در همین زمان گنجینه مطبوعات کتابخانه به سامان شد، توانستیم مخازن استانداردی با رعایت تمام استانداردهای کتابخانه‌ای و موزه‌ای در جهان را فراهم کنیم، کتابخانه دیجیتال و تالار محققان را راه‌اندازی کردیم، 40 کتاب خطی را با سرمایه‌گذاری شخصی بازنشر و جلد 14 فهرست نسخه‌های خطی را به چاپ رساندیم، فهرست 14 جلدی نسخه‌های خطی را تبدیل به نرم‌افزار کردیم و ماهانه به‌طور میانگین دو نمایشگاه بر پایه معرفی کتاب‌ها و نسخه‌های خطی برگزار کرده‌ایم.

 حسینی افزود: فضای سالن کتابخانه اکنون حدود 300 متر مربع است که در ادامه طرح اصلاح وضعیت معماری در ماه آینده به 1470 متر مربع افزایش پیدا می‌کند که در مراسمی افتتاح خواهد شد؛ همچنین به زودی پرتال کتابخانه ملک بر اساس تغییرات لازم بارگذاری خواهد شد.


*در این باره بخوانید:

(1) شکراللهی: مشکل کتابداری در کشور کمبود «کتابدار عاشق» است (اینجا)

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    چند روز پیش رفتم کتابخانه ملک یه کتاب خواستم نتونستند کتاب رو پیدا کنند!؟ مگر مثل انباری کتاب رو روی هم ریختند که پیداش نکردند. کتاب ها بر اساس شماره دیویی نو قفسه چیده شدند.کتاب هم تو بازار نایاب هست یعنی کتاب رو می خریدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط