پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
حفظ و ضبط خاطرات خانوادۀ شهدا، ارزش زمانی و تاریخی دارد

امیرشهریار امینیان؛ مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، از آیین تجلیل از ناشران آثار تولید شده با محوریت مادران و همسران شهدا که با عنوان «سر دلبران» نام‌گذاری شده، گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ امیرشهریار امینیان؛ مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایبنا از آیین تجلیل از ناشران آثار تولید شده با محوریت مادران و همسران شهدا که با عنوان «سر دلبران» نام‌گذاری شده، گزارش داد.

امینیان در خصوص نحوه و هدف برگزاری سردلبران گفت:چنان که می‌دانید اولین دوره آیین سر دلبران، سال گذشته در تاریخ یازدهم بهمن ماه در محل تالار وحدت برگزار شد. هدف از برگزاری این آیین، حمایت از فعالیت‌های ناشران دفاع مقدس در حوزه‌های موضوعی است که به‌نوعی مولد جریان فرهنگی در آن موضوعات محسوب می‎شود. به‌عنوان مثال در سال گذشته در آیین سرّ دلبران از ناشرانی که آثار مرتبط با شهید حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرده بودند، تجلیل کردیم. تا این حرکت عاملی شود برای تشویق دیگر ناشران تا کارهای ارزنده‌تری در این موضوع تولید کنند. در واقع با برگزاری این آیین دو هدف تولید یکصدبرابری و ارتقای کیفی آثار مدنظر ما است. از همین منظر موضوعاتی انتخاب می‌شود که ما هم در آن حوزه دچار کمبودهایی باشیم و هم در اولویت‌های نشر دفاع مقدس تلقی شوند.
 
وی افزود: برنامه‌ای که در سرّ دلبران دوم برگزار می‌شود، شامل دو بخش است. بخش اول، تجلیل از ناشرانی که در این حوزه فعالیت داشتند و بخش دوم، تجلیل از خانواده‌های شهدا. منتهی به خاطر اینکه این ظرفیت را بتوانیم به شکل مقبولی برای برنامه تدارک ببینیم، از مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند درخواست کردیم تا مادران و همسران شهدایی که در ساختار آن‌ها دارای مقام و ارجی هستند، به ما معرفی کنند. ازجمله مادران و همسران شهدایی که آثار نشرشان مورد تقریظ مقام معظم رهبری قرار گرفته است. همچنین مادرانی که دارای چند شهید هستند.
 
مدیرعامل  مجمع ناشران در خصوص تخصیص آیین سرّ دلبران به نقش مادران و همسران شهدا گفت: یکی از مباحثی که در بین موضوعات مختلف اهمیت داشت و دارد بحث خاطرات مادران و همسران دفاع مقدس و مدافعین حرم و حوزه مقاومت است. به‌خصوص در حوزه دفاع مقدس به‌دلیل سپری شدن چند دهه از تاریخ شهادت این بزرگواران و به تناسب آن مادران و همسران آن‌ها که در دوران سالمندی هستند، که حفظ و ضبط خاطرات آن‌ها ارزش زمانی و تاریخی دارد و خدایی ناکرده ممکن است که فقدان این عزیزان ما را با فقدان دخایز اطلاعاتی که نزد بزرگواران هست روبه‌رو کند. از آنجایی که این موضوع در بیانات مختلف، مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، به همین منظور سرّ دلبران دوم این را هدف مدنظر گرفته تا از ناشرانی که آثار مرتبط با همسران و مادران شهدا تولید می‌کنند، تجلیل کند. در واقع هدف ما از برگزاری این آیین هم ثبت و حفظ خاطرات مادران و همسران شهدا و هم تجلیل از آن بزرگواران است. و هم اینکه این برنامه عنصر مقوّمی باشد تا ناشران بیشتر سراغ این موضوعات بروند و در این حوزه فعالیت کنند.
 
امینیان در خصوص تعداد شرکت ناشران و آثار انتخاب شده گفت: تا الان بیش از ۴۳۰ اثر را بررسی کردیم. البته همچنان در حال بررسی دیگر آثار نیز هستیم. ما برای تعریف مشخص انتخاب مناسب آثار، فعالیت ناشر در این خصوص مثل: تعداد آثار منتشر کرده، برنامه‌های متصل به آن حوزه مثل رونمایی‌ها، جشن امضا و موضوعات فرهنگی دیگر، جوایز و اعتبارات معنوی‌ای که ناشر کسب کرده را در نظر گرفتیم. در این آیین از برخی ناشران که فعالیت‌های گسترده در این حوزه داشتند به‌شکل ویژه تجلیل می‌شود و از ناشرانی که آثار کمتری داشتند و فعالیت خودشان را بروز دادند، جداگانه تجلیل می‌شود که در مجموع ما هفت ناشر ویژه داریم و تا این لحظه حدود سی ناشر عمومی تجلیل می‌شود که آمار دقیق آن تا روز شنبه مشخص می‌شود.
مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: آیین سرّ دلبران بنا بر موضوعی که هر سال در آن زمینه اعلام خواهد کرد، در دوره‌های بعد متعلق به جریان توسعه فرهنگی نشر آثار دفاع مقدس خواهد بود. آیین ملی سر دلبران بنابر هدف جریان‌سازی که دارد چه از لحاظ شیوه اداره و چه از لحاظ هزینه، یک برنامه کاملاً مردمی است. به همین علت از همه خانواده‌های شهدا و سازمان‌ها و نهادهای مختلف و حتی مجموعه‌هایی که مایل به دعوت یکسری از خانواده‌های شهدا هستند و یا برنامه‌هایی برای ثبت و ضبط خاطرات آن بزرگواران دارند، دعوت به همکاری می‌کند.
 
در خاتمه مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس گفت: به‌شخصه از سازمان‎هایی که در این آیین حضور پیدا کردند تشکر می‌کنم. همچنین از بنیاد رودکی که شرایطی را برای ما فراهم کرد تا ما بتوانیم در یک فضای رسمی و شناخته شده این آیین را برگزار کنیم، تشکر می‌کنم. همچنین از مجموعه همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و هنری و سایر بخش‌ها تشکر می‌کنم. و نیز از سایر نهادهایی که چه در زمینه معرفی خانواده‌های شهدا و چه بابت حضور در برنامه سبب رونق محتوایی و اجتماعی شدند تشکر می‌کنم. و از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کند تا باعث روشنی محفل ما باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها