شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
شاهد افزایش مطالعات تجربی­ برای درک بخش تاریک شخصیت هستیم

طی دهه اخیر شاهد افزایش موج چشمگیری از مطالعات تجربی­ بوده‌­ایم که به دنبال درک و شناسایی بخش تاریک شخصیت بوده‌اند. نکته اینجاست که این روند در حالی رو به افزایش است که هنوز اتفاق ‌نظری در رابطه بااینکه لزوماً چه چیزی را می‌­توان به‌عنوان بخش تاریک شخصیت در نظر گرفت وجود ندارد.

افسانه جوربنیان مترجم «جنبه تاریک شخصیت، علم و عمل در روانشناسی اجتماعی، شخصیت و بالینی» در گفت‌وگو با خداداد خادم خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: طی دهه اخیر شاهد افزایش موج چشمگیری از مطالعات تجربی­ بوده‌­ایم که به دنبال درک و شناسایی بخش تاریک شخصیت بوده‌اند. نکته اینجاست که این روند در حالی رو به افزایش است که هنوز اتفاق ‌نظری در رابطه بااینکه لزوماً چه چیزی را می‌­توان به‌عنوان بخش تاریک شخصیت در نظر گرفت وجود ندارد.

او ادامه داد: ویژگی‌های تاریک شخصیت به لحاظ اجتماعی ناخوشایند هستند و مشکلاتی را در روابط اجتماعی ایجاد می­‌کنند و به‌طور بالقوه رفتارهای مخربی به شمار می‌­روند (مانند پرخاشگری، تحت سلطه گرفتن و بهره ­کشی). البته باید در نظر داشت که اغلب ویژگی‌های شخصیتی و نه همه آن‌ها، چنانچه به حد افراطی نزدیک شوند می‌توانند مشکل‌ساز شوند. برای مثال باوجدان بودن به‌طورکلی یک ویژگی شخصیتی نسبتاً مثبت در نظر گرفته می‌شود باوجود این ممکن است افرادی که شدیداً باوجدان هستند متعصب و غیر منعطف باشند، در مقابل افرادی که چندان باوجدان نیستند ممکن است تکانشی و غیرقابل ‌اتکا باشند. همین مثال ساده نشان می‌دهد که قضاوت درباره ماهیت و کیفیت صفات شخصیتی تا چه اندازه چالش‌برانگیز است. مطالعه کتاب جنبه تاریک شخصیت این امکان را برای مخاطب فراهم می‌سازد تا نگرشی عمیق از این ساختار چند وجهی و چالش­ برانگیز بدست آورد.

او با بیان اینکه مخاطب اصلی این کتاب را روانشناسان، روانپزشکان، مشاوران و دانشجویان این رشته‌­ها و همچنین وکلا و قضاتی که در حیطه شغلی خود با مجرمین و متخلفان اجتماعی سرو و کار دارند تشکیل می ‌دهند عنوان کرد: با این وجود با توجه به متن ساده و روان کتاب و ارائه توضیحات مفید و جامع در خصوص کلیدواژه‌­های بکار برده شده در هر فصل علاقه­‌مندان غیر متخصص در حوزه رفتار و روانشناسی نیز می‌­توانند به‌خوبی از مطالب آن بهره‌­مند شوند.

به گفته جوربنیان، با توجه به ضرورت آشنایی با ساختار و عملکرد شخصیت برای هر فردی و اهمیت آن در کیفت زندگی فردی و اجتماعی و همچنین مدیریت روابط بین فردی به نظر می­‌رسد آگاه‌سازی افراد جامعه با سازه­‌های شخصیتی، کیفیت آنها و تفاوت تظاهرات ویژگی‌­های شخصیتی در بین افراد مختلف  مباحث ارائه شده در این کتاب کمک می­‌کند تا افراد ضمن به دست آوردن بینش و بصیرت جدیدی از شخصیت و نقاط ضعف و قوت خود، نگاهی عمیق و دقیق­تر به رفتار اطرافیانشان داشته و از این دانش در فرزندپروری، محیط خانوادگی، شغلی و اجتماعی نهایت بهره را ببرند.

این مترجم با بیان اینکه همان‌گونه که فردی را نخواهیم یافت که فاقد شخصیت باشد، کسی را سراغ نداریم که در راستای تعالی نفس از شناخت شخصیت بی­ نیاز باشد لذا این کتاب ضمن اینکه به روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران کمک می­‌کند تا از مطالب این کتاب در جلسات درمانی و مداخله بهره­ ببرند گفت: این کتاب مقابل دیدگان محققان افق­‌های پژوهشی بکری را نمایان می‌سازد که بسیار الهام­ بخش خواهد بود و مخاطبان عمومی این کتاب نیز بی­ شک با به پایان بردن مطالعه این کتاب با رویکردی جدید نسبت به خود و اطرافیانشان به جامعه بازخواهند گشت. در ضمن این کتاب به سبب غنای کافی می­‌تواند به‌عنوان منبع درس روانشناسی شخصیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی معرفی شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها