یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
طرح ارائه خدمات کتابخانه‌های ثابت و سیار در روزهای تعطیل اجرا می‌شود

علیرضا زند‌وکیلی با اشاره به اجرای طرح ارائه خدمات به شهروندان استان تهران با استفاده از کتابخانه‌های سیار و ثابت در روزهای تعطیل گفت:‌ امیدواریم بتوانیم به‌زودی این طرح را در کتابخانه عمومی هد‌هد سفید، پایلوت اجرا کنیم.

 علیرضا زند وکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: درصدد هستیم با استفاده از کتابخانه‌های عمومی ثابت و سیار در برخی از روزهای تعطیل به شهروندان خدمات ارائه کنیم. امیدواریم بتوانیم این فعالیت را با بازنگهداشتن برخی کتابخانه‌های عمومی ثابت و بهره گرفتن از کتابخانه‌های سیار استان به صورت آزمایشی در آینده نزدیک، اجرا کنیم. 

وی ادامه داد: در نظر است، طرح به این شیوه برگزار شود؛ به مسئول کتابخانه‌های عمومی ثابت و سیار استان تهران، یک روز از هفته کاری را تعطیلی بدهیم تا جمعه یا روز‌های تعطیل رسمی در محل‌های پرتردد یکی از مناطق شهری استان، به ارائه خدمات کتابخانه‌ای بپردازد.

 وی افزود: در این طرح محدودیت زمانی نداریم و امیدواریم به زودی بتوانیم این طرح را ابتدا آزمایشی و سپس فراگیر انجام دهیم. اکنون کتابخانه هدهد سفید(کتابخانه ویژه کودکان که در هفته کتاب امسال افتتاح شده است) را برای ارائه خدمات در تعطیلات در نظر گرفتیم اما فعلا مشکل تامین نیرو داریم و امیدواریم باید با ارائه تهمیدات خاص بتوانیم به‌زودی این طرح را در این کتابخانه، پایلوت اجرایی کنیم. 
 
زندوکیلی درباره مزیت‌های اجرای این طرح عنوان کرد: استفاده از کتابخانه‌های سیار برای زمان‌هایی که افراد امکان حضور در کتابخانه‌های عمومی را به هر دلیلی نداشته باشند، بسیار مطلوب است؛ هرچند کتابخانه‌های سیار برای استفاده در روستاهای بدون کتابخانه یا اماکنی است که تعداد کتابخانه در آن‌ها کم و تراکم جمعیت در آن مناطق زیاد است؛ کارایی زیادی دارد اما ممکن است برخی افراد حوصله مراجعه به کتابخانه‌های عمومی ثابت را نداشته باشند و حضور کتابخانه سیار در مناطق مختلف استان و شهر تهران به ویژه در روزهای تعطیل؛  امکان حضور و عضویت افراد بیشتری در کتابخانه‌های عمومی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه استان تهران اکنون 10 کتابخانه سیار دارد، اظهار کرد: استان تهران به 20 تا 30 باب کتابخانه سیار نیاز دارد؛ البته نهاد در کل کشور 40 کتابخانه سیار دارد که 10 باب آن در استان تهران است؛ بنابراین از نظر تعداد کتابخانه‌های سیار پیشتاز است.

امیدواریم تاپایان سال 3 کتابخانه سیار به استان اضافه شود
زندوکیلی درباره افزوده شدن تعداد کتابخانه‌های سیار در استان تهران گفت: امیدواریم با همکاری شهرداری و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان، بتوانیم 3 باب کتابخانه سیار دیگر  تا پایان سال به این استان اضافه کنیم؛ البته امیدمان به ایجاد کتابخانه‌های سیار  بیشتری است، زیرا فرمانداران و مسئولان انجمن کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌های مختلف استان تهران، موافق افزایش کتابخانه‌های سیار در این استان هستند.

بازسازی کتابخانه‌های قدیمی استان تهران
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره به مذاکراتی که با شهرداری انجام شده،  گفت: علاوه بر ایجاد کتابخانه‌های سیار تصمیم داریم کتابخانه‌های روستایی و شهری استان و حتی شهر تهران را بازسازی کنیم تا تعداد کتابخانه‌های این استان افزایش پیدا کند؛ هرچند بر‌اساس آمایش سرزمینی وضعیت کتابخانه‌های عمومی در استان تهران بد نیست، اما آنچه معیار خوب بودن حال کتابخانه‌های عمومی در میان مردم است با آنچه که معیار خوب بودن در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، تفاوت دارد.

خرید کتاب با اعتبار 7 میلیارد تومانی
مدیر کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره خرید 7‌ میلیارد تومان کتاب برای کتابخانه‌های عمومی استان تهران عنوان کرد: این کتاب‌ها از اوایل سال  1400 از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خریداری شده؛ اکنون در استان‌های مختلف ازجمله استان تهران، درحال توزیع  است.
 
وی افزود: اکنون  100 هزار جلد کتاب به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون تومان به کتابخانه‌های عمومی استان تهران ارسال شده است و سایر منابع نیز تا پایان سال ارسال خواهد شد. بخش عمده خرید های این دوره نهاد برای کشور ازجمله استان تهران با نظر کتابداران انجام شده است. کتابداران کتاب‌های پرمخاطب را برای کتابخانه‌هایشان سفارش دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها