دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
قول مساعد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای پیگیری معافیت مالیات برارزش افزوده خدمات چاپی

غلامرضا شجاع، درباره بحث معافیت مالیات برارزش افزوده فعالان چاپ و رفتن کاغذ به بورس کالا با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دیدار کرد، محمدرضا پورابراهیمی در این دیدار قول پیگیری مسائل را داد.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و‌ مصرف‌کنندگان کاغذ کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نشست شب گذشته با محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: به دنبال نامه‌نگاری‌های پی‌درپی به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری مجدانه این کمیسیون برای پیگیری مشکلات معافیت مالیات بر ارزش افزوده خدمات زینک، چاپ و رفتن کاغذ به بورس کالا شده بودم.
 
وی ادامه داد: به دنبال این موضوع، عصر یکشنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، به‌دعوت محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برای ارائه توضیحات و استدلال‌های قانونی و صنفی درباره موضوعات طرح شده به مجلس دعوت شدم.
 
شجاع با اشاره به طرح موضوع معافیت خدمات زینک و چاپ از مالیات بر ارزش افزوده در این دیدار، عنوان کرد: این موضوع، مصوبه مجلس شورای اسلامی است. سال ۱۳۹۹ با پیگیری‌های مستمر موفق شده بودیم براساس جزء ۳ بند‌(ب) ماده ۹ قانون مالیات برارزش افزوده معافیت خدمات زینک و ‌چاپ را بگیریم و همان سال در صحن علنی مجلس رای آورد و مصوب شد.
 
وی یادآور شد: به مرور با اضافه کردن تبصره و با تفسیر غلط و عمدی سازمان امور مالیاتی و به دنبال نامه اشتباه یکی از اتحادیه‌های تهران به مدیرکل فنی و ریسک سازمان امور مالیاتی، سازمان امور مالیاتی با سوء‌استفاده از این مساله در جواب معافیت خدمات زینک و چاپ را که برای تمام کارهای چاپی بود، با گذاشتن ویرگول (،) تفسیر نادرست کرد و فتوا داد فقط خدمات لیتوگرافی و چاپ انتشارات و ‌مطبوعات از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
 
شجاع افزود: در بعضی استان‌ها اداره کل مالیاتی معافیت را پذیرفته بودند اما با فتوای جدید از تهران آنان نیز تغییر  تفسیر دادند، در این زمینه بعد از توضیحات لازم به رئیس کمیسیون اقتصادی، وی متوجه این تبصره نادرست نازمان امور مالیاتی شد، زیرا این تبصره در متن قانون مجلس وجود ندارد.
 
به گفته وی، رئیس کمیسیون اقتصادی در این زمینه با تحویل کپی قانون مصوب مجلس و اطلاعیه سازمان امور مالیاتی قول پیگیری، حل و اجرای صحیح قانون مجلس را داد.
 
شجاع همچنین درباره مورد دومی که در این دیدار مطرح شد، توضیح داد: انحصار خرید و فروش کاغذ چاپ و تحریر در بورس کالا مساله دیگری بود که مطرح کردم و گفتم که این مساله مشکلات عدیده‌ای برای واحد‌های چاپی و ناشران ایجاد می‌کند.
 
وی با بیان این‌که در این دیدار علاوه بر توضیحات لازم در نامه ارسالی گزارشی از تعداد واحدهای چاپ کشور ارائه دادم، گفت: در این نشست عنوان کردم که اصولا چاپخانه یک واحد صنفی و صنعتی فصلی هستند و در فصل‌های مختلف سال میزان سفارش‌های چاپی کم و زیاد می‌شود و به همان نسبت خرید کاغذ متفاوت است، خصوصاً واحدهای کوچک و متوسط و ناشران که معمولا پس از دریافت سفارش کار اقدام به خرید کاغذ چاپ و تحریر می‌کنند.
 
شجاع با طرح این موضوع که ناشران معمولا خرید نقدی ندارند، عنوان کرد:  از آنجایی که ناشران اجرت سفارش را هم غیرنقدی دریافت می‌کنند، این امکان در بورس کالا برای خرید مقدار کم انجام شدنی نیست و با دریافت کد بهینه هر مقدار سهمیه که تعیین شود باید ماهانه به صورت مرتب خرید انجام شود و در این میان اگر واحد صنعتی یا صنفی یا تعاونی فقط یک ماه اقدام به خرید کاغذ نکند، کد بهینه او‌ باطل است. 
 
شجاع تاکید کرد: در این نشست توضیح دادم که این اقدام دولت موجب ایجاد رانت و انحصار و خرید و فروش زیر زمینی و گرانی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کاغذ گران تمام خواهد شد و در نهایت مردم که مصرف‌کننده نهایی هستند آسیب می‌بینند.
 
وی با بیان این‌که در این دیدار گفتم که اگر چاپخانه‌های کوچک و متوسط بخواهند از بانک‌های طرف بورس کالا تسهیلات مورد نیاز خود را تامین کنند، هم مشکل گران‌تر شدن کاغذ و هم مشکل وثیقه خواهند داشت، گفت: درباره کاغذ باید زیر‌ساخت‌ها آماده شود؛ به‌ویژه این‌که تشکیل شرکت تعاونی‌های کوچک و بزرگ که با داشتن نقدینگی لازم بتوانند جوابگوی خرید ماهانه باشند و اعضای خود را تأمین کنند.
 
شجاع یادآور شد: در این دیدار به اعتراض تشکل‌های استان‌های کشور به خرید و فروش کاغذ در بورس کالا درباره عدم مشورت و نظرخواهی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارشاد به‌عنوان متولی صنعت چاپ و نماینده‌های مصرف‌کنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان کاغذ چاپ و تحریر و ‌ناشران و مطبوعات اشاره کردم که در این زمینه نیز رئیس کمیسیون اقتصادی قول بررسی و رسیدگی داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها