چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
چرا نمایندگان اردبیل از عضویت در کمیسیون فرهنگی استقبال نکردند؟

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به چهار شاخصه‌ی تحصیلات، سابقه اجرایی مرتبط، سابقه نمایندگی و سابقه عضویت در یک کمیسیون، به کمیسیون‌های مجلس می‌پیوندند، به این سوال که چرا نمایندگان استان اردبیل از عضویت در کمیسیون فرهنگی استقبال نکردند؟، پاسخ داد.

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان مجلس از جمله خود وی، از عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس استقبال نکرده‌اند؟ گفت: نمایندگان بر اساس چهار شاخص تحصیلات، سابقه اجرایی مرتبط، سابقه نمایندگی و سابقه عضویت در یک کمیسیون به کمیسیون‌ها می‌پیوندند.

وی افزود: اصولاً نمایندگانی که در این شاخص‌ها قرابت بیشتری با کمیسیون فرهنگی داشتند، باید عازم این کمیسیون مهم می‌شدند؛ اما متأسفانه این اتفاق روی نداد. کما اینکه در مجلس دهم هم همین روال برقرار بود و نمایندگان رغبت چندانی به حضور در کمیسیون فرهنگی نداشتند.

بدری همچنین عنوان کرد: درخصوص نمایندگان استان اردبیل، با بررسی وضعیت آنان می‌توان این پرسش را از نمایندگانی پرسید که حائز شرایط حضور در این کمیسیون بودند اما از آن رویگردان شدند.

عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد شخص اینجانب، با توجه به تحصیلات دانشگاهی‌ در رشته مهندسی عمران، داشتن سوابق اجرایی در این زمینه - از مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گرفته تا مدیرکل راه و شهرسازی و شهردار اردبیل، سابقه عضویت در مجلس و کمیسیون عمران - طبیعتاً باید در کمیسیون عمران حضور می‌یافتم. در مورد سایر اعضای مجمع نمایندگان استان باید از خودشان بپرسید.

 
وی درباره برنامه‌های احتمالی خود برای حوزه فرهنگ اظهار کرد: فارغ از عضویت در کمیسیون‌های تخصصی، هر نماینده مجلس، نماینده کل مردم ایران در تمامی حوزه‌هاست. حوزه مهم و حیاتی فرهنگ نیز از این قاعده مستثنا نیست و بنده در حد توان پیگیر مسائل و مشکلات این حوزه به ویژه فعالان عرصه فرهنگ و هنر خواهم بود.
 
بدری در خصوص توسعه فضاهای فرهنگی و مطالعاتی نیز تصریح کرد: کمیسیون عمران در حوزه‌های فرهنگی ورود مناسبی داشته و قدم‌های برداشته‌شده در حوزه آموزش و پرورش محسوس‌تر بوده است. متأسفانه بخش قابل توجهی از مشکلات بخش عمرانی حوزه فرهنگ، از مشکلات اساسی کشور سرچشمه می‌گیرد که قطع به یقین با برنامه‌ریزی منسجم قابل رفع یا حداقل کاهش است.
 
وی درباره وضعیت مطالعه در جامعه و راهکارهایی که می‌شود برای بهبود شرایط در نظر گرفت بیان کرد: با وجود آمارهای ضد و نقیض در مورد سرانه مطالعه در کشور، آنچه مورد توافق دغدغه‌مندان این حوزه قرار گرفته، این واقعیت تلخ است که سرانه مطالعه در کشور، نامطلوب و به نوعی آزاردهنده است. حساسیت مجلس به وزرای پیشنهادی و وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌محور بودن آنان و ترسیم دورنمایی مشخص و قابل اجرا از سوی ایشان برای ارتقای سرانه مطالعه در کشور وظیفه اول نمایندگان ملت است.

بدری افزود: در گام بعدی حمایت از ناشران و تسهیل دسترسی مخاطبان به آثار انتشار یافته باید مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت کاغذ و هزینه چاپ، بسیاری از مخاطبان جدی کتاب و کتابخوانی در کشور در زمینه تهیه کتاب با مشکل مواجهند و باید در این زمینه ورود جدی داشت.

وی در خصوص علاقه‌مندی‌های مطالعاتی‌ خود نیز گفت: بیشتر مطالعات بنده در ارتباط با حوزه کاری و فعالیت من است. آخرین کتابی که خواندم، کتاب «اعتیاد به نفت» نوشته «یان راتلج» با ترجمه عبدالرضا غفرانی بود که توسط انتشارات اطلاعات به بازار کتاب کشور ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها